Προς έγκριση από το Δημοτικό Συμβούλιο ο νέος Οργανισμός Εσωτερικής Λειτουργίας του Δήμου Σύρου-Ερμούπολης

Πληθώρα νέων Διευθύνσεων και Τμημάτων

Έτοιμος ο νέος Οργανισμός Εσωτερικής Λειτουργίας του Δήμου Σύρου-Ερμούπολης, ο οποίος θα τεθεί προς έγκριση στο Δημοτικό Συμβούλιο την Δευτέρα 23/5/2016.

Η δυνητική λειτουργία του Δήμου, περιγράφεται ουσιαστικά στον Οργανισμό που κατατέθηκε, ο οποίος αν και πέρασε από την Εκτελεστική Επιτροπή, ακόμα τελεί υπό συζήτηση.

Βασίστηκε σε μεγάλο βαθμό στις εισηγήσεις που κατέθεσαν οι περισσότερες από τις υπηρεσίες του Δήμου, λαμβάνοντας ως πρότυπο τόσο τα εκ του αρμόδιου υπουργείου οριζόμενα όσο και τους Οργανισμούς Λειτουργίας άλλων Δήμων.

Νέα χαρακτηριστικά του Οργανισμού που κατατέθηκε η δημιουργία νέων Διευθύνσεων και Αυτοτελών τμημάτων, ενώ επανασυστήνεται η Δημοτική Αστυνομία, παρά την αδυναμία στελέχωσης της υπηρεσίας.

Ήδη οι πρώτες ενστάσεις διατυπώθηκαν από την πρόεδρο του Σωματείου των εργαζομένων του Δήμου, Γεωργία Βαρελά, η οποία επικέντρωσε την άποψη της στην έλλειψη επιχειρησιακού σχεδίου εκ μέρους της δημοτικής αρχής, το οποίο και θα κατευθύνει την δομή του Οργανισμού.

Αναμένεται η σύγκληση του Δ.Σ. του Σωματείου των εργαζομένων προκειμένου να καταγραφεί και η συλλογική τους άποψη επί του θέματος, με τις παρατηρήσεις τους επί του σχεδίου που κατατέθηκε.

Να σημειωθεί ότι όταν κατατεθεί το επιχειρησιακό σχέδιο του Δήμου και με εσωτερική αξιολόγηση αποδειχθεί ότι οι συγκεκριμένες δομές δεν υπηρετούν τον σχεδιασμό, τότε ξανατίθεται σε τροποποίηση.

Δημιουργία νέων Διευθύνσεων

Οι πρώτες πληροφορίες κάνουν λόγο για διαχωρισμό των τεχνικών υπηρεσιών και της πολεοδομίας, με τη δημιουργία 2 ξεχωριστών διευθύνσεων, όπως αναμένεται να υπάρξει σχετική εισήγηση στο Δημοτικό Συμβούλιο κατά τη συζήτηση του νέου Οργανισμού του Δήμου.

Οι εργαζόμενοι των δύο καταργημένων πλέον Νομικών προσώπων, ΟΠΑΣ και ΟΠΚΑ απορροφώνται σε οργανικές θέσεις, καθώς μέχρι σήμερα οι θέσεις που καταλάμβαναν ήταν προσωποπαγείς.

Δημιουργείται η Διεύθυνση Κοινωνικής Προστασίας, Παιδείας και Αθλητισμού, με 3 τμήματα, δηλαδή το Τμήμα Κοινωνικής Προστασίας, το Τμήμα Παιδικών και Βρεφονηπιακών Σταθμών, όπου θα ανήκουν όλες οι εργαζόμενες του κλάδου, δηλαδή οι ΠΕ νηπιαγωγών, οι ΤΕ βρεφοκόμων και οι ΔΕ βοηθοί βρεφοκόμων και στο τμήμα αυτό θα ανήκουν οι σταθμοί Κ. Μαρούλη, Ξηροκάμπου και του Βήσσα και το Τμήμα Παιδείας, Νεολαίας και Αθλητισμού, στο οποίο θα υπάγονται η Δια Βίου Μάθηση και όλα τα σχετικά προγράμματα ΕΣΠΑ, το παλιό ΑΚΔΕ και το γραφείο βιβλιοθηκών και εικαστικών δραστηριοτήτων. Από αυτό το Τμήμα βγήκε η Φιλαρμονική, η οποία εντάχθηκε στη Διεύθυνση Πολιτισμού, καθώς κρίθηκε ότι το αντικείμενο της έχει μεγαλύτερη σχέση με τον πολιτισμό.

Δημιουργείται Τμήμα Προμηθειών με αυτοτελείς αποθήκες, στη Διεύθυνση Οικονομικών, το οποίο δεν υπήρχε και από το οποίο θα γίνονται όλοι οι ηλεκτρονικοί διαγωνισμοί του δήμου από συγκεκριμένο τμήμα, προκειμένου να αποφευχθεί η διαδικασία προμηθειών που αναλάμβανε ξεχωριστά κάθε Διεύθυνση.

Στο Γραφείο Υλικού και Αποθήκης ανήκουν 3 αποθήκες, οι οποίες είναι των υλικών καθαριότητας, των υλικών των τεχνικών υπηρεσιών και μηχανολογικού υλικού.

Δημιουργείται Διεύθυνση ΚΕΠ, όπως από το νόμο ορίζεται για τους δήμους άνω των 20.000 κατοίκων, που απασχολούν άνω των 11 υπαλλήλων, όπως συμβαίνει στην περίπτωση του Δήμου Σύρου-Ερμούπολης.

Σε ότι αφορά στο Τμήμα Προγραμματισμού, για το οποίο κατακρίθηκε εκ μέρους των υπαλλήλων η δημοτική αρχή για την ουσιαστική κατάργηση του, είναι υποχρεωτική η λειτουργία του και έχει τον επιτελικό ρόλο του προγραμματισμού, μέσω συνεργασίας με όλες τις υπηρεσίες του Δήμου.

Στις υπηρεσίες τοπικής πολιτιστικής και οικονομικής ανάπτυξης εντάσσεται το Αυτοτελές Τμήμα Πολιτισμού και Τουρισμού και το Αυτοτελές Τμήμα Ανάπτυξης και Εξυπηρέτησης του Επιχειρηματία.

Αυτό το νέο Τμήμα αναλαμβάνει τη ρύθμιση όλων των εμπορικών και επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, παραμένει η αδειοδότηση των επιχειρήσεων υγειονομικού ενδιαφέροντος, επίσης ο τεχνικός έλεγχος των επιχειρήσεων, οι διοικητικές κυρώσεις και η υποστήριξη της επιχειρηματικότητας και της απασχόλησης.

Δημοτική Αστυνομία

Για τη Δημοτική Αστυνομία, σύμφωνα με τα όσα εκ του υπουργείου γνωστοποιήθηκαν στο Δήμο, δίνεται η δυνατότητα δημιουργίας του σχετικού τμήματος, ακόμα και εάν αυτό δεν στελεχωθεί.

Ο Δήμος δεν διαθέτει προσωπικό δημοτικών αστυνόμων για να τη στελεχώσει, όμως επανασυστήνει την υπηρεσία καθώς κρίνεται χρήσιμη η δημιουργία της για την λειτουργία της πόλης, ειδικά με τα κυκλοφοριακά προβλήματα που καταγράφονται στον αστικό ιστό, ευελπιστώντας ότι εάν «ανοίξουν» οι προσλήψεις ή επιτραπούν οι μετατάξεις, θα υπάρξει η προοπτική στελέχωσης του τμήματος.

Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στον Οργανισμό του Δήμου «Με την παρούσα τροποποίηση του Οργανισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας του Δήμου Σύρου–Ερμούπολης παρέχεται η δυνατότητα για την εκ νέου σύσταση της υπηρεσίας της Δημοτικής Αστυνομίας στο Δήμο μας, με το απαραίτητο για τη λειτουργία της προσωπικό,

προκειμένου αυτή να μπορέσει να ανταπεξέλθει στα αυξημένα καθήκοντα που προβλέπονται από την ισχύουσα νομοθεσία».

Γραφείο Εσωτερικού Ελέγχου

Συστήνεται Αυτοτελές Γραφείο Εσωτερικού Ελέγχου, το οποίο υπήρχε και στον παλιό Οργανισμό ως ένα γραφείο της Οικονομικής Υπηρεσίας, παρέμενε ανενεργό, το οποίο τώρα ενεργοποιείται και καθώς δεν μπορεί να είναι μόνο ενός συγκεκριμένου αντικειμένου, τέθηκε υπό τον Δήμαρχο.

Αυτό πρέπει να «διατρέχει» όλο το Δήμο και το σύνολο των λειτουργιών του.

Συγκεκριμένα «Μεριμνά για τον εσωτερικό έλεγχο των υπηρεσιών του Δήμου για τη χρήση και τη διαχείριση των πόρων, συντάσσει έκθεση και ενημερώνει το Δημοτικό Συμβούλιο ανά εξάμηνο για τον

διενεργούμενο έλεγχο, προωθεί την αξιοπιστία, τη δικαιοσύνη και την κατάλληλη συμπεριφορά των δημοσίων υπαλλήλων, συνεργάζεται με τις ελεγκτικές Υπηρεσίες του Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης και του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους και ερευνά αυτεπαγγέλτως ή κατόπιν καταγγελίας, προκειμένου να προσδιορίσει ανάρμοστες, ανεπαρκείς, παράνομες, ψευδείς ή καταχρηστικές πράξεις που έχουν ήδη γίνει και συγκεντρώνει τα στοιχεία που θα οδηγήσουν σε αποφάσεις σχετικές με εγκληματικές διώξεις, πειθαρχικές ενέργειες ή άλλες διαρθρωτικές κινήσεις».

Αυτές οι διαδικασίες και οι αρμοδιότητες του γραφείου δεν περιορίζονται μόνο σχετικά με τους υπαλλήλους του Δήμου αλλά και σε σχέση με τους αιρετούς.

Κάλυψη θέσεων

Όσον αφορά στις θέσεις και τα οργανικά κενά που προκύπτουν, στην κατηγορία ΠΕ οι προβλεπόμενες θέσεις είναι 58 και οι κενές 15, στην κατηγορία ΤΕ οι προβλεπόμενες είναι 41 και οι κενές 17, στην κατηγορία ΔΕ οι προβλεπόμενες είναι 99 και οι κενές 32 και στην κατηγορία ΥΕ οι προβλεπόμενες θέσεις είναι 67 και οι κενές 17.

Δεν χάνονται οι θέσεις που υπήρχαν ακόμα και στα καταργημένα Νομικά πρόσωπα των Δήμων δεν χάνονται, όμως για να καλυφθούν θα πρέπει από το αρμόδιο υπουργείο να ανοίξουν οι σχετικές προσλήψεις. Πάντως, σύμφωνα με το ισχύον καθεστώς 1 προς 5, δηλαδή 1 πρόσληψη σε κάθε 5 αποχωρήσεις, το οποίο θα ισχύει μέχρι το 2018, γίνεται αντιληπτό πως αυτές οι θέσεις δύσκολα θα καλυφθούν.

Εκτός αυτού του δεδομένου φαίνεται να βρίσκεται η κατηγορία ΥΕ, που αφορά στην καθαριότητα, δηλαδή των ανταποδοτικών, όπου δίνεται η δυνατότητα στους Δήμους, μέσω τοπικής φορολόγησης να κάνει έκαστος δήμος προσλήψεις.

Όπως παρατηρείται στο νέο οργανισμό, αυξήθηκαν οι θέσεις Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου, οι οποίες από 10 έγιναν 60, καθώς σε κάποιες κατηγορίες επιτρέπονται οι προσλήψεις.

Αυτό έγινε για να μπορέσουν κάποια στιγμή να απορροφηθούν στο δήμο οι καθαρίστριες των σχολείων, για τις οποίες κάθε χρόνο δίνεται μία παράταση και αμείβονται από το Ινστιτούτο Δια Βίου Μάθησης, ενώ στο μέλλον θα δοθεί η δυνατότητα χρηματοδότησης των δήμων για την απορρόφηση τους στον οργανισμό του δήμου και την ανάληψη της μισθοδοσίας τους.

Με τις 10 θέσεις που υπήρχαν δεν θα ήταν δυνατόν να απορροφηθούν οι 24 καθαρίστριες που τώρα εργάζονται στα σχολεία Α΄βάθμιας και Β΄βάθμιας, ενώ πέραν αυτών μπήκαν επιπλέον θέσεις και για την κάλυψη των έκτακτων και εποχιακών αναγκών, όπως καθαριστές και οδηγοί, της 2μηνης απασχόλησης στον πολιτισμό, κοινωνικούς λειτουργούς, τους μουσικούς της Φιλαρμονικής.

Κατανομή προσωπικού

Σε ότι αφορά στον ορισμό των προϊσταμένων, διατηρήθηκε η φόρμα του ισχύοντος Οργανισμού του 2012, με τις προσθήκες για τα Τμήματα που δεν υπήρχαν και δημιουργήθηκαν τώρα, όπως το Τμήμα Πολιτισμού Τουρισμού και το Τμήμα Ανάπτυξης και Εξυπηρέτησης του Επιχειρηματία.

Για τα νέα αυτά τμήματα, οι πιθανοί προϊστάμενοι θα κριθούν, σύμφωνα με τις δυνατότητες του υπάρχοντος προσωπικού, για το ποιοι είναι οι καταλληλότεροι για να αναλάβουν τις συγκεκριμένες θέσεις.

Πλέον θα μπορούν να προκριθούν για τη θέση προϊσταμένων, σε περιπτώσεις κένωσης της θέσης, οι υπάλληλοι της ίδιας υπηρεσίας, που γνωρίζουν το αντικείμενο, ασχέτως της βαθμίδας εκπαίδευσης τους.

Πολλοί υπάλληλοι θα κληθούν να μετακινηθούν και να αλλάξουν εργασιακό αντικείμενο, γεγονός που μπορεί να προκαλέσει τριβές και νέες αντιπαλότητες εντός των τειχών του Δήμου.

Καθώς από την ανάληψη των καθηκόντων της η δημοτική αρχή, με κινήσεις που αμφισβητήθηκαν έντονα και αποτέλεσαν αιτία προστριβών σχετικά με την αντιμετώπιση υπαλλήλων του Δήμου, ίσως και να αποτελέσει το μεγάλο «αγκάθι» στην εφαρμογή του νέου Οργανισμού η μετακίνηση που θα απαιτηθεί για πολλούς δημοτικούς υπαλλήλους.

Όταν ρωτήθηκε επ’ αυτού ο αρμόδιος αντιδήμαρχος, Αλέξης Αθανασίου, ανέφερε ότι «Η κάθε υπηρεσία θα καταθέσει τις εισηγήσεις της, οι περισσότερες εκ των οποίων έχουν ήδη κατατεθεί, για το πώς θα λειτουργήσει η κάθε διεύθυνση, η κάθε υπηρεσία και το κάθε γραφείο σύμφωνα με τον νέο Οργανισμό και με παρόντες και τους προϊσταμένους θα γίνει μία γενναία και δίκαιη και προς όφελος του Δήμου ανακατανομή του προσωπικού».

Έλλειψη επιχειρησιακού σχεδιασμού

Το νέο Οργανισμό Λειτουργίας του Δήμου κλήθηκε να σχολιάσει η πρόεδρο του Σωματείου των εργαζομένων, Γεωργία Βαρελά, η οποία διατύπωσε την άποψη της περί απουσίας επιχειρησιακού σχεδιασμού εκ μέρους της Δημοτικής Αρχής.

«Δυστυχώς και αυτή τη φορά φτιάχνεται ένας Οργανισμός χωρίς να υπάρχει στοχοθεσία. Χωρίς να υπάρχει επιχειρησιακό σχέδιο είναι πολύ δύσκολο να τοποθετείς ανθρώπους».

Όπως διευκρίνισε «Δεν έχουμε κατανοήσει τις θέλει ακριβώς να κάνει ο Δήμος» δηλαδή που θέλει να ρίξει το βάρος ώστε να ενισχύσει αναλόγως και τις υπηρεσίες του.

Έκρινε πως «από τον προηγούμενο σε αυτόν τον Οργανισμό δεν υπάρχουν καινοτόμες διαφορές και αναρωτιόμαστε γιατί άργησε τόσο πολύ».

Για τις νέες Διευθύνσεις που δημιουργήθηκαν σχολίασε πως «δεν μπορείς να κάνεις έναν σχεδιασμό και να γεμίζει Διευθύνσεις και προϊσταμένους και ειδικά «ταχτοποιώντας» κάποιους ανθρώπους σε θέσεις που θέλουν οι αιρετοί. Η αλλαγή σε κάποιες Διευθύνσεις ήταν αναγκαία, αλλά σε κάποια Τμήματα όχι» και συμπλήρωσε ότι «τόσα πολλά τμήματα δεν θα βρεθεί το προσωπικό να τα στελεχώσει. Υπάρχει μία πρόδηλη τοποθέτηση ειδικοτήτων, με τρόπο τέτοιο ώστε να μπορούν να διασφαλιστούν τα άτομα που θα ήθελε η αιρετή αρχή να μπουν και όχι όλοι».

Επίσης επεσήμανε πως «Αντί να υπάρχουν αρμοδιότητες και κλάδοι, υπάρχει ο διαχωρισμός σε μόνιμους και αορίστου χρόνου, που δεν έχει καμία σημασία όταν μπορείς να βάλεις το ποιος δυνητικά θα μπορούσε να είναι προϊστάμενος σε μία υπηρεσία χωρίς να χρειάζεται αυτός ο διαχωρισμός, εφόσον η νομοθεσία δίνει τη δυνατότητα αυτή».

Σχετικά με την ανακατανομή του προσωπικού που θα απαιτηθεί σημείωσε ότι «σαν Σωματείο ζητάμε να υπάρξει μία δικαιοσύνη. Δεν νοείται σώνει και καλά ο κάθε υπάλληλος να κρατήσει τη θέση που είχε. Αν υπάρχει ανάγκη για το Δήμο πρέπει και οφείλει να τοποθετηθεί αλλού, αρκεί να είναι σύμφωνα με την ειδικότητα του».

Καθώς ακόμα ο Οργανισμός που κατατέθηκε βρίσκεται υπό συζήτηση, δίνεται η δυνατότητα να περάσουν αλλαγές, παραδοχή που υπήρξε και εκ μέρους της κ. Βαρελά, η οποία όμως σημείωσε την ένσταση της για τον περιορισμό του χρόνου των λίγων ημερών που υπήρξε για την κατάθεση των παρατηρήσεων τους επί του κειμένου, όταν για τη σύνταξη του απαιτήθηκε τόσος χρόνος, χωρίς σε αυτό το διάστημα να του δοθεί η δυνατότητα να γνωρίζουν το σχέδιο που προετοιμαζόταν.

«Αυτό που χρειάζεται είναι πείσει η αιρετή αρχή να πείσει για το ποιο είναι το σχέδιο της ώστε να κατανοήσουμε κι εμείς και να δουλέψουμε προς αυτό. Για το ποια είναι η στοχοθεσία για μένα ακόμα δεν είναι πολύ ευανάγνωστο γιατί δεν υπάρχει ακόμα επιχειρησιακό σχέδιο ώστε βάσει αυτού να γίνει και ο Οργανισμός».