Με έγγραφό της η Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης του ΕΠΑνΕΚ υπενθυμίζει στον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης πως στενεύουν τα περιθώρια για την υλοποίηση του έργου

Κίνδυνος απώλειας χρηματοδότησης για το Open Mall

Στασιμότητα μέχρι σήμερα καθώς ο Δήμος αναμένει την απόφαση του Υπ. Πολιτισμού για την ένταξη ή μη, των στεγάστρων της οδού Χίου στο έργο προϋπολογισμού 1,3 εκ. ευρώ

Η προσπάθεια ικανοποίησης του επιτακτικού αιτήματος του Εμπορικού Συλλόγου Σύρου για τη συμπερίληψη του έργου αντικατάστασης των στεγάστρων της οδού Χίου, στη χρηματοδότηση του Open Mall της Ερμούπολης, οδηγεί - μέχρι σήμερα - σε στασιμότητα τη συνολική παρέμβαση, γεγονός που παρατηρήθηκε από το Υπουργείο Ανάπτυξης.

Ειδικότερα, με έγγραφό της, στις αρχές του τρέχοντος μήνα, η Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης του ΕΠΑνΕΚ απευθυνόμενη προς τον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης, επισήμανε την απουσία εξέλιξης σχετικά με το πολυσυζητημένο έργο, γνωστοποιώντας μάλιστα πως η σχετική πράξη είναι σε καθεστώς επιτήρησης και το χρονικό περιθώριο που δίδεται είναι μέχρι την 1η Μαρτίου του 2021.

Το σοβαρό θέμα έθεσε επί τάπητος στο Δημοτικό Συμβούλιο με παρέμβασή του, ο επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας, Γιώργος Μαραγκός, ο οποίος ζήτησε ενημέρωση για τις κινήσεις του Δήμου σχετικά με την υπόθεση της υλοποίησης του Ανοικτού Κέντρου Εμπορίου στην Ερμούπολη.

Σε απάντηση προχώρησε ο Δήμαρχος, Νίκος Λειβαδάρας σημειώνοντας πως το θέμα, παρακολουθείται στενά από τη Δημοτική Αρχή, η οποία ασκεί πιέσεις προς το Υπουργείο Πολιτισμού για να εκδώσει απόφαση σχετικά με το αν τελικώς θα μπορούν να συμπεριληφθούν τα στέγαστρα της οδού Χίου στο πολυσυζητημένο έργο που έχει χρηματοδότηση ύψους 1,3 εκ. ευρώ.

Υπενθυμίζεται πως ο Δήμος είχε αποστείλει από τον Αύγουστο του 2020 προς έγκριση στο Υπ. Πολιτισμού την προμελέτη που διέθετε από το παρελθόν για τα στέγαστρα της παραδοσιακής αγοράς, η οποία είχε προκριθεί ως η καταλληλότερη από τις τρεις προτάσεις που είχαν κατατεθεί στον Δήμο, μετά από σχετική διαγωνιστική διαδικασία.

Στο πλαίσιο του ρεπορτάζ αξίζει να επισημανθεί πως η προμελέτη των στεγάστρων είναι του μελετητή Τζανέτου Κανελλόπουλου και η παρουσίασή της είχε γίνει στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου το 2016 παρουσία του Εμπορικού Συλλόγου.

Γ. Μαραγκός: Ούτε η στοιχειώδης πρόοδος σε επίπεδο υλοποίησης

Από την πλευρά της μείζονος μειοψηφίας μεταφέρθηκε η αγωνία για το συγκεκριμένο θέμα, με τον Γιώργο Μαραγκό να υπενθυμίζει έμμεσα πως η συγκεκριμένη χρηματοδότηση διεκδικήθηκε και κατοχυρώθηκε στην περασμένη δημοτική θητεία.

“Ο Δήμος μας έλαβε μία επιστολή με ημερομηνία 2/12/2020 από την Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης του ΕΠΑνΕΚ και αναφερόταν στην απόφαση επιτήρησης της πράξης για το Ανοικτό Κέντρο Εμπορίου Σύρου” γνωστοποίησε ο ίδιος, προσθέτοντας πως, σύμφωνα με αυτήν την επιστολή, “για το συγκεκριμένο έργο, για το οποίο έχει παρέλθει ένα χρονικό διάστημα της τάξης των 18 μηνών από την ημερομηνία ένταξής του, από τον Ιούλιο του 2019 δεν έχει διαπιστωθεί όχι αξιοσημείωτη, αλλά ούτε καν στοιχειώδη πρόοδο στην υλοποίηση του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου”.

Συμπλήρωσε μάλιστα πως, “Με βάση αυτήν την απόφαση – πέραν της μομφής που ασκείται στον Δήμο μας από την Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης του ΕΠΑνΕΚ - μας δίδεται ένα χρονικό περιθώριο περίπου 2,5 μηνών, μέχρι δηλαδή την 1η/3/2021 ώστε να έχουμε εγκεκριμένες τουλάχιστον τις προμελέτες από το Υπουργείο Πολιτισμού για να μπορέσει να προχωρήσει το έργο και να περάσει στην επόμενη φάση του, που είναι η διαγωνιστική διαδικασία για το κυρίως υποέργο”.

Ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης, ολοκλήρωσε την τοποθέτησή του με ερώτηση αναφορικά με τις κινήσεις της νυν Δημοτικής Αρχής. “Τί προτίθεται να κάνει ο Δήμος μας προκειμένου να μην κινδυνεύσουμε να απολέσουμε αυτή τη σημαντική χρηματοδότηση;” ρώτησε χαρακτηριστικά.

Ν. Λειβαδάρας: Ασκούμε πιέσεις στο Υπ. Πολιτισμού

Την κύρια αιτία των καθυστερήσεων εντόπισε ευθέως ο Δήμαρχος στο πλαίσιο της απάντησής του, εξηγώντας πως από την πλευρά της, η Δημοτική Αρχή ασκεί πιέσεις προς το Υπουργείο Πολιτισμού προκειμένου άμεσα να λάβει απάντηση για την ένταξη ή όχι, των στεγάστρων στο έργο του Open Mall.

“Όσον αφορά το Ανοικτό Κέντρο Εμπορίου, είμαστε σε συνεχή συνεννόηση με τον Εμπορικό Σύλλογο. Όπως γνωρίζετε, η συγκεκριμένη μελέτη δεν προέβλεπε τα στέγαστρα της οδού Χίου. Είναι αυτό το κομμάτι το οποίο έχει φέρει αυτήν την καθυστέρηση” σχολίασε ο κ. Λειβαδάρας, εξηγώντας παράλληλα πως, “Έχουν σταλεί (σσ. τα στοιχεία, η προμελέτη) στο Υπουργείο Πολιτισμού και περιμένουμε απάντηση”.

“Πιέζουμε για το συντομότερο δυνατόν ούτως ώστε να μπορέσει η Διαχειριστική Αρχή και το Υπουργείο Ανάπτυξης να δώσει τη σύμφωνη γνώμη” πρόσθεσε παρακάτω, επαναλαμβάνοντας πως γνωρίζει ο Δήμος τα ασφυκτικά χρονικά περιθώρια που έχει στη διάθεσή του.

“Η καταληκτική ημερομηνία από το Υπουργείο Ανάπτυξης είναι η 31η Μαρτίου. Είναι το χρονικό περιθώριο το οποίο έχουμε. Οπότε, πιέζουμε για να έχουμε το συντομότερο δυνατόν από το Υπουργείο Πολιτισμού την έγκριση ή μη, των στεγάστρων της οδού Χίου” δήλωσε, καταλήγοντας στο θέμα.

Αναβάθμιση των εμπορικών οδών

Αξίζει να υπενθυμιστεί πως το έργο του Open Mall αφορά σε λειτουργική κι αισθητική αναβάθμιση των εμπορικών οδών της Ερμούπολης, μέσω παρεμβάσεων στις προσόψεις των καταστημάτων και στους κοινόχρηστους χώρους, προκειμένου να τονωθεί και να γίνει πιο ελκυστική η αγορά. Ωστόσο, στο πλαίσιο αυτού του έργου για το οποίο συνεργάζονται ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης και ο Εμπορικός Σύλλογος Σύρου, πρέπει να σημειωθεί πως ο δεύτερος απαίτησε να υπάρξει προσπάθεια για την αναβάθμιση και της εικόνας της παραδοσιακής αγοράς (οδός Χίου).

Σύμφωνα με το περιεχόμενο της προμελέτης για το τμήμα των στεγάστρων για το οποίο θα πρέπει άμεσα να αποφασίσει το Υπουργείο Πολιτισμού αν θα προωθηθεί ή όχι, προβλέπονται τα ακόλουθα: “α. Το στέγαστρο θα αποτελείται από 14 επίπεδα στέγαστρα τα οποία τοποθετούνται σε διάφορα ύψη και επίπεδα κατά μήκος της οδού, προσαρμοζόμενα κάθε φορά στις απαιτήσεις των όψεων των κτιρίων. β. Στηρίζεται σε απλές διατομές μορφοσιδήρου UPN μικρής διατομής. γ. Η κατασκευή είναι αυτοφερόμενη και σε κανένα σημείο δεν ακουμπά στα κτίρια. δ. Καλύπτεται στην οροφή και το περιθώριό του με φύλλα τιτανιούχου ψευδαργύρου (διακριτική και εξευγενισμένη υπόμνηση των τσίγκινων επίτοιχων στεγάστρων). ε. Στα 4 χαμηλότερα τμήματα του στεγάστρου προβλέπεται επιμήκης παραλληλόγραμμος φεγγίτης για τον επαρκή φωτισμό της οδού, ο οποίος σκιάζεται από μεγάλες κατακόρυφες περσίδες. στ. Σε διάφορα σημεία προβλέπεται αναρτημένη φύτευση, η οποία φιλτράρει το φως δημιουργώντας δροσερή ατμόσφαιρα και ανάλαφρο φωτισμό, ενώ ταυτόχρονα προσθέτει μικροκλίμα πρασίνου στην περιοχή. ζ. Στο βόρειο άκρο επί της οδού Χίου και πλ. Μιαούλη το πρώτο στέγαστρο είναι μια περσιδωτή κατασκευή, η οποία έχει σαν στόχο να σηματοδοτήσει την αρχή του στεγάστρου και να δημιουργήσει μια περιοχή μερικής σκίασης στην αρχή της αγοράς , για την ομαλή οπτική μετάβαση από το φως στη σκιά. η. Στην οδό Πρωίου το στέγαστρο διακόπτεται. Τα δύο τμήματα του στεγάστρου συναντιόνται και σε κάποιο ύψος το ένα προσεγγίζει το άλλο, χωρίς όμως να το φτάνει εντελώς. θ. Τέλος, στα υψηλότερα στέγαστρα που έχουν επαρκή ηλιασμό προβλέπονται φωτοβολταϊκά πάνελ για τον φωτισμό του ίδιου του στεγάστρου και όχι μόνο”.

Στην περιγραφή του κ. Κανελλόπουλου σημειώνεται πως ο ενδεικτικός προϋπολογισμός της συγκεκριμένης κατασκευής φθάνει τα 281.596,00 ευρώ και η εκτίμηση του ετήσιου κόστους συντήρησης το ποσό των 1.000 ευρώ.