Μ Μικέλης: "Το Πράσινο Σημείο, το ΧΥΤΥ και πολλά ακόμα έργα θα γίνουν, αρκεί να ξεπεραστούν οι διαδικασίες"

"Ανάχωμα" της γραφειοκρατίας για το Πράσινο Σημείο στην Μήλο

Ένα πολύ σημαντικό έργο για το νησί της Μήλου, που δεν είναι άλλο από την κατασκευή Πράσινου Σημείου, έχει πάρει έγκριση εδώ και περίπου δύο χρόνια, αλλά όπως αναφέρει ο δήμαρχος Μήλου, Μανώλης Μικέλης στην "Κοινή Γνώμη", γραφειοκρατικές διαδικασίες, αρχαιολογία και αδειοδοτήσεις, καθυστερούν την υλοποίηση του.

Μ. Μικέλης: "Τα έργα κολλάνε στις διαδικασίες, στα χαρτιά και στις αδειοδοτήσεις"

Ο δήμαρχος του νησιού μιλώντας, στην εφημερίδα, δεν έκρυψε τη δυσαρέσκειά του για την εξέλιξη του ζητήματος, που δεν προχωράει εξαιτίας κάποιων διαδικασιών. Μεταξύ άλλων, τόνισε, πως, "το έχουμε πάρει εδώ και δύο χρόνια το Πράσινο Σημείο. Προσπαθούμε να κάνουμε κάτι πρότυπο σε σχέση με την ανακύκλωση και τα σκουπίδια. Από ότι ξέρετε στην Ελλάδα οι νόμοι είναι πάρα πολύ αργοί και τα χρήματα δίνονται με δυσκολία. Είναι κρίμα γενικότερα γιατί δίνονται κάποια χρήματα και πρέπει να είμαστε ευέλικτοι σαν κράτος αλλά οι νομοθεσίες δεν έχουν αλλάξει ακόμα. Στα νησιά μας με την αρχαιολογία πρέπει να βλέπουμε ένα θέμα και να το ξαναβλέπουμε 500 φορές και αυτό είναι το πρόβλημα. Το Πράσινο Σημείο θα δημοπρατηθεί πολύ σύντομα και να ξέρετε ότι η Μήλος θα είναι το πρώτο νησί που θα το δημιουργήσει. Τα έργα κολλάνε στις διαδικασίες, στα χαρτιά και στις αδειοδοτήσεις. Η νομοθεσία πρέπει να αλλάξει για να γίνει πιο εύκολα η διαδικασία. Περιμένουμε αρχαιολόγο και εγώ έχω φτάσει μέχρι την υπουργό, από εκεί καταλήγουμε σε μία άλλη νομοθεσία που υπάρχει, για να προσλάβει αρχαιολόγο ο Δήμος ή ο εργολάβος. Το Πράσινο Σημείο, το ΧΥΤΥ και πολλά ακόμα έργα θα γίνουν, αρκεί να ξεπεραστούν οι διαδικασίες που κρατάνε αρκετό χρονικό διάστημα. "

Τι προσφέρει το Πράσινο Σημείο

Το Πράσινο Σημείο προσφέρει τη δυνατότητα χωριστής συλλογής μιας σειράς υλικών τα οποία μπορεί να οδηγηθούν προς ανακύκλωση ή επαναχρησιμοποίηση ανάλογα με την κατάσταση στην οποία παραδίδονται. Τα υλικά θα προσκομίζονται από τους χρήστες με δικά τους μέσα και θα αποθηκεύονται προσωρινά σε μέσα συλλογής διαφόρων χαρακτηριστικών ανάλογα την περίπτωση.

Οι απαραίτητες εργασίες

Οι εργασίες που θα εκτελεστούν για την κατασκευή και λειτουργία του Πράσινου Σημείου είναι χωματουργικές εργασίες διαμόρφωσης του περιβάλλοντος χώρου που θα δεχθεί τις εγκαταστάσεις, κτηριακά έργα, οικοδομικά έργα (στέγαστρα κλπ.), έργα βοηθητικών δικτύων υποδομής π.χ. ύδρευσης, πυρόσβεσης, ηλεκτρικού δικτύου, εξωτερικού φωτισμού κλπ και λοιπά έργα υποδομής (π.χ. πύλη, περίφραξη, κλπ.).

Ο κύριος εξοπλισμός του Πράσινου Σημείου θα αποτελείται από μέσα συλλογής / προσωρινής αποθήκευσης, που είναι απορριμματοκιβώτια (Container) 12 m3 με μεταλλικό καπάκι, κλειστά Απορριμματοκιβώτια (Container) 24 m3, μεταλλικοί κάδοι τύπου καμπάνας 3 m3, πλαστικά Παλετοκιβώτια 650lt, τετράτροχοι πλαστικοί κάδοι 1.100 lt, δίτροχοι πλαστικοί κάδοι 120 lt, πλαστική δεξαμενή τύπου IBC 1 m3, μεταλλικός κάδος αποθήκευσης λαμπτήρων φθορισμού και συρμάτινα καλάθια

Γενική διάταξη των έργων

Η χωροθέτηση των έργων υποδομής και των υποστηρικτικών εγκαταστάσεων έχει γίνει έτσι ώστε να αξιοποιηθεί με βέλτιστο τρόπο στο σύνολό της η διαθέσιμη έκταση, τηρώντας πιστά τους περιορισμούς που θέτουν οι εδαφοτεχνικές συνθήκες. Ο χώρος θα περιλαμβάνει όλες τις εγκαταστάσεις υποστήριξης και λειτουργίας του, όπως πύλη εισόδου-εξόδου, περίφραξη κ.α.

Οι εγκαταστάσεις του Πράσινου Σημείου τοποθετούνται εντός ενιαίου πλατώματος. Στο βορειοδυτικό τμήμα του πλατώματος χωροθετείται η είσοδος της εγκατάστασης. Πλησίον και προς τα νοτιοανατολικά αυτής, θα κατασκευαστεί η γεφυροπλάστιγγα και το κτήριο εισόδου. Στο κέντρο του πλατώματος δημιουργείται πλατεία όπου κινούνται τα οχήματα του Πράσινου Σημείου και τα οχήματα των επισκεπτών, ενώ προς τα βόρεια, προβλέπεται και ικανός αριθμός θέσεων στάθμευσης για την εξυπηρέτηση των πολιτών καθώς και ο χώρος εναπόθεσης μεταλλικών κάδων. Στα νοτιοανατολικά της πλατείας προβλέπεται χώρος για την τοποθέτηση των container συλλογής (πλην του container για τα ΑΗΗΕ που τοποθετείται βόρεια), ενώ προς τα νοτιοδυτικά αναπτύσσονται οι κτιριακές και λοιπές υποδομές σε κατάλληλη διάταξη (σηπτική δεξαμενή, δεξαμενές νερού και στέγαστρο ανακυκλώσιμων μικρού μεγέθους) ώστε να διασφαλίζεται η βέλτιστη λειτουργικότητα και αισθητική του έργου. Κατόπιν συνεννόησης με την υπηρεσία λόγω δυσκολίας στη προμήθεια ασφαλτικών υλικών στο νησί, το πλάτωμα διαμορφώνεται με πλάκα οπλισμένου σκυροδέματος C30/37 πάχους 0,20μ. εδραζόμενης επί στρώσης υπόβασης (θραυστά αδρανή υλικά) πάχους 0,30μ.

Περίφραξη και χώροι πρασίνου

Στο χώρο θα τοποθετηθεί περίφραξη και πύλη εισόδου. Η περίφραξη θα είναι ισχυρής κατασκευής και σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία. Η είσοδος κατασκευάζεται στο βορειοδυτικό τμήμα του γηπέδου και θα είναι δίφυλλη, ενώ η λειτουργία της θα είναι ηλεκτροκίνητη. Δίπλα στην πύλη θα τοποθετηθεί πινακίδα στην οποία θα αναγράφονται το όνομα και το είδος εγκατάστασης, οι ώρες λειτουργίας της εγκατάστασης, το όνομα, η διεύθυνση και το τηλέφωνο του υπεύθυνου λειτουργίας της, η αρμόδια αρχή και το ωράριο λειτουργίας της εγκατάστασης κ.λπ. σύμφωνα με τα πρότυπα και τις προδιαγραφές του χρηματοδοτικού μέσου του έργου.

Επίσης, σε χαρακτηριστικά σημεία του σημείου θα δημιουργηθούν κατάλληλοι χώροι πρασίνου με θάμνους, πόες και δέντρα που ενδημούν στη ευρύτερη περιοχή, οι οποίοι θα αναβαθμίσουν περιβαλλοντικά και αισθητικά την εγκατάσταση προσφέροντας με αυτόν τον τρόπο καλύτερο περιβάλλον όχι μόνο στους εργαζόμενους του Πράσινου Σημείου αλλά και στους επισκέπτες – χρήστες του.

Πως θα λειτουργήσει το Πράσινο Σημείο

Οι χρήστες θα μπαίνουν στην εγκατάσταση με τα οχήματά τους από την πύλη εισόδου και μετά από μία αριστερή στροφή θα εισέρχονται επί της διαμορφωμένης πλατείας προς τις θέσεις εκφόρτωσης. Εντός αυτής θα κατασκευαστεί χώρος στάθμευσης οχημάτων όπου οι χρήστες θα σταθμεύουν τα οχήματά τους. Η απόθεση των ανακυκλώσιμων υλικών μπορεί να γίνει είτε εντός των αντίστοιχων container, είτε εντός του στεγάστρου απόθεσης ανακυκλωσίμων μικρού μεγέθους, είτε εντός μεταλλικών κάδων. Όπου απαιτείται, θα παρέχονται πληροφορίες από το προσωπικό του Πράσινου Σημείου που θα βρίσκεται στο κτίριο εισόδου. Μετά την απόθεση, τα οχήματα θα εξέρχονται από την πύλη εξόδου του χώρου. Η κίνηση των οχημάτων πραγματοποιείται σε διαμορφωμένο πλάτωμα και ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην ομαλή κυκλοφορία των πολιτών. Για το σκοπό αυτό προτείνεται οι ώρες εισόδου των πολιτών εντός του Πράσινου Σημείου να είναι διαφορετικές από τις ώρες που θα πραγματοποιούνται φορτοεκφορτώσεις από τα οχήματα μεταφοράς του Πράσινου Σημείου έτσι ώστε η εσωτερική πλατεία να χρησιμοποιείται κάθε φορά αποκλειστικά από τα αντίστοιχα οχήματα.

Συνοδευτικό δίκτυο γωνιών ανακύκλωσης

Στα πλαίσια της κατασκευής του Πράσινου Σημείου, προτείνεται συμπληρωματικά και η δημιουργία μικρών σημείων συλλογής εντός του Δήμου Μήλου μέσω της προμήθειας και εγκατάστασης δύο γωνιών ανακύκλωσης. Οι γωνιές ανακύκλωσης θα λειτουργούν συμπληρωματικά του Πράσινου Σημείου δημιουργώντας ένα ενιαίο δίκτυο. Διευκρινίζεται ότι ο σχεδιασμός τους δεν είναι αντικείμενο της παρούσας μελέτης.

Κύριος στόχος του δικτύου των γωνιών ανακύκλωσης είναι η συλλογή - επαναχρησιμοποίηση επιμέρους ρευμάτων ανακυκλώσιμων υλικών σε διάφορες γειτονιές και τοπικά κέντρα του Δήμου καθώς και η ενημέρωση και περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση των πολιτών. Οι βασικές λειτουργίες/ δραστηριότητες που θα επιτελούνται περιλαμβάνουν:

• Τη συλλογή - διαχωρισμό ανακυκλώσιμων υλικών

• Την επαναχρησιμοποίηση χρήσιμων υλικών.

• Την περιβαλλοντική εκπαίδευση – ευαισθητοποίηση.