Θετική η πολιτική ηγεσία του ΥΕΘΑ στην κατασκευή νέου λιμένα προς εξυπηρέτηση των αναγκών του Πολεμικού Ναυτικού, αλλά και της δραστηριότητας των εμπορικών πλοίων μακριά από την Παροικιά

Νέο λιμάνι στην Πάρο(;)

Στην κατεύθυνση κατασκευής ενός νέου λιμένα στην Πάρο, που θα εξυπηρετεί τις έκτακτες ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού, αλλά και τις πάγιες της τοπικής κοινωνίας, προσανατολίζεται το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας.

Για τους κατοίκους, αλλά και τους συλλογικούς φορείς της Πάρου, η έντονη εμπορική δραστηριότητα του λιμένα της Παροικιάς, αποτελεί εδώ και αρκετά χρόνια ένα άλυτο πρόβλημα.

Μάλιστα, πριν δύο περίπου χρόνια, στις 7 Οκτωβρίου 2013, οι Σύλλογοι Ενοικιαζομένων Δωματίων Πάρου-Αντιπάρου «Μαντώ Μαυρογένου», Ενοικιαζομένων Δωματίων Πάρου-Αντιπάρου «Ο Ποσειδώνας» και Φίλων Παραδοσιακού Οικισμού Παροικιάς, είχαν συντάξει έγγραφο, προς τα υπουργεία Ναυτιλίας, Υποδομών, Πολιτισμού, Περιβάλλοντος, Τουρισμού και Δικαιοσύνης, με οποίο εξέφραζαν τη θέση τους, σχετικά με το θέμα του εμπορικού λιμένα της Πάρου, τις επιπτώσεις εκ της λειτουργίας του στην περιοχή της Παροικίας Πάρου και τον έντονο προβληματισμό, όσον αφορά στη συνεχή υποβάθμιση της περιοχής.

Αιτία αισθητικής και τουριστικής υποβάθμισης

Όπως χαρακτηριστικά ανέφεραν οι τρεις σύλλογοι το 2013, «η περιοχή της Παροικίας έχει υποστεί όλα αυτά τα χρόνια, από την λειτουργία του εμπορικού λιμένος, συνεχή πλήγματα στην αισθητική της παρουσία, στην τουριστική της κίνηση, στην αξιοποίηση του εν γένει δυναμικού της, στην ανάπτυξη και στον εξωραϊσμό της, στην οικονομία της, στην επαγγελματική της δραστηριότητα. Είναι πλέον πάρα πολλές οι φωνές αυτών που διαπιστώνουν αυτή την κατάσταση της πρωτεύουσας του νησιού μας, φωνές που αγωνιούν και εύλογα ανησυχούν και προβληματίζονται για το μέλλον της Παροικίας. Το λιμάνι της Πάρου συμπεριλαμβάνεται στην κατηγορία των λιμένων της χώρας, που παρουσιάζει την μορφή «επιβατηγό λιμάνι-εμπορικό λιμάνι-μαρίνα-αλιευτικό καταφύγιο». Αυτό και μόνον το χαρακτηριστικό καθιστά επιβεβλημένη την ολοκληρωμένη και εμπεριστατωμένη μελέτη για την άμεση μεταφορά του εμπορικού λιμένος της Πάρου».

Σύμφωνα με την επιστολή, η λειτουργία του εμπορικού λιμένα στη θέση, που βρίσκεται, προκαλεί τέσσερα κύρια προβλήματα.

Πρώτον, σε όλο το μήκος του, ο κόλπος της Παροικιάς «διαθέτει από τις πλέον προσβάσιμες και ομορφότερες παραλίες του νησιού», οι οποίες «διαβρώνονται και αλλοιώνονται από την λειτουργία του εμπορικού λιμένος, ενώ η αισθητική τους αξία φθίνει μέρα με την ημέρα».

Παράλληλα, «το εμπορικό λιμάνι της Πάρου βρίσκεται σε άμεση επαφή με την μαρίνα της Παροικίας, γεγονός που δημιουργεί τεράστια προβλήματα και εγκυμονεί τεράστιους κινδύνους», επισημαίνοντας, ότι η εύρεση εναλλακτικής λύσης, θα συμβάλλει, ώστε η μαρίνα «να μπορεί να φιλοξενήσει τουριστικά σκάφη και κότερα, οι ιδιοκτήτες των οποίων θα μπορούσαν να απολαύσουν τις διακοπές τους και την διαμονή τους στην Παροικία, μακριά από την έντονη όχληση, τον θόρυβο, την σκόνη, τους κινδύνους». Όπως είχαν τονίσει, «δεν μπορεί να θεωρεί κανείς φυσιολογικό ο επισκέπτης που διαθέτει κότερο/σκάφος να επιλέξει το λιμάνι της Παροικίας, όταν σε απόσταση αναπνοής από το σκάφος του φορτώνονται αδρανή υλικά, καύσιμα, θα υπάρχει έντονος και συνεχής θόρυβος, σκόνη, αέρια κλπ».

Επίσης, τα σωματεία επισημαίνουν το γεγονός, ότι ο εμπορικός λιμένας της Πάρου, βρίσκεται εντός του ευρύτερου οικιστικού ιστού της Παροικίας, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται προβλήματα, τόσο στους μόνιμους κατοίκους όσο και στους τουρίστες.

Τέλος, υπογραμμίζεται, ότι πλησίον του λιμένα της Παροικίας, «έχουν βρεθεί αρχαιολογικά μνημεία, η ύπαρξη των οποίων έχει αναστείλει κάθε περαιτέρω ενέργεια επέκτασης του λιμένος, με σκοπό την προστασία των εν λόγω ευρημάτων». Αντίθετα, με τη συνέχιση των εμπορικών δραστηριοτήτων, «είναι δεδομένο ότι αλλοιώνει και διαβρώνει τον θαλάσσιο αυτό χώρο, χωρίς να υπάρχει η οποιαδήποτε μέριμνα και φροντίδα για τα αρχαιολογικά αυτά ευρήματα, που θα μπορούσαν να έχουν αποτελέσει επίσης βασικό σημείο επίσκεψης των τουριστών του τόπου μας».

Κατόπιν των παραπάνω, οι Σύλλογοι της Πάρου είχαν εκφράσει ρητά το αίτημα «να υπάρξει ο σωστός σχεδιασμός και η ορθή περιβαλλοντική διαχείριση, με απώτερο σκοπό την απομάκρυνση του εμπορικού λιμένος από την περιοχή της Παροικίας, έτσι ώστε να υπάρξει αναβάθμιση της πρωτεύουσας του νησιού μας και κατ’ επέκταση ολόκληρου του τόπου μας».

Θετικός ο υπ. Εθνικής Αμύνης για την κατασκευή νέου λιμένα

Στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας μετέβησαν ο Δήμαρχος Πάρου κ. Μάρκος Κωβαίος, ο Πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Πάρου-Αντιπάρου κ. Σταύρος Καραχάλιος και ο Προϊστάμενος της Δ/νσης Πολεοδομικού Σχεδιασμού, Υπηρεσίας Δόμησης και Περιβάλλοντος κ. Ιωάννης Ραγκούσης, την Πέμπτη 12 Νοεμβρίου, όπου συναντήθηκαν με τον Υπουργό και Πρόεδρο των Ανεξάρτητων Ελλήνων κ. Πάνο Καμμένο για την κατασκευή ενός νέου λιμένα, ο οποίος θα δίνει τη δυνατότητα να εξυπηρετηθούν οι έκτακτες ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού, ενώ ταυτόχρονα θα έχει τη δυνατότητας κάλυψης των εμπορικών μεταφορών του νησιού.

Ο Δήμαρχος Πάρου, κατά τη διάρκεια της συνάντησης, τόνισε την αναγκαιότητα απομάκρυνσης των εμπορικών δραστηριοτήτων από το λιμάνι της Παροικιάς, για την αποφόρτισή του και της κατασκευής λιμένα μακριά από τους οικισμούς, με τον υπουργό Εθνικής Άμυνας, να δηλώνει θετικός σε μία τέτοια λύση.

Με τις μέχρι τώρα ενδείξεις, να διαφαίνεται η ικανοποίηση του αιτήματος ενός μεγάλου μέρους της Παριανής κοινωνίας, έστω και αρκετά χρόνια αργότερα, ο Δήμαρχος Πάρου, κ. Μάρκος Κωβαίος, «ο κόσμος της Παροικιάς, είχε εκφράσει την επιθυμία του να φύγουν τα εμπορικά καράβια μέσα από το λιμάνι. Στη συνάντηση αυτή με τον Υπουργό, συζητήσαμε την πιθανότητα κατασκευής ενός νέου λιμανιού, ενός “ντόκου”, προκειμένου να έχει και το Πολεμικό Ναυτικό ένα λιμάνι και παράλληλα εμείς, να έχουμε ένα μέρος, όπου να πηγαίνουν τα πλοία και να φορτοεκφορτώνουν αδρανή υλικά και καύσιμα, για να φύγουν μέσα από το λιμάνι της Παροικιάς».

Όπως διευκρίνισε ο κ. Κωβαίος, σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται για δημιουργία βάσης για το Π.Ν, αλλά αυστηρά και μόνο για την κατασκευή ενός μικρού λιμένα, για τη χρηματοδότηση του οποίου, θα μεριμνήσει το ίδιο το ΥΕΘΑ και το Πολεμικό Ναυτικό.

Όσον αφορά στη συμβολή του νέου λιμένα, όποτε αυτός ολοκληρωθεί, στην ανάπτυξη της Παροικιάς, ο κ. Κωβαίος υπογράμμισε, ότι «θα είναι πιο άνετα, ώστε να μπορούν να φιλοξενηθούν περισσότερα τουριστικά σκάφη, αλλά και να αποφεύγεται η όχληση των επισκεπτών», ενώ παράλληλα θα αποφευχθεί η κυκλοφορία βαρέων οχημάτων εντός της πόλης.

Ετικέτες: