Ομόφωνη αντίδραση για το Μεταφορικό Ισοδύναμο
- Παρασκευή, 29 Νοεμβρίου, 2024 - 06:18
Οι μεγάλες καθυστερήσεις στην αποπληρωμή του Μεταφορικού Ισοδυνάμου τα τελευταία χρόνια, έχουν οδηγήσει τους νησιωτικούς Δήμους σε συνεχείς διαμαρτυρίες. Το μεταφορικό ισοδύναμο θεσπίστηκε το 2018 με σκοπό να εξισορροπήσει τα έξοδα μετακίνησης των νησιωτών με τα έξοδα των κατοίκων της Ηπειρωτικής Ελλάδας, ωστόσο οι κάτοικοι των νησιών συνεχίζουν να νιώθουν "ριγμένοι", καθώς δε βλέπουν τα συγκεκριμένα χρήματα στους λογαριασμούς τους.
Το συγκεκριμένο θέμα, ήρθε ως πρώτο της ημερήσιας διάταξης στο Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Θήρας, την Τετάρτη 27 Νοεμβρίου, με τίτλο "Έκδοση ψηφίσματος για το μεταφορικό ισοδύναμο.
Γ. Νομικού: "Η εισήγηση ενός τέτοιου ψηφίσματος γίνεται με τη λογική της διεκδίκησης"
Η πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου, Γεωργία Νομικού μίλησε στην "Κοινή Γνώμη" για το σημαντικό αυτό ζήτημα που απασχολεί έντονα τα νησιά τα τελευταία χρόνια και μεταξύ άλλων είπε ότι "το Μεταφορικό Ισοδύναμο είναι ένα σημαντικό μέτρο για να ανακουφίσει τους νησιώτες από το μεγάλο κόστος των ακτοπλοϊκών και αεροπορικών εισιτηρίων. Οι ανάγκες των νησιωτών για αυξημένες μετακινήσεις εντοπίζονται στο γεγονός ότι πολλές από τις θεμελιώδεις παροχές ενός κοινωνικού κράτους, όπως η υγεία, δεν παρέχονται με επάρκεια στα νησιά με αποτέλεσμα αυτά που για τους κατοίκους άλλων περιοχών θεωρούνται δεδομένα, για τους νησιώτες γίνονται δύσκολα. Η εμπρόθεσμη καταβολή του μεταφορικού ισοδυνάμου είναι πολύ σημαντική για όλους με δεδομένο ότι οι αυξήσεις στα εισιτήρια είναι πολύ μεγάλες. Η εισήγηση ενός τέτοιου ψηφίσματος γίνεται με τη λογική της διεκδίκησης από την πολιτεία, της έγκαιρης και απρόσκοπτης καταβολής των οφειλομένων στους δικαιούχους αλλά και την υπενθύμιση της σημαντικότητας του μέτρου αυτού για όσους ζουν στα νησιά".
Το προσχέδιο του ψηφίσματος
Η πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου, Γεωργία Νομικού, ανέγνωσε στο Σώμα, το ψήφισμα που θα αποσταλεί, σε υψηλά κλιμάκια της κυβέρνησης και σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και έπειτα αυτό ψηφίστηκε ομόφωνα. Αυτό, αναλυτικά αναφέρει:
"Το Μεταφορικό Ισοδύναμο θεσμοθετήθηκε το 2018 για τον περιορισμό της γεωγραφικής απομόνωσης των νησιωτών, μέσω της επιδότησης του ταξιδιωτικού κόστους που αντιμετωπίζουν οι μόνιμοι κάτοικοί του. Η κεντρική ιδέα, που ήλθε να υπηρετήσει, είναι η ισονομία των νησιωτικών περιοχών, βάσει του σχετικού άρθρου του Συντάγματος, σε σχέση με αυτές της ηπειρωτικής χώρας. Δυστυχώς, από τα μέσα 2019, σημειώνονται μεγάλες καθυστερήσεις στην καταβολή του, που έχουν φθάσει και στους 17 μήνες, ενώ σήμερα η καθυστέρηση ανέρχεται σε 14 ολόκληρους μήνες.
Αντίστοιχες καθυστερήσεις υπάρχουν και στην καταβολή του Μεταφορικού Ισοδύναμου στις επιχειρήσεις, όπου έχουν καταβληθεί χρήματα μόνο για το α’ εξάμηνο του 2022, εξαιρουμένων αυτών που βρίσκονται υπό έλεγχο. Την δεδομένη χρονική στιγμή δεν έχουν πληρωθεί για το Μεταφορικό Ισοδύναμο επιχειρήσεις ακόμα και για δαπάνες που ανάγονται στο 1ο εξάμηνο του 2022.
"Η δραματική καθυστέρηση καταβολής του Μεταφορικού Ισοδύναμου, έχει επιτείνει αντί να αμβλύνει την απομόνωση των νησιωτών"
Δυστυχώς, το πρόβλημα δεν είναι μόνο οι πολύμηνες καθυστερήσεις στην καταβολή του Μεταφορικού Ισοδύναμου, αλλά μας προβληματίζει ιδιαίτερα το γεγονός ότι δεν έχει ανακοινωθεί εκ μέρους του αρμόδιου Υπουργείου κανένας επίσημος προγραμματισμός για την καταβολή του. Το πρόβλημα γίνεται ακόμα σοβαρότερο αφού όπως γνωρίζουμε όλοι τον τελευταίο χρόνο, έχουν αυξηθεί έως και 40% οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων με προοπτική να αυξηθούν και άλλο, αφού οι εξελίξεις με τα δύο πολεμικά γεγονότα, δεν δείχνουν ότι η τιμή των καυσίμων θα παραμείνει σε χαμηλά επίπεδα, αλλά θα ανέβει και πάλι. Βέβαια, ενώ τους τελευταίους δύο μήνες υπήρξε αποκλιμάκωση στις τιμές του πετρελαίου, τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, παρέμειναν σταθερά σε υψηλές τιμές. Όλα τα παραπάνω επηρεάζουν σημαντικά τη ζωή των μονίμων κατοίκων των νησιών μας, αφού και ένα αναγκαστικό ταξίδι για ιατρικούς ή επαγγελματικούς λόγους, τείνει να κοστίζει πιο πολλά χρήματα, από το να ταξιδέψει κανείς στο εξωτερικό. Έτσι η δραματική καθυστέρηση καταβολής του Μεταφορικού Ισοδύναμου, έχει επιτείνει αντί να αμβλύνει την απομόνωση των νησιωτών, υποβαθμίζοντας έτσι τους νησιώτες σε πολίτες Β΄ κατηγορίας.
"Καλούμε την κυβέρνηση και ειδικά το αρμόδιο Υπουργείο να επανεξετάσει την πολιτική του ως προς την εμπρόθεσμη καταβολή του"
Ουσιαστικά, με καθυστερήσεις που υπερβαίνουν το έτος το σημαντικό αυτό μέτρο (πάγιο αίτημα των νησιωτών εδώ και δεκαετίες) οδηγείται βαθμιαία σε πλήρη απαξίωση στα μάτια τους, η οποία απαξίωση μπορεί να δώσει αφορμή για την οριστική του κατάργηση. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με την γενικευμένη ακρίβεια που έχει εδραιωθεί για τα καλά στην καθημερινότητά μας, καθώς και τις μεγάλες καθυστερήσεις στην καταβολή του Μεταφορικού Ισοδύναμου, έχουν καταστήσει το κόστος των μετακινήσεων δυσβάστακτο για ένα μέσο νησιώτικο νοικοκυριό.
Καλούμε την κυβέρνηση και ειδικά το αρμόδιο Υπουργείο να επανεξετάσει την πολιτική του ως προς την εμπρόθεσμη καταβολή του Μεταφορικού Ισοδύναμου και τη δυνατότητα ουσιαστικής μείωσης των τιμών των εισιτηρίων και των ναύλων, των οποίων οι συνεχείς αυξήσεις δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν πλέον από τη μέση ελληνική οικογένεια".
Μ. Αργυρού: "Η έκπτωση για τους κατοίκους να γίνεται κατά την έκδοση του εισιτηρίου"
Η δημοτική σύμβουλος της Λαϊκής Συσπείρωσης, Μαρία Αργυρού πρότεινε να προστεθεί μία ακόμα εναλλακτική πρόταση στο ψήφισμα σχετικά με την πληρωμή του Μεταφορικού Ισοδυνάμου. Συγκεκριμένα, είπε ότι "συμφωνούμε με το ψήφισμα και πολύ καλά κάνατε και το φέρνετε στο Δημοτικό Συμβούλιο, όμως εμείς παράλληλα θέλουμε να προτείνουμε κάτι ακόμα. Καλό είναι στο ψήφισμα να προστεθεί ότι η έκπτωση για τους κατοίκους να γίνεται κατά την έκδοση του εισιτηρίου και να τα βρίσκει μετέπειτα το Υπουργείο αργότερα με το Υπουργείο και όχι να υπάρχει αυτή η μεγάλη καθυστέρηση σε βάρος των νησιωτών. Κάτι ακόμα θα πρέπει με πιο μεγάλο και με πιο έντονο τρόπο να θέσουμε το θέμα της ακρίβειας των ακτοπλοϊκών ναύλων. Θα πρέπει να το απαιτήσουμε πιο διεκδικητικά αλλά κατά τα άλλα είμαστε υπέρ, απλά να προστεθεί αυτή η παράμετρος καθώς η συγκεκριμένη σκέψη έχει ακουστεί και από άλλους φορείς".
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- Αναβαθμίζεται η τουριστική προβολή της Σαντορίνης
23 Ιουλ. 2024 - 6:18 - "Να ενεργοποιηθεί ο νόμος περί κορεσμού για τη Σαντορίνη"
14 Μαΐου. 2024 - 6:18 - Σαντορίνη: Το πρόγραμμα καθαγιασμού των υδάτων
3 Ιαν. 2025 - 13:53 - “Μπαίνουν” οι βάσεις για το νέο λιμάνι
23 Δεκ. 2024 - 6:18 - Σαντορίνη: Τo 2025 έτος ανάδειξης και υποστήριξης της αυθεντικότητας
19 Δεκ. 2024 - 14:37