Στο προσκήνιο του δημοτικού συμβουλίου ο τρόπος προβολής της Σύρου μέσα από τις τηλεοπτικές εκπομπές “Μπράβο Ρούλα” και “Αποκαλυπτικά”

Νέα αμφισβήτηση δημοτικών επιλογών

Στη σκιά νέων παρατηρήσεων περί άστοχων αναφορών για τη Σύρο, καθώς και της συνεχούς μείωσης των νούμερων τηλεθέασης εκπομπών του τηλεοπτικού σταθμού Έψιλον, μέσω των οποίων η Δημοτική Αρχή έχει επιλέξει να προβληθεί η πρωτεύουσα των Κυκλάδων, εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία η ανάθεση του ποσού των 20.000 ευρώ σε συγκεκριμένη εταιρεία για τη σχετική διαφήμιση του τόπου.

Το σοβαρό ζήτημα του τρόπου με τον οποίο επιλέγει η δημοτική πλειοψηφία να προωθήσει το νησί – τουριστικά - προσκαλώντας τις εκπομπές “Αποκαλυπτικά” και “Μπράβο Ρούλα” στη Σύρο, αποτέλεσε βήμα για συνέχιση της έντονης κριτικής που έχει δεχθεί από τις παρατάξεις της μειοψηφίας κυρίως, με τους διαφωνούντες αιρετούς να διαφοροποιούν εκ νέου την οπτική τους από εκείνη του δημάρχου, Γιώργου Μαραγκού, ο οποίος ακόμη και την αναφορά περί “συνύπαρξης Χριστιανών και Καθολικών” στο νησί από πανελίστρια εκπομπής, τη χαρακτήρισε απλώς ως “εσφαλμένη άποψη της παρουσιάστριας”, η οποία (σσ. για τον ίδιο) “δεν νομίζει ότι κάνει ζημιά”.

Ούτε τα στοιχειώδη περί Ορθοδόξων και Καθολικών...

Ζητήματα ποιότητας όσον αφορά στην προβολή της Σύρου μέσω εκπομπής στη μεσημεριανή ζώνη του εν λόγω τηλεοπτικού σταθμού, έθιξε ο επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας, Ανδρέας Γιαλόγλου, κατά τη διάρκεια της λιτής τοποθέτησής του επί του θέματος, υπερψηφίζοντας ωστόσο την ανάθεση του ποσού στην εταιρεία “Ραδιοτηλεοπτική Ανώνυμη Εταιρεία” κι επιφυλασσόμενος να ασκήσει κριτική για τους στόχους προβολής απολογιστικά (όπως άλλωστε είχε γνωστοποιήσει σε προγενέστερη σχετική συζήτηση). “Όπως είχα πει και στο παρελθόν θα υπερψηφίσω εγώ τουλάχιστον προσωπικά τη δαπάνη” διευκρίνισε ο κ. Γιαλόγλου εστιάζοντας στο ζήτημα της αναφοράς στα δύο δόγματα που έγινε στην εκπομπή “Αποκαλυπτικά”, με τρόπο που τουλάχιστον κρίνεται άστοχος, άκομψος και παντελώς λανθασμένος, αφού προδίδει την άγνοια της πανελίστριας αναφορικά με τα στοιχειώδη, όπως ο ίδιος επανέλαβε. “Το άκουσα σε μία εκπομπή ότι υπάρχουν οι Καθολικοί και οι Χριστιανοί (Ορθόδοξοι) στη Σύρο. Το άκουσα στην εκπομπή και μου σηκώθηκε η τρίχα” σχολίασε χαρακτηριστικά ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης, λέγοντας πως, στο πλαίσιο της αναφοράς - των συμμετεχόντων της εκπομπής - στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων, έγινε η ανωτέρω μνεία, προφανώς από πρόσωπο που δεν γνωρίζει πως τόσο οι Καθολικοί, όσο και οι Ορθόδοξοι αποτελούν τα δύο δόγματα του Χριστιανισμού. “Μιλούσαν περί Σύρου προβάλλοντας το βίντεο και κατά τη διάρκεια της κουβέντας είπαν το εξής τρομερό: Εκεί σε αυτό το νησί που συνυπάρχουν οι Χριστιανοί με τους Καθολικούς” επανέλαβε ο κ. Γιαλόγλου εμφανώς προβληματισμένος και αγανακτισμένος, σχετικά με τον “αν αυτό είναι διαφήμιση”. Σύμφωνα με όσα τόνισε για ακόμη μία φορά, “Μου σηκώθηκε η τρίχα. Να ξέρουν τα στοιχειώδη”.

“Η παρουσιάστρια μπορεί να μην ήξερε”

Από την πλευρά του, ο δήμαρχος απαντώντας στην ανωτέρω κριτική του Ανδρέα Γιαλόγλου γνωστοποίησε πρωτίστως, πως, προκειμένου να προλογίζεται στις τηλεοπτικές εκπομπές του Έψιλον το προωθητικό βίντεο που προβάλλεται κάθε φορά, ζητήθηκε από τον Δήμο να αποσταλεί ενημερωτικό υλικό που αφορά στη Σύρο, την ιστορία της, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της, τους επισκέψιμους χώρους κλπ, ώστε οι παρουσιαστές να προχωρούν στην προγραμματισμένη προβολή με ομαλό τρόπο. “Προκειμένου να μη δείχνουν απότομα τα βίντεο, αυτό το οποίο ζήτησαν από το γραφείο δημάρχου και το στείλαμε ήταν ένα δισέλιδο, τρισέλιδο ενημερωτικό για τη Σύρο για το τί περίπου περιλαμβάνουν τα βίντεο” σχολίασε, λέγοντας στη συνέχεια πως, “Προφανώς αυτή η παρουσιάστρια, μπορεί να μην ήξερε” τα περί δύο δογμάτων, υποστηρίζοντας εν τέλει πως “δεν νομίζω ότι κάνει ζημιά”. Μάλιστα ολοκληρώνοντας τη σχετική αναφορά του, έκανε λόγο για “Εσφαλμένη άποψη της παρουσιάστριας”.

Προβληματισμός για την τήρηση των συμφωνηθέντων περί προβολής

Τη δική του παρέμβαση στο θέμα έκανε ο επικεφαλής της Κίνησης Πολιτών Σύρου, Παύλος Χρυσαφίδης, ο οποίος αιτήθηκε να ενημερωθεί το σώμα σχετικά με το αν τηρείται η ατζέντα προβολής μέσω των διάφορων εκπομπών του Έψιλον από την πλευρά του τηλεοπτικού σταθμού καθ΄ όλη τη διάρκεια του συμφωνηθέντος διαστήματος των τελευταίων μηνών. “Όταν πρωτοήρθε το θέμα έγινε λόγος για αντισταθμιστικά οφέλη σε επίπεδο προβολής έως και την ημέρα προβολής των εκπομπών από τη Σύρο” σχολίασε ο κ. Χρυσαφίδης, ρωτώντας στη συνέχεια “αν πράγματι γίνεται αυτή η προβολή από το κανάλι”.

Επικαλούμενος την προσωπική παρατήρησή του ο δήμαρχος, αναφορικά με το κανάλι Έψιλον, τόνισε πως, πραγματοποιείται προβολή για το νησί, αναλυτικά για την οποία όμως θα αναφερθεί απολογιστικά βάσει των στοιχείων που θα του προσκομίσει ο τηλεοπτικός σταθμός(!). “Τουλάχιστον στα μάτια τα δικά μου επειδή μερικές φορές κάνω ζάπινγκ και βλέπω το κανάλι Έψιλον, πάρα πολλές φορές, συχνά πυκνά, βλέπω τα διαφημιστικά δύο προωθητικά βίντεο, το μονόλεπτο και το τρίλεπτο που έχουμε από πέρυσι, όπως επίσης και αναφορές εκτενείς σε εκπομπές σε διάφορες ζώνες τηλεοπτικές. Πέραν αυτού βέβαια, έχουμε ζητήσει και θα μας δώσει η εταιρεία προτού γίνει η ενταλματοποίηση και η πληρωμή της δαπάνης, αναλυτικά το σύνολο των αντισταθμιστικών ωφελειών πέραν της φιλοξενίας των δύο εκπομπών, ώστε να εξετάσουμε αν είναι σύμφωνες με βάση αυτές που είχε δεσμευθεί ότι θα μας παράσχει” δήλωσε χαρακτηριστικά.

Νέα νύξη για πτώση της τηλεθέασης

Σχετικά με τις προσδοκίες προβολής που “τρέφει” η Δημοτική Αρχή προς ένα ευρύ(;) τηλεοπτικό κοινό έκανε νέα αναφορά η π. πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου στη διάρκεια της τοποθέτησής της, μιλώντας εκ νέου για νέα πτώση της τηλεθέασης της εκπομπής “Μπράβο”, που αυτόματα μεταφράζεται σε περιορισμένο αριθμό τηλεθεατών. “Ο λόγος της μειοψηφίας μου είναι ο ίδιος με την προηγούμενη φορά” σημείωσε η ίδια, λέγοντας συγκεκριμένα πως, “η εκπομπή της Ρούλας Κορομηλά έκανε τηλεθέαση ακόμη πιο χαμηλή” κατά τη διάρκεια της πρόσφατης παρουσιάσής της, εξηγώντας πως, “μετά βίας σημείωσε λίγο περισσότερο από 9% και στο δυναμικό κοινό κινήθηκε ακόμη πιο χαμηλά”.

Η π. πρόεδρος εξέφρασε τον προβληματισμό της δε, “ενόψει και των αγώνων που γίνονται για το πρωτάθλημα Euro 2016”, αθλητική διοργάνωση η οποία αποδεδειγμένα προσελκύει τεράστια πίτα τηλεοπτικού κοινού. “Δυστυχώς είναι μειούμενη συνεχώς η τηλεθέαση της εκπομπής” πρόσθεσε στη συνέχεια, σημειώνοντας ταυτόχρονα πως, “Το επίπεδο της εκπομπής και το ποιόν νομίζω το περιέγραψε προηγουμένως ο κ. Γιαλόγλου” αναφερόμενη στην εκπομπή “Αποκαλυπτικά” του ίδιου τηλεοπτικού σταθμού. “Άνθρωποι που κάνουν λάθη μεν, αλλά τραγικά” σχολίασε η ίδια χαρακτηριστικά, χρεώνοντας “προχειρότητα” σε αυτά τα τηλεοπτικά προϊόντα, η οποία “δεν τιμά τη Σύρο”.

Επέμεινε στη γνωστή επιχειρηματολογία του ο δήμαρχος

Λίγες μόνο ημέρες πριν την πραγματοποίηση των δύο τηλεοπτικών εκπομπών στη Σύρο, ο Γιώργος Μαραγκός θέλησε εκ νέου να υποστηρίξει την πρόταση της Δημοτικής Αρχής σχετικά με την διαφήμιση της πρωτεύουσας των Κυκλάδων μέσω των εκπομπών “Μπράβο Ρούλα” και “Αποκαλυπτικά” αναπτύσσοντας τη σταθερή επιχειρηματολογία του. Συγκεκριμένα, για το ζήτημα των ανταποδοτικών ωφελειών που υπάρχει έντονη αμφισβήτηση σε τοπικό επίπεδο από διάφορες πλευρές, ο ίδιος ανέφερε τα εξής: “Πέραν της τηλεθέασης που σημειώνουν αυτές οι δύο εκπομπές, η μεσημεριανή και του Μπράβο, θέλω να πω ότι το πακέτο το διαφημιστικό, το οποίο μας έχουν εξασφαλίσει και περιλαμβάνει και το συνολικό πακέτο και της φιλοξενίας των εκπομπών έχει μία κοστολόγηση με βάση τον επίσημο τιμοκατάλογο της εταιρείας, αν θυμάμαι καλά στις 398 χιλ. Ευρώ”. Σύμφωνα με όσα πρόσθεσε, “αυτό το προωθητικό πακέτο (...) ακόμη και 98 χιλ. Ευρώ να ήταν” εκ νέου θα ωφελούσε τον τόπο. Ο κ. Μαραγκός επανέλαβε πως, ο ίδιος έχει διαπιστώσει συνεχή αναφορά της Σύρου από το κανάλι Έψιλον, λέγοντας πως αυτό είναι ένα πρώτο όφελος και προσθέτοντας πως, “ένα δεύτερο όφελος είναι αυτές καθεαυτές οι δύο εκπομπές και ένα τρίτο όφελος είναι οι καλλιτέχνες οι οποίοι στο κλείσιμο της εκπομπής θα έρθουν στη Σύρο. Είναι πάρα πολύ μεγάλα ονόματα, δεσμεύομαι όμως για λόγους εμπιστευτικότητας να μην τους αναφέρω”.

Καταλήγοντας στην τοποθέτησή του, υποστήριξε πως, αν ο Δήμος καλούνταν να προβεί σε μεμονωμένες προωθητικές ενέργειες, “θα θέλαμε κάποιες δεκάδες χιλιάδες ευρώ”.

Σημειώνεται πως, καταψήφισαν από την παράταξη του Ανδρέα Γιαλόγλου ο δημοτικός σύμβουλος, Γιάννης Βρούτσης, από την πλευρά της πλειοψηφίας, η Μαρία Καζαντζάκη, ενώ αρνητικοί ήταν ο Παύλος Χρυσαφίδης (απουσίαζε ο Κομνηνός Στρογγύλης) και ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης, Νικόλας Καΐλης. “Δε συμφωνούμε με το να χρηματοδοτεί ο Δήμος τέτοιες εκπομπές” πρόσθεσε ο Παύλος Χρυσαφίδης, παρατήρηση με την οποία σε γενικό επίπεδο συνηγόρησε ο κ. Καΐλης.

Χωρίς εγκεκριμένη συμφωνία

Πέραν της ιδιότητας του αιρετού, ο δημοτικός σύμβουλος της ελάσσονος μειοψηφίας, Κομνηνός Στρογγύλης, διαθέτει και την επαγγελματική εξειδίκευση όσον αφορά στον τρόπο λειτουργίας των τηλεοπτικών σταθμών και των παρεχόμενων εξ αυτών τηλεοπτικών υπηρεσιών.

Σχετικά με το ποσό των 20.000 ευρώ που ενέκρινε το δημοτικό συμβούλιο για την προβολή της Σύρου μέσω του συγκεκριμένου τηλεοπτικού σταθμού και με δεδομένη την κοστολόγηση των 398.000 ευρώ, που το ίδιο το κανάλι είχε κάνει για το σύνολο του παρεχόμενου τηλεοπτικού χρόνου εκ μέρους, ο δημοτικός σύμβουλος επιχείρησε να αποκωδικοποιήσει την τεράστια αυτή οικονομική απόκλιση.

Σύμφωνα με την επαγγελματική του άποψη «Η ραδιοτηλεοπτική νομοθεσία υπάρχει και για τους μη έχοντες γνώσει εγκυμονεί κινδύνους. Στην προκειμένη περίπτωση, στο πλαίσιο του τουριστικού marketing plan, ο δήμαρχος θεώρησε σκόπιμο να εντάξει και 2 παραγωγές, όσον αφορά στις συγκεκριμένες εκπομπές. Ήρθε σε συνεννοήσεις και συμφώνησε για τη διαφήμιση του νησιού. Όμως θα πρέπει να γνωρίζει ότι ο Δήμος δεν νομιμοποιείται να χρηματοδοτεί τηλεοπτικές παραγωγές. Λόγω της αντίδρασης που είχε δημιουργηθεί με την συγκεκριμένη χρηματοδότηση, ο δήμαρχος θεώρησε σκόπιμο να έρθει σε επικοινωνία με τους υπεύθυνους του καναλιού και να δημοσιοποιήσει μία υποτιθέμενη ανάλυση κόστους τηλεοπτικών παροχών, από το εμπορικό τμήμα του καναλιού, ύψους περίπου 400.000 ευρώ σε αντιστάθμισμα των παροχών προβολής που πέρασε κατά πλειοψηφία στο δημοτικό συμβούλιο. Αυτές οι 20.000 ευρώ έρχονται σε αντίθεση με το κοστολόγιο του εμπορικού τμήματος του καναλιού».

Στην αναλυτική κοστολόγηση που παρουσιάστηκε από το εμπορικό τμήμα του καναλιού για τις 398.000 ευρώ, αναφέρει ότι έχει συμφωνηθεί, γεγονός που υποδηλώνει ότι θα πρέπει να υπάρχει και ανάλογη συμφωνία για την μείωση αυτού του ποσού στις 20.000 ευρώ που καλείται να καταβάλει ο Δήμος, χωρίς όμως ένα τέτοιο συμφωνητικό να έχει γνωστοποιηθεί στο Σώμα.

Όπως επιβεβαίωσε ο κ. Στρογγύλης «συμφωνητικό τέτοιο, κατά τη συζήτηση του θέματος, εμείς δεν είχαμε, για να δούμε όλες αυτές τις παρεχόμενες υπηρεσίες. Όμως αυτό εγκυμονεί κινδύνους και για τον Δήμο αλλά και για την εταιρεία, εάν εφαρμοστούν οι νόμοι.

Ένα τηλεοπτικό κανάλι δεν μπορεί να μεταδίδει διαφημιστικά μηνύματα και να παρέχει διαφημιστικές υπηρεσίες δωρεάν εάν δεν προϋπάρχει έγκριση από το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης. Το κανάλι έχει έναν επίσημο τιμοκατάλογο, ο οποίος κατατίθεται κάθε χρόνο στις Δ.Ο.Υ. για το πώς κοστολογείται το δευτερόλεπτο τηλεοπτικού χρόνου, οι παρεχόμενες υπηρεσίες, οι διαφημιστικές παραγωγές κ.λ.π.».

Ο κ. Στρογγύλης διευκρίνισε ότι το κανάλι δεν μπορεί να κάνει έκπτωση, χωρίς αυτή να αναγράφεται στο τιμολόγιο που θα κοπεί ή να αναφέρεται στο συμφωνητικό που θα έχει υπογραφεί, τονίζοντας όμως ότι «στην προκειμένη περίπτωση επαναλαμβάνω ότι δεν ήρθε στο δημοτικό συμβούλιο κάποιο συμφωνητικό, ούτε και το έγγραφο από το εμπορικό τμήμα του καναλιού, το οποίο ο Δήμος έδωσε στη δημοσιότητα».

Αυτό πρακτικά σημαίνει πως εκ μέρους του καναλιού θ πρέπει να κοπούν παραστατικά για την παροχή τηλεοπτικού διαφημιστικού χρόνου αξίας 20.000 ευρώ και την έκπτωση που αυτό το ποσό προέκυψε από τις 398.000 ευρώ. Επ’ αυτού από τον δημοτικό σύμβουλο εκφράστηκε η απορία για το «πώς μπορεί μία εταιρεία να κοστολογεί τις υπηρεσίες της 400.000 και να παίρνει μόνο 20.000, όταν θα έρθει το υπουργείο Οικονομικών και θα πει ότι γίνεται φοροκλοπή στον ΦΠΑ, τον ειδικό φόρο τηλεόρασης. Δεν μπορείς να κυκλοφορείς τέτοιες προσφορές χωρίς συμφωνητικά και να εμπλέκεται και ένα δημοτικό συμβούλιο. Πολλοί συνάδελφοι δεν τα γνωρίζουν αυτά και δίνουν τη θετική τους ψήφο γιατί παρασύρονται από τον Δήμαρχο, ο οποίος μπορεί να θέλει να γίνει presenter, αλλά δεν μπορεί να παρασύρει ένα δημοτικό συμβούλιο».

Σε κάθε περίπτωση έλεγχος της παρεχόμενης υπηρεσίας μπορεί να γίνει, όπως επίσης και εάν υπάρχουν τα ανάλογα παραστατικά, καθώς διευκρινίστηκε πως «Στο διάστημα που αναφέρεται ότι το κανάλι παρείχε τις συγκεκριμένες διαφημιστικές υπηρεσίες, καθώς το 24ωρο πρόγραμμα καταγράφεται σε ημερήσια βάση, μπορεί να ζητηθεί αναλυτικά το πρόγραμμα, να κοστολογηθεί από το ΕΣΡ ο διαφημιστικός χρόνος και να αναζητηθούν τα αντίστοιχα παραστατικά. Δεν μπορεί στα λόγια να λες κοστίζει 400.000 αλλά δώσε μου 20.000 χωρίς εγκεκριμένα συμφωνητικά. Ο διαφημιστικός χρόνος πάντοτε τιμολογείται. Το θέμα είναι σοβαρό και μπορεί να εμπλέξει σε περιπέτειες τον Δήμο. Εγώ λυπάμαι, όχι γιατί θα φιλοξενήσουμε δύο τηλεοπτικές εκπομπές, αλλά για την αδιαφάνεια που υπάρχει και την μη σωστή ενημέρωση του δημοτικού συμβούλιου. Εάν κινηθούν οι νόμιμες διαδικασίες θα έχει επιπτώσεις και ο Δήμος, γιατί με επιπόλαιες, με πρόχειρες κινήσεις προσπαθούν να καλύψουν ζητήματα που δεν τα γνωρίζουν καν».