Τον προϋπολογισμό για το 2016, καταρτισμένο μέσα σε ένα ασφυκτικό δημοσιονομικό πλαίσιο, με προτεραιότητα το «νοικοκύρεμα» των υπηρεσιών και την κοινωνική μέριμνα, ενέκρινε κατά πλειοψηφία το Δ.Σ. του Δήμου Πάρου

«Αντιμετώπιση χωρίς γκρίνια και ηττοπάθεια»

Η αντιπολίτευση να κάνει λόγο για καθαρά τεχνοκρατική προσέγγιση

Τον προϋπολογισμό για το νέο έτος παρουσίασε η δημοτική αρχή του κ. Μάρκου Κωβαίου, ενώπιον του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Πάρου, εγείροντας αντιδράσεις από τις παρατάξεις της μειοψηφίας, καθώς πρόκειται για έναν από τους περισσότερο λιτούς ετήσιους σχεδιασμούς, των τελευταίων δεκαετιών, δεδομένης της γενικότερης κατάστασης στα οικονομικά των ΟΤΑ.

Παρά το γεγονός, ότι το 2016 φέρνει για το σύνολο των Δήμων της χώρας, επιπλέον περικοπές στις λειτουργικές και μη δαπάνες, όπως επίσης και ασφυκτικό περιορισμό των έργων, που πραγματοποιούνται από κρατικούς πόρους (ΣΑΤΑ), οι παρατάξεις της αντιπολίτευσης του Δήμου Πάρου, στηλίτευσαν τη δημοτική αρχή και τον αναμενόμενα λιτό προϋπολογισμό του Δήμου για τη νέα χρονιά.

Από την πλευρά του ο Δήμαρχος Πάρου, κ. Κωβαίος, στην εισήγησή του εντός της συνεδρίασης του δημοτικού συμβουλίου, στην οποία παρουσιάστηκε ο προϋπολογισμός, τόνισε, πως, δεδομένης της συρρίκνωσης των δαπανών, οι βασικοί άξονες, στους οποίους στηρίζεται το οικονομικό πλάνο του Δήμου, είναι το «συμμάζεμα», η εξέλιξη και ο εξορθολογισμός των υπηρεσιών, η βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών και κυρίως των παιδιών, καθώς επίσης και η προσπάθεια να εξοικονομηθούν όσο το δυνατόν περισσότεροι πόροι, στο μέτρο του εφικτού.

Βασικές αρχές και στόχοι του προϋπολογισμού

Ξεκινώντας την εισήγησή του, ο κ. Κωβαίος τόνισε, πως «ο προϋπολογισμός αποτελεί ένα ολοκληρωμένο εργαλείο διαχείρισης και μια ουσιαστική δέσμευση στο πλαίσιο της οικονομικής λειτουργίας του Δήμου μας».

Όπως εξήγησε, «γίνεται σαφές, ότι είμαστε όλοι υπεύθυνοι, άλλοι λιγότερο και άλλοι περισσότερο, τόσο για την κατάρτιση, όσο και για την αποτελεσματική και αποδοτική εκτέλεση και διαχείριση του προϋπολογισμού του Δήμου μας. Δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα στη προσπάθεια ο προϋπολογισμός αυτός να μην αποτελεί μόνο μια διαχείριση των οικονομικών του Δήμου αλλά και να περιλαμβάνει καινοτόμες δράσεις και πρωτοβουλίες και καλές πρακτικές».

Οι βασικοί άξονες του προϋπολογισμού, σύμφωνα με τον Δήμαρχο, είναι οι εξής:

• Ενίσχυση της τοπικής Δημοκρατίας, μέσω δαπανών σχετικά με την:

1. Δημιουργία-ανάπτυξη ιστοσελίδων ηλ. διαβούλευσης(15.000)

2. Ηλεκτρονική διαχείριση αιτημάτων πολιτών(15.000) – Δαπάνη για εφαρμογή και υλοποίηση καταγραφής αιτημάτων δημοτών σε καθημερινά προβλήματα προς τις υπηρεσίες του Δήμου

• Προσπάθεια προετοιμασίας για ΕΣΠΑ:

1. Διαδημοτική συνεργασία

2. Τμήμα Προγραμματισμού

• Περιβάλλον (ανακύκλωση, ΚΔΑΥ, μηχανήματα ΧΥΤΑ, πρόγραμμα με Πάντειο ανταποδοτική διαλογή στη πηγή)

• Καθαριότητα:

1. Led-εξοικονόμηση ενέργειας, φιλικοί προς το περιβάλλον

2. Ηλεκτρικές σκούπες

• Αύξηση εισπραξιμότητας

• Οργάνωση οικονομικής υπηρεσίας

• Προσπάθεια μείωσης δαπανών

• Ποιότητα ζωής και βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών και κυρίως των παιδιών:

1. Παιδικές χαρές (70.000-80.000 + Πράσινο ταμείο-Αστική Αναζωογόνηση 200.000)

2. Συντηρήσεις σχολείων (90.000-120.000)

3. Ελαιοχρωματισμοί σχολικών κτιρίων (20.000-28.000)»

Εξαιρετικά περιορισμένο δημοσιονομικό πλαίσιο

Βασικός σκοπός, όπως αναφέρθηκε, είναι ο προϋπολογισμός να είναι εξορθολογισμένος και ρεαλιστικός, «αντιμετωπίζοντας την πραγματικότητα χωρίς γκρίνια και ηττοπάθεια αλλά με δύναμη και αποφασιστικότητα. Για παράδειγμα, έχουμε προϋπολογίσει όλα τα έσοδα μειωμένα. Οι δαπάνες αυξήθηκαν ως φυσικό επακόλουθο της αύξησης του ΦΠΑ στην οποία έπρεπε να προσαρμοστεί και ο προϋπολογισμός, όπως και όλα τα άλλα άλλωστε».

Στόχος της δημοτικής αρχής, με βάση τα όσα εισηγήθηκε ο κ. Κωβαίος, είναι να:

• λειτουργήσει αποτελεσματικά ο προϋπολογισμός

• υπάρξει θετικό πρόσημο στην κρίσιμη χρονιά που ακολουθεί

• πραγματοποιηθεί εξοικονόμηση πόρων (σε λογικό πλαίσιο)

• υλοποιηθούν δράσεις ανακούφισης των συμπολιτών μας

• βελτιωθεί η καθημερινότητα (κυρίως των παιδιών)

«Δυστυχώς οι εποχές έχουν αλλάξει και θα πρέπει να προσαρμοστούμε στα νέα δεδομένα. Οι προϋπολογισμοί των Δήμων πλέον συντάσσονται βάση οδηγιών και εντός ενός αυστηρώς προκαθορισμένου πλαισίου και πρέπει φυσικά να είναι ισοσκελισμένοι», τόνισε ο επικεφαλής της Δ.Α., υπογραμμίζοντας παράλληλα, πως «το δημοσιονομικό πλαίσιο, μέσα στο οποίο καλούμαστε να ψηφίσουμε και να υλοποιήσουμε τον προϋπολογισμό του Δήμου μας είναι περιορισμένο. Η πτωτική πορεία των επιχορηγήσεων ξεκίνησε το 2010 με την εφαρμογή των μέτρων λιτότητας και επιταχύνθηκε το 2011. Οι μεταβιβάσεις προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση μειώθηκαν κατά μέσο όρο 4,9% στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ενώ στην Ελλάδα η κρατική επιχορήγηση των Δήμων μειώθηκε τα τελευταία χρόνια περίπου γύρω στο 69%. Και έπεται συνέχεια».

Όπως ανέφερε ο κ. Κωβαίος, ο Δήμος πρέπει να λειτουργήσει κάτω από αυτές τις συνθήκες οι οποίες είναι πολύ δύσκολες και ιδιαίτερα για τους ασκούντες Διοίκηση, επισημαίνοντας ότι η δημοτική αρχή αντιλαμβάνεται τις δυσκολίες και επιδεικνύει υπευθυνότητα.

Επεσήμανε δε, ότι «θεωρούμε πως υπάρχουν τα περιθώρια εκείνα έτσι ώστε ο προϋπολογισμός να έρθει πιο κοντά στις πραγματικές ανάγκες των συνδημοτών μας. Δεν υποσχόμαστε ότι θα κάνουμε θαύματα, γιατί θαύματα δεν γίνονται τη σήμερον ημέρα. Μπορώ όμως να σας πω με σιγουριά θα κάνουμε ότι καλύτερο για να είναι ο Δήμος μας ένας Δήμος λειτουργικός, νοικοκυρεμένος και βιώσιμος».

Κλείνοντας την παρουσίαση του προϋπολογισμού, ο δήμαρχος διευκρίνισε, πως «σε εποχές όπου άλλοι Δήμοι είτε κηρύττουν πτώχευση ,όπως ο Δήμος Σαλαμίνας, είτε είναι υπερχρεωμένοι, ο Δήμος Πάρου στέκεται όρθιος και οικονομικά υγιής και σκοπεύει να παραμείνει έτσι για τα επόμενα χρόνια, εάν φυσικά μας το επιτρέψει η κεντρική κυβέρνηση και δεν προσπαθήσει ξανά να «βάλει χέρι» στα αποθεματικά των υγιών οικονομικά ΟΤΑ, είτε άμεσα μέσω πράξεων νομοθετικού περιεχομένου, είτε έμμεσα μέσω του παράλογου νόμου ΕΝΦΙΑ», εξηγώντας, πως από το 2013, που ο Δήμος κλήθηκε να πληρώσει περίπου 3.000 ευρώ για τα ακίνητά του, τον αμέσως επόμενο, 2014, κλήθηκε να πληρώσει 345.249,94 ευρώ, όπως και το 2015.

«Στηριζόμαστε στη βοήθεια όλων των δυνάμεων του νησιού με συνέπεια στη γόνιμή συνεργασία για το καλό των Δημοτών και του Δήμου. Τώρα εδώ στα δύσκολα, πρέπει ο ένας να κρατάει το χέρι του άλλου, και να αφήσουμε όλα τα άλλα στην άκρη. Δεν υπάρχει περιθώριο για διαφωνίες, γκρίνιες και στείρες αντιπαραθέσεις. Πρέπει όλοι μαζί να ενώσουμε τις δυνάμεις για το καλό του τόπου μας. Γιατί όλοι μαζί μπορούμε», υποστήριξε ο κ. Κωβαίος.

«Προϋπολογισμός καθαρά τεχνοκρατικός, χωρίς πολιτική πρόταση»

Από την πλευρά της μείζονος μειοψηφίας και την παράταξη του πρώην δημάρχου, κ. Νίκου Βλαχογιάννη, εκδόθηκε ανακοίνωση σχετικά με τον προϋπολογισμό του Δήμου Πάρου, στην οποία ασκεί κριτική στην δημοτική αρχή, όσον αφορά αφενός στο λογιστικό κομμάτι του και αφετέρου στο πολιτικό.

Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση της δημοτικής παράταξης «Ενότητα για το Μέλλον, «όσον αφορά στο λογιστικό μέρος, είναι ένας προϋπολογισμός σκληρής επιτήρησης και εποπτείας που τα πάντα εξελίσσονται υπό την επίβλεψη του παρατηρητηρίου. Η οικονομική Υπηρεσία ως όφειλε, τήρησε πιστά τις οδηγίες του υπουργείου και της Τρόικας για άσκηση περιοριστικής πολιτικής, για περιορισμό δαπανών υπερωριακής απασχόλησης, υπηρεσίες Μετακινήσεων, προμηθειών, τηλέφωνα συνδιαλέξεων, κατανάλωσης ηλεκτρικού Ρεύματος, επιχορηγήσεις Φορέων κτλ. οδηγίες που οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια την τοπική αυτοδιοίκηση σε μα πορεία κατηφόρας και απαξίωσής της. Οδηγίες, που δεν είναι προσαρμοσμένες στις σημερινές ανάγκες των πολιτών».

Τοποθετούμενη, αναφορικά με το πολιτικό κομμάτι του προϋπολογισμού, η μείζονα μειοψηφία σημειώνει στην ανακοίνωσή της, ότι «κρίνοντας τον προϋπολογισμό από πολιτική άποψη, απερίφραστα λέμε ότι δεν υπάρχει ίχνος πολιτικής πρότασης, είναι ένας προϋπολογισμός καθαρά τεχνοκρατικός, περιορισμένος στο στενό πλαίσιο της έντονης κηδεμονίας των άνωθεν υποδείξεων, με την δημοτική Πλειοψηφία να μην έχει καταφέρει να βάλει καμία δική της πινελιά. Bέβαια, το ερώτημα που μπορεί να επικαλεστεί κάποιος είναι αν υπήρχαν περιθώρια για την δημοτική πλειοψηφία, μέσα στα στενά οικονομικά όρια που βιώνουμε σήμερα. Η απάντηση είναι απολύτως σαφής. Μπορεί πολλοί δήμοι για τους λόγους που αναφέραμε παραπάνω να βρίσκονται σε δεινή οικονομική θέση, η κατάσταση όμως για το Δήμο Πάρου δεν είναι ακριβώς ίδια, κι αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι κληρονόμησε από τα προηγούμενα χρόνια ένα αρκετά υψηλό χρηματικό ποσό το οποίο δεν αξιοποίησε το 2015 και δεν το προγραμμάτισε σωστά για το 2016».

Στα θετικά του προϋπολογισμού πιστώνεται από την αντιπολίτευση η αλλαγή θέσης της πλειοψηφίας, σχετικά με το υγειονομικό αεροσκάφος. «Μετά τις πρόσφατες παλινωδίες της, κατέληξε στο σωστό συμπέρασμα και προβλέπει, έστω και με μεγάλη καθυστέρηση, την υπογραφή προγραμματικής σύμβασης με το Βελέντζειο ίδρυμα», αναφέρεται.

Ωστόσο, αντιπαρέθεσε, πως «απουσιάζει και πάλι ο προγραμματισμός εκπόνησης μελέτης για την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Δήμου, καθώς επίσης δεν προβλέπεται κάτι για την αξιοποίηση των Αρχαίων Λατομείων, την στιγμή μάλιστα που πρόσφατα αποφασίστηκε η αύξηση του Πολιτιστικού τέλους γι' αυτό το σκοπό. Τα έσοδα του Δήμου από αυτή την απόφαση αυξάνονται κατά 100.000 ευρώ και με λύπη μας διαπιστώνουμε ότι ΔΕΝ υπάρχει καμία πρόβλεψη για το σκοπό αυτό και το ερώτημα που επιβάλλεται να απαντηθεί είναι: Πού θα διατεθούν αυτά τα 100.000 ευρώ».

«Ένας προϋπολογισμός που διαχειρίζεται τη φτώχεια»

Επίσης με ανακοίνωση, η δημοτική παράταξη της Λαϊκής Συσπείρωσης Πάρου, αναφέρει, πως «η συζήτηση για τον προϋπολογισμό έχει αντικειμενικά πολιτικό χαρακτήρα, αφού η σύνταξη του καθορίζεται από το νομικό εκείνο πλαίσιο που έχει συγκεκριμένους πολιτικούς στόχους», όχι με κριτήριο την εξυπηρέτηση των λαϊκών αναγκών, όπως επισημαίνεται, αλλά την προώθηση των κεντρικών κυβερνητικών πολιτικών, τις οποίες κατηγορεί τον δήμαρχο πως προωθεί.

«Αυτός ο δημοτικός προϋπολογισμός σημαδεύεται από την δραστική μείωση της κρατικής χρηματοδότησης», τονίζει επίσης και η Λαϊκή Συσπείρωση, αναφέροντας χαρακτηριστικά, «2009-2014 μείωση κατά 62% περίπου, το 2015 μείωση κατά 45% σε σχέση με το 2014, για δε το δίχρονο 2016-18, με βάση το νέο μεσοπρόθεσμο, προβλέπεται μείωση κατά 23%, που σήμερα αντιστοιχεί στο 40% των εσόδων του Δήμου. Αντίθετα, τα έσοδα από την έμμεση φορολογία των δημοτών, πλησιάζουν το 60%».

«Ο προϋπολογισμός που κατέθεσε η Διοίκηση του Δήμου είναι ένας προϋπολογισμός που διαχειρίζεται την φτώχεια», τονίζει η Λαϊκή Συσπείρωση του Κώστα Ροκονίδα. «Άλλωστε», υποστηρίζει στη συνέχεια «οι προθέσεις της φάνηκαν από τις αυξήσεις των δημοτικών τελών και του πολιτιστικού τέλους. Από τον Προϋπολογισμό απουσιάζουν έργα που εξυπηρετούν τις λαϊκές ανάγκες όπως αντισεισμικά, αντιπλημμυρικά, έργα κοινωνικών υποδομών, έργα οδοποιίας, ασφάλειας κλπ. Αντίθετα στο όνομα της έλλειψης του προσωπικού, υπάρχει απλοχεριά, σε ένα σωρό εργολαβίες που κοστίζουν ο κούκος αηδόνι ή σε δαπάνες που θα μπορούσε να υπάρχει συμμάζεμα».

Στο μέλλον οι αναμορφώσεις για ένταξη περισσότερων ενεργειών

Απαντώντας στην ανακοίνωση της παράταξης «Ενότητα για το Μέλλον», και πιο συγκεκριμένα στο τμήμα της ανακοίνωσης που αφορά στον Πολιτισμό, ο κ. Κωβαίος, εξήγησε, μιλώντας στην εφημερίδα, πως τα επιπλέον 100.000 ευρώ, για τα οποία κάνει λόγο η μείζονα μειοψηφία, θα δοθούν για τους σκοπούς της πολιτιστικής ανάπτυξης της Πάρου, στην Κοινωφελή Δημοτική Επιχείρηση Πολιτιστικής Ανάπτυξης. Παράλληλα, o δήμαρχος τόνισε, πως η δρομολόγηση ενός μουσείου για γλυπτά, που έχουν λαξευτεί με το διάσημο Παριανό μάρμαρο, είναι μέσα στις προτεραιότητες του δήμου και δεν έχει παραγκωνιστεί στην ιεραρχία των στόχων.

Παράλληλα, τόνισε, πως ο καταρτιθείς προϋπολογισμός, θα υποβληθεί σε αναμορφώσεις καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, έτσι ώστε να εντάσσονται δράσεις και ενέργειες, σύμφωνα κάθε φορά με τις οικονομικές δυνατότητες του Δήμου. Επιπλέον, εξήγησε, πως δεδομένου, ότι τα οικονομικά στοιχεία, με βάση τα οποία, έπειτα από σαφείς οδηγίες του Υπουργείου Εσωτερικών, χρησιμοποιήθηκαν για την κατάρτιση του προϋπολογισμού του 2016, ανήκουν στους ισολογισμούς του 2013, 2014 και έως τον Αύγουστο του 2015, δεν υπάρχουν ακόμη οριστικά δεδομένα, σχετικά με το κλείσιμο και του τελευταίου εξαμήνου. Όταν αυτά θα οριστικοποιηθούν, τότε θα υπάρξουν οι σχετικές αναμορφώσεις προϋπολογισμού και τεχνικού προγράμματος, στις οποίες θα δοθεί και η δυνατότητα να ενταχθούν περαιτέρω έργα.

Ετικέτες: