Σοβαρές περικοπές στις δαπάνες του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης και ειδικότερα σε τομείς, όπως πολιτισμός και αθλητισμός, αναμένεται να περιλαμβάνει ο προϋπολογισμός του Οικονομικού Έτους 2017

«“Μπαλταδιά” στο κεφάλι των δημοτών»

Αύξηση του ΦΠΑ, αυξημένες εργοδοτικές εισφορές, παρακρατούμενα Τοπικής Αυτοδιοίκησης και μείωση εισπραξιμότητας, «κλείνουν» τη στρόφιγγα των δαπανών

Μειωμένος περίπου 1.000.000 ευρώ, αναμένεται να είναι ο προϋπολογισμός του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης για το οικονομικό έτος του 2017, με ελάχιστες δαπάνες για πολιτισμό, αθλητισμό και τρίτη ηλικία, σύμφωνα με το προσχέδιο που εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία, στη συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής.

Για μία ρεαλιστική προσέγγιση του προϋπολογισμού του 2017, έκανε λόγο ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών και πρόεδρος της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, κ. Γιώργος Παπαμανώλης, εισηγούμενος το θέμα στα υπόλοιπα μέλη της Επιτροπής, με τον επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας, να μιλά για πρωτοφανές σχέδιο προϋπολογισμού για τα ιστορικά δεδομένα αυτού του νησιού, καθώς οι κωδικοί που αφορούν στις πολιτιστικές και αθλητικές εκδηλώσεις εμφανίζονται μηδενικοί, μηδενικός είναι ο κωδικός περί ενίσχυσης των συλλόγων, όπως και αυτός της μέριμνας για την τρίτη ηλικία, ενώ και οι δαπάνες που αφορούν στη λειτουργία παιδικών σταθμών και σχολείων, περιορίζεται σε δαπάνες που ορίζονται υποχρεωτικές βάσει νόμου.

Παράλληλα, στην οικονομική επιτροπή συζητήθηκε και η τροποποίηση της σύμβασης για τη δημοτική αστική συγκοινωνία, με την αντιπολίτευση και πάλι να επισημαίνει την ανάγκη διαφορετικής προσέγγισης στο πρόβλημα.

 

Μείωση σε δαπάνες αστικής συγκοινωνίας

Της συζήτησης του θέματος του προσχεδίου του π/ϋ προηγήθηκε η συζήτηση για την τροποποίηση της σύμβασης με την ΚΤΕΛ Σύρου Α.Ε., για τη μεταβολή δρομολογίων και κατ’ επέκταση της δαπάνης του Δήμου έναντι στην εταιρεία.

Σύμφωνα με τον κ. Παπαμανώλη, που εισηγήθηκε το θέμα, «η σύμβαση προβλέπει μεταβολή των δρομολογίων, σύμφωνα με τις δυνατότητες και τις ανάγκες του Δήμου. Ήδη από το Σεπτέμβριο του 2016 έχουν μειωθεί τα δρομολόγια, όπως μας έδινε τη δυνατότητα η σύμβαση. Τα ποσά της μείωσης, τα οποία ήδη έχουν εφαρμοστεί και τρέχουν καταλήγουν σε ένα ποσό 402.258,22 για το 2017, όχι με υποθετικά σενάρια, αλλά με βάση τα δρομολόγια τα οποία ήδη εκτελούνται από τα μέσα Σεπτεμβρίου», σε αντίθεση με το σύνολο του ποσού που προέβλεπε η σύμβαση του 2016, το οποίο «ανερχόταν στις 630.000 ευρώ. Αντιστοιχεί σε 12μηνη βάση όσο θα έφτανε η σύμβαση, χωρίς την αλλαγή των δρομολογίων. Όπως θυμάστε, το πρώτο 5μηνο του 2016 είχαμε άλλη σύμβαση. Η σύμβαση αυτή ενεργοποιήθηκε από 1η Ιουνίου και γι’ αυτό είχαμε κάνει και τροποποίηση, στις 25 Μαΐου, της πολυετίας».

Το μέλος της μειοψηφίας της Επιτροπής, κ. Νίκος Φωτεινιάς, επεσήμανε πως οφείλει να γίνει νέα σύμβαση και όχι τροποποίηση της παλαιότερης.

Λαμβάνοντας το λόγο, ο επικεφαλής της μειοψηφίας και μέλος της Επιτροπής, κ. Ανδρέας Γιαλόγλου, απηύθυνε κάποια ερωτήματα σε σχέση με το θέμα, ζητώντας να μάθει «ποια είναι η γνώμη του έτερου συμβαλλόμενου για αυτή τη μείωση του 30% στο οικονομικό και φυσικό του αντικείμενο», καθώς υπενθύμισε τα επιχειρήματα του Αντιδημάρχου, «ότι κάνουμε πολυετή σύμβαση και αυτού του οικονομικού αντικειμένου, διότι έχουμε απαιτήσεις από τον ανάδοχο, να φτιάξει τα λεωφορεία, να τα επισκευάσει κλπ. Τώρα που τα “κόβουμε” όλα αυτά τι θα φτιάξει; Τα έχει επισκευάσει; Έχει ολοκληρώσει τις υποχρεώσεις του, ή θα κρυφτεί πίσω από αυτή την περικοπή, τη μονομερή, και θα πεί “τώρα δεν κάνω τίποτα”;».

Ο κ. Γιαλόγλου επανέλαβε πως η μειοψηφία είχε επισημάνει ότι μία τετραετής σύμβαση, συνολικού κόστους 2.500.000 ευρώ, θα δημιουργούσε πρόβλημα, υποστηρίζοντας, ότι «δεν είχαμε το δικαίωμα να το κάνουμε αυτό το πράγμα» και με αυτό τον τρόπο, «έχουμε μία θηλιά στο λαιμό του Δήμου», για 4 χρόνια, που σε σχέση με το διαφαινόμενο μέλλον των οικονομικών του, «θα το βρούμε μπροστά μας. Δεν ξέρω αν θα μπορέσετε να “σηκώσετε” ακόμη και αυτή την περικομμένη σύμβαση το 2017. Φυσικά θα μειοψηφήσουμε».

Σχετικά με την επιλογή της πολυετίας, ο κ. Παπαμανώλης ανταπάντησε, πως «σύμφωνα με γνωμοδότηση που είχε γίνει τότε από το Γραφείο Νομικής Υποστήριξης, μέσα στο 2015, για προβλήματα που υπήρξαν σε συμβάσεις του ‘13 και ‘14, δηλαδή σε κάθε σύμβαση υπήρχαν υποχρεώσεις από την ΚΤΕΛ, συντήρησης των λεωφορείων και όταν θέλαμε να βάλουμε ποινική ρήτρα για να διεκδικήσουμε επειδή το 2013 δεν είχε κάνει συντήρηση ή το 2014 δεν είχε κάνει τη συντήρηση που προβλεπόταν, το ΚΤΕΛ αντέταξε, ότι οι συμβάσεις έχουν λήξει και άρα με τη λήξη της σύμβασης και την παραλαβή της υπηρεσίας από το Δήμο, σημαίνει ότι ο Δήμος αποδέχτηκε την καλή εκτέλεση της σύμβασης. Οι ετήσιες συμβάσεις, δημιουργούσαν το πρόβλημα, να μη μπορεί ο Δήμος να εφαρμόσει την ποινική ρήτρα γιατί την προηγούμενη χρονιά η ΚΤΕΛ δεν έκανε την συντήρηση που έπρεπε».

Η τροποποίηση της σύμβασης με την ΚΤΕΛ εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία.

 

Περιορισμός και απάλειψη δαπανών

Περνώντας στη συζήτηση για την έγκριση του προσχεδίου του π/υ του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, ο πρόεδρος της Επιτροπής, υπογράμμισε αρχικά τις συνιστώσες, εκ των οποίων αυτό προέκυψε.

«Πρώτη συνιστώσα είναι η μείωση των εσόδων, τα τελευταία 2-3 χρόνια. Αυτή καταλήγει στα 500.000 ευρώ και η οποία πρέπει να απεικονιστεί στο προσχέδιο του 2017», καθώς, «οτιδήποτε άλλο δεν θα ήταν ρεαλιστικό», τόνισε ο Αντιδήμαρχος, συνεχίζοντας, πως «η δεύτερη συνιστώσα, αφορά στο γεγονός ότι την 7η δόση από τα παρακρατούμενα από την Τοπική Αυτοδιοίκηση, τα οποία ξεκίνησαν να αποδίδονται πριν από 7 χρόνια, θα την εισπράξει ο Δήμος στο τέλος του χρόνου φέτος. Το ποσό είναι 400.000 ευρώ περίπου», με το Δήμο να πρέπει να λειτουργήσει χωρίς αυτό το ποσό, μετά από 7 χρόνια. «Άρα έχουμε εκεί μία επιπλέον μείωση, που πρέπει να απεικονίσουμε», σημείωσε.

Τρίτη συνιστώσα, σύμφωνα με τον κ. Παπαμανώλη, αποτελεί ο νόμος του νέου συνταξιοδοτικού, βάσει του οποίου διαπιστώθηκε ότι για τον κλάδο σύνταξης, υποχρεούται ο εργοδότης, ο Δήμος εν προκειμένω, από 1/1/2017 να καταβάλλει εργοδοτικές εισφορές, ύψους 13%, σε αντίθεση με το μέχρι πρότινος ισχύον καθεστώς, που ο Δήμος δεν καταβάλλει εργοδοτικές εισφορές.’

«Ο νόμος προβλέπει, ότι όπου υπάρχει αύξηση εργοδοτικών εισφορών, αυτή μοιράζεται στην επόμενη τετραετία κλιμακωτά. Δηλαδή το 13% μοιράζεται περίπου σε 3.3% κατ’ έτος. Αυτό, με βάση τη μισθοδοσία που έχει ο Δήμος μας, αντιστοιχεί σε 75.000 ευρώ το χρόνο, επιπλέον δαπάνη, η οποία σε βάθος τετραετίας θα φτάσει τις 300.000 ευρώ εργοδοτικές εισφορές για κλάδο σύνταξης», επεσήμανε ο Αντιδήμαρχος.

Η τέταρτη συνιστώσα, «είναι η αύξηση του ΦΠΑ από 1η Ιουνίου 2016 και η οποία πέρσι επιβάρυνε μερικώς τον π/υ. Τώρα θα έχουμε όλο το χρόνο τις δαπάνες που υπόκεινται σε ΦΠΑ, αυξημένες κατά 8%».

Κλείνοντας την εισήγησή του, ο κ. Παπαμανώλης τόνισε, ότι «έχουμε έναν προϋπολογισμό, όχι αυτόν που θα θέλαμε, αλλά αυτόν που μπορούμε. Γιατί ο π/υ πρώτα απ’ όλα οφείλει να είναι ρεαλιστικός και να ενσωματώνει τις μεταβολές στις συνθήκες».

Κλείνοντας, διευκρίνισε, πως «έχουν γίνει περιορισμοί δαπανών στις ελαστικές δαπάνες. Αυτές δεν έχουν ενσωματωθεί στη φάση του προσχεδίου. Ως ελαστικές αναφέρουμε τις δαπάνες πολιτισμού τουρισμού αθλητισμού», για τις οποίες ενημέρωσε πως «θα ενσωματωθούν αναλόγως των δυνατοτήτων στο σχέδιο π/υ, που εκτιμώ θα περάσει στο πρώτο 15ήμερο Δεκεμβρίου από το Δημοτικό Συμβούλιο, αφού πρώτα έχουμε συζητήσει τα δημοτικά τέλη και έχουμε το τουριστικό πλάνο».

 

«Τσεκούρι» ακόμη και σε δαπάνες υπερωριών

Βάσει ερωτήσεων που διατύπωσε ο κ. Γιαλόγλου, ο κ. Παπαμανώλης διευκρίνισε περαιτέρω, πως σε ό,τι αφορά στο ταμειακό υπόλοιπο, που έχει υπολογιστεί, αυτό προκύπτει «από την εκτίμηση πληρωμών που έχει κάνει το Λογιστήριο, που απεικονίζεται στη σχετική στήλη» καθώς και από την «εκτίμηση ταμειακών ροών, απ’ όπου προκύπτει τι απ’ αυτά που είναι στα ενταλματοποιηθέντα θα πληρωθούν μέχρι το τέλος του χρόνου και ποια θα περάσουν ως ΠΟΕ»

Επιπλέον, σχετικά με ερώτηση του κ. Γιαλόγλου, σε ό,τι έχει να κάνει με τα ανταποδοτικά τέλη, ο κ. Παπαμανώλης εξήγησε πως αν και η είσπραξη των ανταποδοτικών δημοτικών τελών βρίσκεται στα ίδια επίπεδα με το 2015, «παρ’ όλα αυτά είμαστε 200.000 ευρώ πιο κάτω ως προς την εκτίμηση των προϋπολογισθέντων».

Για ακόμη μία φορά, ο κ. Παπαμανώλης έριξε το βάρος της μειωμένης εισπραξιμότητας, στη δυσκολία μερίδας πολιτών να αποπληρώσουν τα τιμολόγια της ΔΕΗ και κατ’ επέκταση της καταβολής των δημοτικών τελών, προχωρώντας σε μία ασυνήθιστη για τα δεδομένα του ρητορική, λέγοντας, πως «όσο συνεχίζεται και βαθαίνει η κρίση και ο κόσμος δεν πληρώνει τη ΔΕΗ, αναγκαστικά πρέπει οι υπόλοιποι “καλοπληρωτές”, όχι κατ’ επιλογήν, αλλά κατ’ ανάγκην, να επωμιστούν το κόστος καθαριότητας και τις δαπάνες τις οποίες δεν μπορούν να καλύψουν αυτοί που δεν πληρώνουν το λογαριασμό τους».

Παρ’ όλα αυτά, διευκρίνισε, πως «τη δυσκολία των πολιτών να πληρώσουν τη ΔΕΗ την έχουμε λάβει υπόψιν όσον αφορά στην ανάληψη υποχρεώσεων έτσι ώστε να μην υπάρξει έλλειμα στη διαχείριση των δημοτικών τελών».

Καθώς ο κ. Γιαλόγλου επέμεινε, όπως ο Αντιδήμαρχος απαντήσει σαφώς, στο πού θα βρεθούν τα επιπλέον έσοδα, προκειμένου να χρηματοδοτηθούν οι μηδενισμένες ελαστικές δαπάνες (πολιτισμός, αθλητισμός, τρίτη ηλικία κλπ), ο κ. Παπαμανώλης, ανέφερε, ότι «θα υπάρξει οριζόντια μείωση των όποιων δαπανών επιδέχονται μείωσης. Ακόμη και οι δαπάνες των υπερωριών».

 

«Με αυτά που έχουμε, πορευόμαστε»

Στην κριτική της η αντιπολίτευση κράτησε σκληρή στάση, με τον κ. Φωτεινιά να επισημαίνει πως τα έξοδα ξεπερνούν τα έσοδα, όπως και την δίμηνη καθυστέρηση στην πρόοδο της διαδικασίας κατάρτισης του π/υ, ενώ έκλεισε, λέγοντας, πως ο Δήμος βρίσκεται «στο χείλος του γκρεμού. Θα αναγκαστούμε σε δανεισμό».

Ο επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας, τόνισε πως το προσχέδιο του π/υ «μαρτυρά την πλήρη διάλυση του Δήμου από την παρούσα δημοτική αρχή».

Ειδικότερα, χαρακτήρισε το προσχέδιο «απαράδεκτο και ντροπιαστικό στην πολιτική του διάσταση και μη ρεαλιστικό και ισοσκελισμένο από τεχνικής πλευράς» καθώς δεν έχει εγγραφεί το σύνολο των υποχρεωτικών δαπανών του Κώδικα, κάνοντας ειδική μνεία στη σύμβαση της αστικής συγκοινωνίας η οποία εμφανίζεται μειωμένη κατά 160.000 σε σχέση με την σύμβαση που έχει συναφθεί, οι δαπάνες για πολιτιστικές και αθλητικές εκδηλώσεις είναι μηδέν, για την τρίτη ηλικία είναι μηδέν, για την ενίσχυση των αθλητικών και πολιτιστικών συλλόγων είναι μηδέν και  οι δαπάνες για την λειτουργία των παιδικών σταθμών και των σχολείων έχουν περιοριστεί στις υποχρεωτικά οριζόμενες από το νόμο, ενώ ταυτόχρονα, «οι δαπάνες για τον τουρισμό εξαντλούνται σχεδόν αποκλειστικά στην υποστήριξη του αμαρτωλού portal, στο οποίο δαπανάται προκλητικά για την παρούσα οικονομική κατάσταση του Δήμου ποσό που πλησιάζει τις 100.000. Την ίδια στιγμή ο σχεδιασμός και το τουριστικό πλάνο για το 2017 αγνοείται».

Επιπλέον, «το τεχνικό πρόγραμμα ακολουθεί την πεπατημένη που παρουσίασε η τεχνική υπηρεσία, κατά τα δύο προηγούμενα έτη. Παρότι στον πρόσφατο απολογισμό του 3ου τριμήνου η απόκλιση της εκτέλεσης στο σκέλος των επενδύσεων ήταν τεράστια, εξακολουθούν να εγγράφονται στο τεχνικό προϋπολογισμό οι συνολικοί προϋπολογισμοί των έργων δημιουργώντας έτσι πλασματική εικόνα ως προς τις επενδύσεις και κατά συνέπεια προβλήματα στην εκτέλεση του προϋπολογισμού».

Παράλληλα, ο κ. Γιαλόγλου σημείωσε, πως οι συνιστώσες του Αντιδημάρχου, χρησιμοποιήθηκαν ως δικαιολογία για «το πρωτοφανές σχέδιο προϋπολογισμού για τα ιστορικά δεδομένα αυτού του νησιού».

Όπως υπογράμμισε, «το γεγονός, ότι τα παρακρατούμενα σταματούν το 2017 δεν αποτελεί καμία δικαιολογία», καθώς η μη κατανομή τους το 2017 ήταν γνωστή από το 2014. «Θα έπρεπε λοιπόν να τα απλώσετε στην τετραετία – πενταετία και να μην έρθει αυτή η “μπαλταδιά” στο κεφάλι των δημοτών, αυτή τη στιγμή, που θα τους αφήσει άναυδους».

Ο επικεφαλής της μειοψηφίας σημείωσε κλείνοντας, ότι «δεν το περίμενα, πραγματικά, ότι θα “χτυπήσουμε ταβάνι” τόσο σύντομα».

Ο κ. Παπαμανώλης επανέλαβε ότι οι ελαστικές δαπάνες πρόκειται να μπουν σε επόμενο επίπεδο. «Το προσχέδιο πρέπει να έχει ένα περιθώριο να το δει το Παρατηρητήριο, έτσι ώστε να μας κάνει παρατηρήσεις. Αυτά που ελέγχει κυρίως, αφορούν τα έσοδα και κατά πόσο είναι ρεαλιστικά υπολογισμένα με βάση τα ιστορικά στοιχεία. Με την εισήγηση του Παρατηρητηρίου και τυχόν νέα στοιχεία, θα έχουμε τον προϋπολογισμό, όχι ως προσχέδιο, αλλά ως σχέδιο προς ψήφιση», σημείωσε, παραδεχόμενος, ουσιαστικά, πως το προσχέδιο, αποτελεί εικόνα «κομμένη και ραμμένη» για τα «μάτια» του Παρατηρητηρίου.

Ο κ. Γιαλόγλου, ωστόσο, επεσήμανε, πως παρ’ όλα αυτά, έσοδα δεν πρόκειται να προκύψουν σε ένα μήνα. «Αυτά τα χρήματα λείπουν. Αυτό που είπε ο Αντιδήμαρχος πριν, είναι ότι θα κόψει από άλλες δαπάνες, που κάθε χρόνο εκτελούντα, λίγο – λίγο θα “κουτσουρέψει” άλλους κωδικούς, για να βάλει κάτι τις σε αυτούς τους κωδικούς και όχι φυσικά αυτό που απαιτείται», σημείωσε, με τον κ. Παπαμανώλη να απαντά, πως «με αυτά που έχουμε πορευόμαστε».

Κλείνοντας και προκαλώντας τις αντιδράσεις των μελών της πλειοψηφίας, ο κ. Γιαλόγλου τόνισε: «Στάση πληρωμών έχουμε, κύριοι. Τα ληξιπρόθεσμα έχουν γίνει βουνό και αυτό είναι άλλη μία τεκμηρίωση της κατάστασης που δημιουργείται στην αγορά. Περίπου 800.000 ευρώ χρωστάμε».