“Ο προϋπολογισμός του Δήμου είναι ευχητήριο”
- Πέμπτη, 17 Σεπτεμβρίου, 2015 - 06:10
Για τον ένα χρόνο θητείας του στην αντιδημαρχία Οικονομικών του Δήμου Άνδρου, ο Χρήστος Βουραζέρης, μίλησε στην «Κοινή Γνώμη», αναφερόμενος στις δυσκολίες που κλήθηκε να αντιμετωπίσει, στις προσπάθειες που έχουν καταβληθεί προς υπερπήδηση τους, αλλά και στο αποτέλεσμα που μέχρι σήμερα έχει καταγραφεί.
Ο Χρήστος Βουραζέρης, κατόπιν μίας ιδιαίτερα επιτυχημένης πορείας του στον επαγγελματικό στίβο στον οποίο δραστηριοποιείται επί 23 χρόνια ως λογιστής, κλήθηκε κατόπιν της εκλογής του με την παράταξη του νυν Δημάρχου Θεοδόση Σουσούδη και ερχόμενος πρώτος σε σταυρούς προτίμησης, να αναλάβει την αντιδημαρχία Οικονομικών του Δήμου της Άνδρου, με τη βαρύτητα των υποχρεώσεων, της ευθύνης, αλλά και των άμεσων αποτελεσμάτων που συνεπάγεται η συγκεκριμένη θέση.
Ο Αντιδήμαρχος, ξεκίνησε με μία αναφορά στο νησί της Άνδρου, εστιάζοντας στις ιδιαιτερότητες που αυτό έχει, όπως το μεγάλο οδικό δίκτυο, καθώς οι κύριες περιοχές του νησιού βρίσκονται σε μεγάλες χιλιομετρικές αποστάσεις.
Το Γαύριο, όπου είναι το λιμάνι, το Μπατσί, ως ένας κύριος τουριστικός προορισμός, το Κόρθι, στο ενδιάμεσο των λοιπών περιοχών και η Χώρα, η πρωτεύουσα του νησιού, είναι τα κύρια σημεία του, τα οποία επιχειρείται, όπως ανέφερε και ο κ. Βουραζέρης να είναι λειτουργικά και ενεργά όλο τον χρόνο.
Τι βρήκατε στα ταμεία του Δήμου, αναλαμβάνοντας πριν ένα χρόνο τα καθήκοντα σας;
Χ.Β.: «Δυστυχώς δεν βρήκαμε τίποτα που να μας βοηθήσει να συνεχίσουμε ένα έργο που προφανώς είχε αρχίσει η προηγούμενη Δημοτική Αρχή. Απόδειξη ότι ακόμα και σήμερα δεν έχει κατατεθεί ο ισολογισμός του 2011 και φυσικά ούτε του 2012, ούτε του 2013, ούτε του 2014. Ενώ ήμουν στην αντιπολίτευση, από τον πρώτο χρόνο λειτουργία του Καλλικρατικού Δήμου, το 2011, δεν ήρθε ποτέ στο Δημοτικό Συμβούλιο ο απολογισμός των τριμήνων κάθε έτους. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι προϋπολογισμοί κάθε έτους να είναι στον «αέρα», διότι εάν ο προϋπολογισμός του 2011 δεν ελέγχθηκε ανά τρίμηνο, πως έγινε ο προϋπολογισμός του 2012 κ.λ.π.».
Ο Δήμος διοικείται και από την αντιπολίτευση, στον βαθμό που της αναλογεί, καθώς θεωρείται και αυτή Δημοτική Αρχή, οπότε όταν παρουσιαζόντουσαν όλα αυτά τα οικονομικά «κενά» τα προηγούμενα χρόνια, εσείς ως τότε αντιπολίτευση δεν ζητούσατε αυτά τα στοιχεία, η αντιπολίτευση δεν τα απαιτούσε;
Χ.Β.: «Πραγματικά ζητούσε. Σε αρκετά συμβούλια ρωτούσε γιατί δεν έρχεται ο απολογισμός του τριμήνου. Έχει γίνει ακόμα και προσφυγή για τον ισολογισμό του 2014, γιατί δεν ήρθαν τα τρίμηνα της προηγούμενης χρονιάς. Στο μισό της θητείας μου ως αντιπολίτευση τόσο εγώ όσο και ο σημερινός Δήμαρχος, σαν μέλη της Οικονομικής Επιτροπής αναγκαστήκαμε να παραιτηθούμε, διότι ούτε καν εκεί δεν έρχονταν τα στοιχεία των τριμήνων. Φυσικά το λέγαμε αλλά δεν είχαμε ακουστεί ποτέ και το λυπηρό είναι ότι αυτή τη στιγμή υπάρχει κάποιος Δημοτικός Σύμβουλος ο οποίος προσπαθεί να μας ρίξει ευθύνες, διότι εμείς δεν φέραμε το τελευταίο τρίμηνο του 2014, όταν παραλάβαμε τον Δήμο την 1-9-2014 χωρίς κανένα τρίμηνο, με μία οικονομική υπηρεσία διαλυμένη στην κυριολεξία, με τους υπαλλήλους παραγκωνισμένους και με έναν υπάλληλο που εκτελούσε χρέη προϊσταμένου της συγκεκριμένης υπηρεσίας χωρίς καν να θέλει να το κάνει. Η κατάσταση ήταν τραγική. Τους πρώτους τρεις μήνες ψάχναμε να δούμε πως θα στήσουμε ξανά την οικονομική υπηρεσία, να ορίσουμε νέο προϊστάμενο και είμαστε πάρα πολύ ευχαριστημένοι και ο Δήμαρχος και εγώ, γιατί βρήκαμε τον κατάλληλο άνθρωπο, οργανώσαμε για πρώτη φορά τμήμα προμηθειών στον Δήμο Άνδρου, διότι δεν υπήρχε, με αποτέλεσμα όλη η διαδικασία για μία προμήθεια, για μία δαπάνη για ένα έργο να γίνεται ανάποδα, δηλαδή να έρχεται πρώτα το τιμολόγιο στο Δήμο και μετά να παίρνεται η απόφαση από τον Δήμαρχο».
Δεν υπήρχαν οι ισολογισμοί και ετοιμάζονται τώρα οι ισολογισμοί από το 2012, δεν υπήρχαν οι απολογισμοί των τριμήνων, που λειτουργούν ως βάση για τη σύνταξη του προϋπολογισμού του επόμενου έτους, οπότε αυτός πως συντασσόταν;
Χ.Β.: «Θα πως για τον προϋπολογισμό του 2014, γιατί για τους προηγούμενους δεν γνωρίζω. Όταν σαν Αντιδήμαρχος Οικονομικών προσπάθησα να διαμορφώσω τον προϋπολογισμό του 2014 για τις ανάγκες του Δήμου, με έγγραφο, κατά πολύ περίεργο τρόπο, μου ανακοινώθηκε ότι τον είχε συντάξει εξωτερικός συνεργάτης λογιστής και όχι υπηρεσιακός παράγοντας. Κάτι αδιανόητο, όμως ήταν πραγματικότητα».
Είναι νόμιμο αυτό;
Χ.Β.: «Όχι δεν είναι νόμιμο. Οι προϋπολογισμοί των Δήμων συντάσσονται από υπηρεσιακούς παράγοντες. Ακόμα και λογιστής Α΄να μην υπάρχει, που να μπορεί να κλείσει τον ισολογισμό, δεν επιτρέπεται ο εξωτερικός συνεργάτης, ο λογιστής, που κάνει τον ισολογισμό του Δήμου και τον υπογράφει, να ανακατευτεί με τον προϋπολογισμό του Δήμου και τις αναμορφώσεις. Είναι κάτι που δεν είναι νόμιμο όμως γίνονταν…Σημαντικό είναι πως αυτός ο εξωτερικός συνεργάτης παρ’ όλο που έκανε οικονομικές δουλειές για τον Δήμο, ήταν χωρίς σύμβαση στον Δήμο. Ο Δήμος Άνδρου και αυτός ο εξωτερικός συνεργάτης έκαναν μία σύμβαση μόλις τον Αύγουστο του 2014…μετά τις εκλογές, που του ανέθεταν τον ισολογισμό του 2011, του 2012 και του 2013. Πρωτάκουστο αλλά συνέβη και αυτό, με αποτέλεσμα ο Δήμος αυτή τη στιγμή να μην έχει καταθέσει ακόμα ισολογισμούς. Πιστεύω ότι το αργότερο μέχρι τέλος Σεπτεμβρίου θα έχει έρθει στο Δ.Σ. ο ισολογισμός του 2011 και του 2012, ελεγμένοι και από τους ορκωτούς λογιστές, με τους οποίους κάναμε σύμβαση εμείς και μέχρι τέλους της χρήσης του 2015 θα έχει έρθει και ο ισολογισμός του 2013. Να μπούμε σε έναν ρυθμό γιατί αντιμετωπίζουμε πάρα πολλά προβλήματα με τις υπηρεσίες που μας εποπτεύουν. Φανταστείτε ότι έγινε ένας έλεγχος από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, τον Οκτώβριο του 2013, που μεταξύ των παρατηρήσεων ήταν ότι δεν συντάσσονται τρίμηνα και η προηγούμενη Δημοτική Αρχή δεν μπήκε καν στον κόπο να ενημερώσει το Δ.Σ. για τον έλεγχο αυτό».
Σαν Δήμο, όλο αυτό, δεν σας εκθέτει και νομικά;
Χ.Β.: «Πιστεύω ότι όταν έγινε ο «Καλλικράτης», οι υπηρεσίες που επόπτευαν τους Δήμους ήταν λίγο ελαστικές ώστε να μπούμε σε αυτή την λειτουργία. Από τα μέσα όμως του 2013 και μετά άρχισαν να έρχονται υπηρεσιακά σημειώματα που ζητούσαν από τον Δήμο διάφορα που δεν γίνονταν όπως στατιστικά, είτε αυτά ήταν ελλιπή γιατί δεν υπήρχαν ισολογισμοί, δεν γίνονταν τρίμηνα. Ο Δήμος της Άνδρου πήρε μία επιχορήγηση από το υπουργείο Εσωτερικών, όπως και πολλοί άλλοι δήμοι, για να πληρώσει τις ληξιπρόθεσμες οφειλές του, αλλά να μην κάνει νέες. Αυτό δεν τηρήθηκε ποτέ. Όλα αυτά τα ζήταγε πλέον το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους. Το κακό είναι ότι δεν ενημερωνόμαστε ποτέ εμείς ως αντιπολίτευση, αλλά νομίζω ότι και η ίδια η συμπολίτευση δεν ενημερωνόταν, δεν ερχόταν τίποτε στο Δ.Σ.».
Αυτό πως το κρίνετε εσείς, που θεωρείτε ότι οφείλετε;
Χ.Β.: «Επειδή είμαι άνθρωπος που δεν θέλω να μηδενίζω πράγματα και να μεταφέρω ευθύνες, θεωρώ ότι η προηγούμενη Δημοτική Αρχή δεν κατάλαβε ποτέ ότι πλέον ένας δήμος σύγχρονος, όπως οι Καλλικρατικοί δήμοι, δεν μπορούν να διοικηθούν όπως διοικούνταν το 1980 και το 1990. Είχαμε μείνει πάρα πολύ πίσω. Δεν κατάλαβαν τον κίνδυνο για τον δήμο, γιατί ο Δήμος Άνδρου, ακόμα και τώρα, υπάρχει ο κίνδυνος να μπει σε επιτήρηση και γι’ αυτό είναι το άγχος μεγάλο και του Δημάρχου και το δικό μου και όλων των Δημοτικών Συμβούλων και των υπαλλήλων, για να μπορέσουμε να έχουμε ίδια έσοδα, να μπορέσουμε να ξεπληρώσουμε όλες τις ληξιπρόθεσμες οφειλές, να φέρουμε τον Δήμο σε έναν καλό δρόμο».
Θα ήταν άτοπο να ρωτήσω για ισοσκελισμένο προϋπολογισμό;
Χ.Β.: «Ο προϋπολογισμός είναι πάντα ισοσκελισμένος. Γίνεται, ούτε καν βάσει των βεβαιωθέντων οφειλών, αλλά βάσει των εισπραχθέντων».
Έχει γίνει αρκετή συζήτηση εδώ στην Άνδρο σχετικά με το ότι κάποιες περιοχές έχουν επιβαρυνθεί περισσότερο σχετικά με τις οικονομικές υποχρεώσεις τους προς τον Δήμο σε σχέση με άλλες. Γιατί δύο μέτρα και δύο σταθμά στην Άνδρο;
Χ.Β.: «Δεν θα έλεγα ότι έχει επιβαρυνθεί. Βεβαιώνονται και εισπράττονται τα τέλη όπως πρέπει να γίνεται. Το «πρόβλημα» το αντιμετωπίζουμε με την Δημοτική Ενότητα Υδρούσσας, όπου υπάρχουν κάποιες περιοχές όπως το Γαύριο, που είναι το λιμάνι του νησιού, που έχει να εκδοθεί λογαριασμός ύδρευσης από το 2010. Το θέμα είναι ότι μέχρι τέλους του 2015 πρέπει να βεβαιώσουμε το 2010».
Μπαίνετε στον ρόλο του «κακού» για μία μεγάλη μερίδα κόσμου. Μπορεί να το κατανοήσει;
Χ.Β.: «Όχι δεν μπορεί. Πραγματικά ο ρόλος μου είναι δύσκολος. Επ΄ ευκαιρία να πως ότι έχω κάνει και ένα έγγραφο, που παρεξηγήθηκε αρκετά, ενώ ζήταγα όλοι οι υπάλληλοι του Δήμου να συγκεντρωθούν στα κεντρικά να δουλέψουμε όλοι μαζί για 1-2 μήνες ώστε να μπορέσουμε να βεβαιώσουμε όλα αυτά και να γυρίσουν στις θέσεις τους, παρεξηγήθηκε ότι εγώ προσπαθώ να κλείσω τα γραφεία της Δημοτικής Ενότητας για να μην εξυπηρετούνται οι πολίτες. Καμία σχέση. Καλύτερα να έχω τον χαρακτηρισμό του «κακού» τώρα και μετά από 2 χρόνια ο Δήμος να έχει ξεπληρώσει όλες του τις ληξιπρόθεσμες οφειλές, να βεβαιώνονται όλα και να εισπράττονται, γιατί πρέπει να υπάρχει ίση κατανομή των βαρών σε όλο το νησί».
Όλο το τελευταίο διάστημα ακούμε μία μόνιμη γκρίνια από τους αιρετούς όσον αφορά στον περιορισμό των πόρων προς την αυτοδιοίκηση. Μεγάλε οι περικοπές που έχουν γίνει και ξεπερνούν το 60%. Κατά πόσον ένας Δήμος έχει η δυνατότητα να δημιουργήσει δικά του έσοδα;
Χ.Β.: «Στον Δήμο Άνδρου από την κρατική επιχορήγηση, τους ΚΑΠ, στα ταμεία του μπαίνουν μηνιαίως γύρω στις 75-80 χιλ. ευρώ. Είναι μεγαλύτερο το ποσό που έρχεται όμως υπάρχουν δάνεια οπότε γίνονται κρατήσεις από τους ΚΑΠ. Τα χρήματα αυτά δεν φτάνουν ούτε για την μηνιαία μισθοδοσία των υπαλλήλων. Αυτό σημαίνει ένας Δήμος πλέον για να λειτουργήσει πρέπει να ρίξει μεγάλο βάρος στα τακτικά έσοδα του, τα μισθώματα, τα τέλη ύδρευσης, αποχέτευσης, το τέλος ακαθαρίστων εσόδων, πεζοδρομίου, διαφήμισης κ.λ.π. Κοιτάω κάθε μέρα τα έσοδα του Δήμου, γιατί τα έσοδα ενός Δήμου είναι ανταποδοτικά. Εάν ο Δήμος δεν έχει έσοδα δεν μπορεί να κάνει έξοδα. Ο Δήμος δεν είναι επιχείρηση να μαζέψει έσοδα και να τα κρατήσει στα ταμεία του. Παίζει λοιπόν πολύ μεγάλο ρόλο ένας Δήμος να επικεντρωθεί στα ίδια έσοδα, με τα οποία μπορεί να λειτουργήσει. Αν είναι να γίνει ένα μεγάλο έργο συνεχίζονται οι χρηματοδοτήσεις από την Ευρώπη. Μπορεί να γίνει, αλλά η καθημερινότητα του μπορεί να λειτουργήσει από ίδια έσοδα, αρκεί να τα βεβαιώνεις και να τα εισπράττεις. Είμαι πολύ ευχαριστημένος για την ανταπόκριση που έχει δείξει ο κόσμος από τη στιγμή που ήρθαμε στη διοίκηση του Δήμου….Δεν βεβαιώνονταν τα προηγούμενα χρόνια και δεν μπορούσαν να εισπράξουν. Θα αδικήσω τους υπαλλήλους αν δεν πω ότι δίνουν τον καλύτερο τους εαυτό. Υπάρχουν υπάλληλοι που κάθονται και πέραν του ωραρίου χωρίς να ζητάνε υπερωρίες και όλοι μαζί προσπαθούμε και ευελπιστώ ότι θα τα καταφέρουμε να μαζέψουμε όσο περισσότερα έσοδα για να έχουμε τόσο περισσότερα έξοδα για τον Δήμο και τους δημότες».
Έτσι όπως έχετε ιεραρχήσει τις ανάγκες του Δήμου που θεωρείτε ότι πρέπει να πέσει το μεγαλύτερο βάρος «εξόδων»;
Χ.Β.: «Όλες οι οδηγίες των προϋπολογισμών από το υπουργείο Εσωτερικών μας υποχρεώνουν πρώτα από όλα να εξοφλήσουμε τις ληξιπρόθεσμες οφειλές. Η εισπραξιμότητα την οποία αυξήσαμε στον Δήμο, κατά μεγάλο ποσοστό πήγε για να πληρώσουμε τις τεράστιες οφειλές που μας άφησε η προηγούμενη διοίκηση. Πληρώνουμε λοιπόν πρώτα τις οφειλές και μετά κάνουμε έργα νέα. Η επιχορήγηση του υπουργείου που ο Δήμος Άνδρου πήρε το 2013, ύψους 2.114 εκ. ευρώ με προϋπόθεση να μηδενίσουμε τις οφειλές των παρελθόντων ετών και να ξεκινήσουμε από το μηδέν κάτι που δεν έγινε. Δεν έφτασε για να πληρωθούν οι ληξιπρόθεσμες οφειλές. Το 2013 η ταμειακή υπηρεσία του Δήμου έστειλε προς το υπουργείο Εσωτερικών για να πληρωθούν ληξιπρόθεσμες οφειλές ύψους 1.200 εκ. ευρώ, εμείς σαν νέα Δημοτική Αρχή, την 1-9-2014 πήραμε οφειλές παρελθόντων για το 2013 και το πρώτο 8μηνο του 2014 1.870 εκ. ευρώ, από τις οποίες οι 838.000 αφορούσαν οφειλές του 2013 και από 1-1-2014 μέχρι 31-8-2014 η προηγούμενη Δημοτική Αρχή μας άφησε οφειλές ύψους 1 εκ. ευρώ μέσα σε 8 μήνες. Από τις οφειλές αυτές οι 700.000 περίπου ήταν να πληρωθούν από τακτικά έσοδα. Τα τακτικά έσοδα που άφησαν αποθεματικό ήταν 39.000 ευρώ».
Κλείνοντας ανέφερε ότι «ο προϋπολογισμός του Δήμου είναι ευχητήριο. Εύχομαι να κάνω αυτές τις δαπάνες, εύχομαι ότι θα έχω αυτά τα έσοδα. Ο απολογισμός του Δήμου δείχνει τις έχει γίνει».
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- “Πονοκέφαλος” η υποστελέχωση στον Δήμο Άνδρου
31 Ιουλ. 2024 - 6:18 - Μάχη χαρακωμάτων στην Άνδρο για τα χρέη της Αναπτυξιακής Α.Ε.
6 Φεβ. 2023 - 6:18 - Επιχορήγηση 300.000 ευρώ για τις φυσικές καταστροφές στον Δήμο Άνδρου
3 Νοε. 2022 - 11:31 - Σε ισχύ το σχέδιο «ΔΑΡΔΑΝΟΣ» για πλημμυρικά φαινόμενα στον Δήμο Άνδρου
27 Σεπ. 2022 - 6:18 - Aνάγκη αποδέσμευσης 4 θέσεων Δήμου Άνδρου στην Προκήρυξη 13/Κ 2021 του ΑΣΕΠ
24 Ιουλ. 2022 - 10:23