Προετοιμασία του Αντιδημάρχου Τουρισμού και της Τουριστικής Επιτροπής για τη διεξαγωγή διαγωνισμού με στόχο την εκπόνηση στρατηγικού σχεδίου για το νησί

Τουριστική ταυτότητα για τη Σύρο

Η εταιρία που θα αναλάβει, θα εκπαιδεύσει και τους επαγγελματίες τουρισμού

Σε ουσιαστική χάραξη τουριστικής στρατηγικής για τη Σύρο επιδιώκει να προχωρήσει ο νέος Αντιδήμαρχος Τουρισμού, Παναγιώτης Κουταβάς, προκειμένου το νησί να αποκτήσει “ταυτότητα”, η οποία και θα το συνοδεύει προσεχώς στην οργανωμένη προσπάθειά του να αναπτύξει τον τουρισμό.

Όπως δηλώνει ο ίδιος στην “Κοινή Γνώμη”, ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης ξεκινά “από το μηδέν” τις κινήσεις του για την τουριστική ανάπτυξη, στοχεύοντας στη δημιουργία και την προώθηση μίας αντιπροσωπευτικής ταυτότητας για την πρωτεύουσα των Κυκλάδων, που θα φέρει αποτελέσματα από την επόμενη σεζόν και θα βοηθήσει ουσιαστικά τον τουριστικό κλάδο του τόπου.

Στη “δύση” της συνεργασίας του Δήμου με την Marketing Greece για το διάστημα της προώθησης της Σύρου στη “σκιά” της πανδημίας του κορωνοϊού, ο κ. Κουταβάς γνωστοποίησε τις κινήσεις και την προετοιμασία που έχει κάνει ήδη η Δημοτική Αρχή για τη σοβαρή υπόθεση της τουριστικής ανάπτυξης του νησιού για το άμεσο και προσεχές μέλλον.

Σύμφωνα με όσα ανέφερε, κατόπιν συνεργασίας με τους φορείς του νησιού παρουσία και του Δημάρχου, Νίκου Λειβαδάρα, διαμορφώθηκαν τα κριτήρια αναζήτησης εταιρείας – μέσω μειοδοτικού διαγωνισμού -, η οποία θα κληθεί να εκπονήσει έναν στρατηγικό τουριστικό σχεδιασμό για τη Σύρο, τον οποίον και θα υλοποιήσει, ενώ μεταξύ άλλων, θα κληθεί να εκπαιδεύσει και τους επαγγελματίες του τουρισμού.

Ο κ. Κουταβάς ανέφερε πως το θέμα θα συζητηθεί στην επόμενη συνεδρίαση της Τουριστικής Επιτροπής, προκειμένου η διαγωνιστική διαδικασία να μην καθυστερήσει και ει δυνατόν να προκύψει ανάδοχος εντός Νοεμβρίου.

Συνάντηση με φορείς και εκπαίδευση κλάδου

Σύμφωνα με το πλάνο του νέου Αντιδημάρχου κινήθηκε η Δημοτική Αρχή, πραγματοποιώντας σε πρώτο επίπεδο συνάντηση με τους φορείς.

Όπως ανέφερε ο Παναγιώτης Κουταβάς, “Έχει γίνει συνάντηση με τους φορείς, οι οποίοι δραστηριοποιούνται στον τομέα του τουρισμού. Δόθηκαν οι άξονες πάνω στους οποίους θα πρέπει να κινηθεί μία εταιρία, η οποία θα αναλάβει το marketing του νησιού, θα φτιάξει το branding και θα μας καθοδηγήσει γενικότερα στην επόμενη τουριστική ημέρα. Η εταιρεία αυτή θα προκύψει μέσα από διαγωνιστική διαδικασία και γι αυτό, σκοπεύουμε να κάνουμε έναν πρόχειρο μειοδοτικό διαγωνισμό, ο οποίος θα είναι ύψους 75.000 ευρώ”.

Ερωτηθείς για το βασικό ζητούμενο στο πολυσυζητημένο θέμα της τουριστικής καθοδήγησης της Σύρου, ο ίδιος υπήρξε σαφής: “Ένα από τα βασικά ζητούμενα που θα έχουμε στον διαγωνισμό είναι η εταιρία να αναλάβει για έξι μήνες την καθοδήγηση και τη λειτουργία των αποτελεσμάτων που θα προκύψουν από την έρευνα του marketing, την οποία θα πραγματοποιήσει. Δεν περιμένουμε απλώς να πάρουμε μία στρατηγική μελέτη από το όποιο γραφείο και να την εφαρμόσουμε μόνοι μας. Θα την εφαρμόσει η ίδια η εταιρία, για περίοδο 6 μηνών”.

Συμπλήρωσε μάλιστα πως, “Αυτό το θεωρούμε πολύ σημαντικό, καθώς θα βοηθήσει και τους ίδιους τους επιχειρηματίες να αποκτήσουν σωστότερη τουριστική νοοτροπία και γενικότερα όλη την κοινωνία. Αυτός είναι ο μεγάλος στόχος”.

Στρατηγική βασισμένη στις υποδομές και τις υπηρεσίες του νησιού

Στις δηλώσεις του ο κ. Κουταβάς θέλησε να δώσει έμφαση στην προσπάθεια που θα γίνει ώστε αυτή η στρατηγική να “κουμπώνει” ακριβώς στις ανάγκες και τις δυνατότητες της Σύρου.

“Εμείς από τον στρατηγικό συνεργάτη ζητάμε να χαράξει τη στρατηγική, να την εφαρμόσει, να δημιουργήσει branding και να μας εκπονήσει το στρατηγικό σχέδιο του τουρισμού, το οποίο θα περιλαμβάνει συγκεκριμένες ενέργειες. Θα είναι μία στρατηγική βασισμένη στις υποδομές και τις υπηρεσίες που έχουμε στο νησί μας” σχολίασε σχετικά, εξηγώντας παρακάτω πως, η όποια εταιρεία αναλάβει, θα πρέπει να έχει άμεση επαφή με το νησί και τους ανθρώπους του στον τουριστικό κλάδο.

Με φόντο μάλιστα τον σχολιασμό πως κατά το παρελθόν είχε ασκηθεί κριτική από διάφορες πλευρές, σχετικά με το ότι η Σύρος φορούσε ένα “κοστούμι” τουριστικής ανάπτυξης, διαφορετικό από το μέγεθός της, ο ίδιος ανέφερε τα εξής:

“Η λογική μας είναι πως όποια εταιρεία αναλάβει μετά τον διαγωνισμό, θα εγκατασταθεί εδώ, θα κάνει τη συλλογή των δεδομένων, μέσα από τις μεθόδους που χρησιμοποιούνται (πχ. ερωτηματολόγια, συναντήσεις, καταγραφή) και όλα τα στοιχεία θα τα επεξεργαστεί για να καταρτίσει ένα σχέδιο έχοντας αξιοποιήσει το σύνολο των δυνατοτήτων που διαθέτει σήμερα ο τόπος”. Ως εκ τούτου, εξήγησε πως, “Πρέπει να ληφθεί υπόψιν και η όποια εξέλιξη υπάρχει. Για παράδειγμα, πρέπει να ληφθεί υπόψιν ακόμη κι ένα νέο ξενοδοχείο που χτίζεται ή επίσης ένα μεγάλο έργο υποδομής”. Μετά από αυτή τη δουλειά, όπως υπογράμμισε, “θα ακολουθήσει η υλοποίηση του σχεδίου”.

Προσπάθεια από μηδενική βάση

Στη διαπίστωση πως οι ενέργειες και οι κινήσεις της σημερινής Δημοτικής Αρχής και του ίδιου, δηλώνουν πως το νησί ξεκινά “από το μηδέν” για την τουριστική ανάπτυξη, ο κ. Κουταβάς απάντησε καταφατικά.

“Προφανώς και ξεκινάμε “από το μηδέν” γιατί τέτοιο στρατηγικό σχέδιο, δεν υπάρχει στον Δήμο μας. Οπότε είναι κάτι που πρέπει να εκπονηθεί με τη δέουσα σοβαρότητα”.

Ερωτηθείς να διευκρινίσει μάλιστα, αν από αυτό το στρατηγικό σχέδιο, θα προκύψει νέο λογότυπο, σημείωσε τα ακόλουθα: “Αυτό θα το κρίνει η εταιρεία. Εκτιμώ ότι θα υπάρξουν νέα λογότυπα, αλλά αυτό είναι θέμα των αρμοδίων”.

Διαγωνισμός με 75 χιλ. ευρώ

Αν και στον προϋπολογισμό του 2020, ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης δεν διέθετε ιδιαίτερα υψηλό ποσό για την υπόθεση της τουριστικής καθοδήγησης και προβολής για το νησί (δεν ξεπερνούσε τις 50 χιλ. ευρώ για όλες τις ανάγκες), ωστόσο, σήμερα, ο κ. Κουταβάς ανέφερε πως μόνον για την απόκτηση εταιρείας εγνωσμένου κύρους, θα απαιτηθεί ένα ποσόν ύψους 75 χιλ. ευρώ.

Σύμφωνα με όσα διευκρίνισε, το συγκεκριμένο ποσό “φυσικά και θα συμπεριληφθεί στον προϋπολογισμό” και όπως τόνισε, “θα αφορά ίσως το ένα κομμάτι του 2020, αλλά το μεγαλύτερο μέρος εκτέλεσης του έργου θα αφορά το 2021”.

Στη διαπίστωση πως αυτό το ποσό αυξάνεται πλέον σημαντικά, συγκριτικά με τις αρχικές προβλέψεις του 2020, οπότε και Αντιδήμαρχος Τουρισμού δεν ήταν ο ίδιος, απάντησε τα εξής: “Το ποσό που μπαίνει στον προϋπολογισμό του κάθε Τμήματος τροποποιείται με τις όποιες αναμορφώσεις. Ήταν ένα αρχικό ποσό που είχε μπει, από αυτό το ποσό για το 2020 αξιοποιήσαμε ένα μέρος και όχι όλο, διότι όντως οι συνθήκες ήταν τέτοιες που δεν “επέτρεψαν” μεγάλες δαπάνες”.

Ως εκ τούτου, πρόσθεσε πως, “Στόχος μας είναι να δαπανάται ένα σημαντικό ποσό για τον τουρισμό ετησίως, οπότε φέτος θα είναι πολύ πιο αυξημένο το ποσό και λόγω αυτού του διαγωνισμού”.

Αναφερόμενος και στη διαδικασία του μειοδοτικού διαγωνισμού, θέλησε να διευκρινίσει δε, πως, “Ο λόγος ο οποίος μπαίνουμε στη διαδικασία του διαγωνισμού είναι επειδή βολιδοσκοπώντας τέτοιου βεληνεκούς εταιρίες είδαμε ότι τα χρήματα που φθάνουν στο όριο της απευθείας ανάθεσης είναι πάρα πολύ λίγα για την ποιότητα της δουλειάς που εμείς θέλουμε να δημιουργήσουμε. Μπαίνουμε λοιπόν στη διαδικασία του μειοδοτικού διαγωνισμού, καθώς δεν μπορούμε να βρούμε στρατηγικό συνεργάτη για ό,τι χρειαζόμαστε με 20.000 ευρώ. Είναι τέτοια τα κριτήρια που έχουμε θέσει, στα οποία μόνον πολύ σοβαρές εταιρείες εγνωσμένου κύρους θα μπορούν να ανταποκριθούν”.

Συνδιαμόρφωση κριτηρίων για ποιοτικό αποτέλεσμα

Κληθείς να γνωστοποιήσει τα κριτήρια, βάσει των οποίων θα αναζητηθεί ανάδοχος για το πολύ σημαντικό έργο της χάραξης τουριστικής στρατηγικής, ο Αντιδήμαρχος Τουρισμού, υπενθύμισε πρώτα πως γι αυτά, υπήρξε συνεργασία με τους φορείς.

“Στη συνάντηση που κάναμε με τους φορείς τους θέσαμε τα κριτήρια επιλογής που είχε βάλει ο Δήμος όσον αφορά τη συγκεκριμένη εταιρεία και τους καλέσαμε να συνδιαμορφώσουμε αυτά τα κριτήρια” ανέφερε, γνωστοποιώντας παρακάτω πως αυτά που ζητούν από έναν στρατηγικό συνεργάτη είναι τα εξής: “Α. Στρατηγική και ανάπτυξη ταυτότητας προορισμού / branding που θα αντανακλά τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και την ουσία του τόπου μας. Β. Στρατηγικό σχέδιο για την ανάπτυξη, διαχείριση και προώθηση προορισμού με συγκεκριμένες ενέργειες action plan, σε συγκεκριμένα κοινά στόχος. Το στρατηγικό σχέδιο θα λαμβάνει υπόψιν του όλο το διαθέσιμο μίγμα υποδομών και υπηρεσιών του νησιού με στόχο τη μεγιστοποίηση των οφελών για την κοινότητα σε οικονομικό, κοινωνικό και περιβαλλοντικό επίπεδο, καθώς και την αξιοποίηση του συνόλου των υλικών και άυλων πόρων του νησιού μας. Γ. Επιχειρησιακή και εκπαιδευτική υποστήριξη για το απαραίτητο χρονικό διάστημα που θα χρειαστεί η υλοποίηση του έργου”.

Κριτήρια για την επιλογή εταιρείας

Επιπλέον, για την επιλογή της εταιρείας, έχουν θέσει τα ακόλουθα κριτήρια: Α. Να έχει εγχώριες και διεθνείς περγαμηνές στους τομείς της στρατηγικής ανάπτυξης, προώθησης και διαχείρισης προορισμών. Να έχει αναλάβει και υλοποιήσει ικανό αριθμό μεγάλων έργων στη διεθνή αγορά.

Β. Να γνωρίζει σε βάθος την εγχώρια και διεθνή τουριστική βιομηχανία με αποδεδειγμένη συνεργασία με αντίστοιχους φορείς στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Γ. Να γνωρίζει τις διεθνείς τάσεις ειδικά στις νέες παγκόσμιες συνθήκες που δημιουργούνται και θα δημιουργηθούν στο άμεσο μέλλον, λόγω της πανδημίας. Δ. Να έχει ικανό αριθμό συνεργατών με διεθνή και τοπική εμπειρία σε θέματα τουριστικής ανάπτυξης και διαχείρισης προορισμών. Ε. Να έχει τη δυνατότητα και αποδεδειγμένη εμπειρία, στην ανάπτυξη, διεξαγωγή και ανάλυση ερευνών. ΣΤ. Να λειτουργεί με σύγχρονα μοντέλα αποδεδειγμένης αποτελεσματικότητας του κάθε έργου (KPIs). Z. Να μπορεί να μας εκπαιδεύσει.

Να γνωρίζουμε ποιοι είμαστε και τι προσφέρουμε”

Σχετικά με τη διάρκεια της σύμβασης που θα προκύψει με ανάδοχο εταιρία, ο κ. Κουταβάς διευκρίνισε πως αυτή θα αφορά σε διάστημα περίπου ενός έτους.

“Η συλλογή στοιχείων, η εκπαίδευση και η κατάρτιση του σχεδίου και του branding θα είναι σίγουρα έξι μήνες. Άλλο τόσο διάστημα θα χρειαστεί για να τα “τρέξουμε”. Η σύμβαση θα είναι σχεδόν ενός έτους” ανέφερε σχετικά, εκτιμώντας μάλιστα πως αν προωθηθούν τάχιστα οι διαδικασίες για τον διαγωνισμό, τότε δεν αποκλείεται ο Δήμος να κάνει την απαραίτητη σύμβαση πριν το τέλος του 2020.

“Αν πάμε καλά χρονικά και αναλάβει μέσα με τέλος Νοεμβρίου, μετά το Πάσχα θα αρχίσει να “τρέχει” ο σχεδιασμός” πρόσθεσε ο κ. Κουταβάς, λέγοντας τέλος πως η εταιρία που θα αναλάβει θα έχει στόχο να παράξει αποτέλεσμα και για την επόμενη σεζόν, που προφανώς θα κυλήσει υπό τη σκιά της πανδημίας.

“Εννοείται ότι η στρατηγική αυτή, δεν θα έχει στόχο μόνο την επόμενη χρονιά, αλλά θα είναι μία συνολική στρατηγική για τον προορισμό “Σύρος”. Προφανώς στο περιεχόμενό της θα υπάρχουν προτάσεις και λύσεις αντιμετώπισης των συνθηκών, τις οποίες όλοι βιώνουμε. Οπότε θα είμαστε πάρα πολύ αυστηροί όσον αφορά στον τρόπο με τον οποίον θα δουλέψει αυτή η εταιρεία” ανέφερε, λέγοντας τέλος πως ο ίδιος από τη θέση που βρίσκεται θέλει να προσφέρει ένα ουσιαστικό αποτέλεσμα για το νησί.

“Ο στόχος μου είναι η δημιουργία ταυτότητας για τη Σύρο. Πραγματικά θα πρέπει να δημιουργήσουμε μία ταυτότητα ώστε να ξέρουμε ποιοι είμαστε κι εμείς οι ίδιοι και να ξέρουν και οι δυνητικοί επισκέπτες μας τι θα βρουν εδώ που έρχονται. Αυτός είναι ο μεγάλος στόχος” δήλωσε, καταλήγοντας.