Συνέντευξη με τον πρόεδρο της ΚΤΕΛ Σύρου Α.Ε. Στρατή Στεφάνου με φόντο την ενεργειακή κρίση και την άνοδο της τιμής του πετρελαίου

Συγκοινωνιακή κάλυψη Σύρου και κόστος καυσίμων

Προς το παρόν δεν επηρεάζονται τα δρομολόγια σε χωριά και Ερμούπολη, ούτε η μετακίνηση μαθητών

Ανεπηρέαστα μένουν μέχρι στιγμής τα δρομολόγια της ΚΤΕΛ Σύρου Α.Ε. αναφορικά με τη συγκοινωνιακή κάλυψη της πρωτεύουσας των Κυκλάδων, παρά την αύξηση των καυσίμων, καθώς πέραν της εξυπηρέτησης των χωριών βάσει ισχύουσας νομοθεσίας που δεν επιτρέπει αλλαγές, προς το παρόν μέρος της αύξησης καλύπτεται μέσω των συμβάσεων με την Περιφέρεια και τον Δήμο, για τις μεταφορές των μαθητών και την πορεία των mini bus στις γνωστές διαδρομές.

Στο πλαίσιο του σημερινού ρεπορτάζ, η “Κοινή Γνώμη” ήρθε σε επικοινωνία με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της ΚΤΕΛ Σύρου Α.Ε., Στρατή Στεφάνου, ο οποίος έδωσε απαντήσεις αναλυτικά για το συγκοινωνιακό έργο, για τη διατήρηση των εισιτηρίων στο ίδιο επίπεδο μέχρι στιγμής, για το γεγονός ότι η πανδημία έριξε κατακόρυφα την κίνηση των πολιτών μέσω των ΚΤΕΛ, αλλά και για την κάλυψη της αύξησης του κόστους του πετρελαίου μέσω των συμβάσεων που διατηρεί η εταιρεία με τον Δήμο και την Περιφέρεια για την εξυπηρέτηση μαθητών και δημοτών.

 

Καμία μεταβολή στα δρομολόγια των χωριών

Ξεκινώντας από το θέμα της εξυπηρέτησης των δημοτών κατά τις μετακινήσεις τους από και προς τα χωριά, ο κ. Στεφάνου υπήρξε σαφής όσον αφορά τη διατήρηση του ίδιου αριθμού των δρομολογίων.

“Σίγουρα μας επηρεάζει η αύξηση των καυσίμων, όμως εμείς επειδή πραγματοποιούμε δημόσια συγκοινωνία δεν μπορούμε να μην πραγματοποιούμε δρομολόγια. Οπότε τα δρομολόγια αναπόφευκτα γίνονται. Μάλιστα αυτά θα αυξηθούν και τώρα καθώς ανοίγει ο καιρός και πάμε προς το καλοκαίρι και το Πάσχα” ανέφερε αρχικά, προσθέτοντας σχετικά με την τιμή του εισιτηρίου και αν αυτή απορροφά ένα κόστος της αύξησης των καυσίμων, πως αυτό δεν μπορεί να γίνει σήμερα.

“Για το εισιτήριο πρέπει να πω ότι επειδή είμαστε δημόσια συγκοινωνία, δεν μπορούμε να τιμολογούμε όπως εμείς νομίζουμε. Το εισιτήριο για τις διαδρομές προκύπτει βάσει συγκεκριμένου ΦΕΚ και βάσει συγκεκριμένης νομοθεσίας. Δεν έχει αλλάξει κάτι προς το παρόν” τόνισε, εξηγώντας πως έχουν γίνει κινήσεις από την Ομοσπονδία προς τα αρμόδια Υπουργεία ώστε να δοθεί τέτοια δυνατότητα.

“Απ΄ ό,τι ξέρουμε η Ομοσπονδία πανελλαδικά έχει κάνει κάποιες ενέργειες ώστε να αλλάξει η τιμολόγηση των εισιτηρίων αλλά δεν έχει εγκριθεί ακόμη κάτι” δήλωσε σχετικά, γνωστοποιώντας μάλιστα πως, “οι τιμές των εισιτηρίων είναι ίδιες από το 2010. Δεν έχουν διαφοροποιηθεί. Οπότε καταλαβαίνετε ότι για 12 χρόνια δεν έχει αλλάξει τίποτα. Μειώθηκε μόνον ο ΦΠΑ και αυτό πέρασε σαν μείωση στο εισιτήριο κανονικά”.

Ερωτηθείς για την εικόνα της αύξησης στα εισιτήρια, τόνισε τα εξής: “Πέρυσι η τιμή ήταν στο 1,547 και φέτος είναι στα 2,120 ευρώ. Προκύπτει ένα μεγάλο κόστος. Τα έσοδά μας είναι από τους επιβάτες”.

Σχετικά με το αν τα χειμερινά δρομολόγια καλύπτονται από τα έσοδα των εισιτηρίων, ο κ. Στεφάνου δήλωσε τα παρακάτω.

“Τους χειμερινούς μήνες όχι, το επιβατικό κοινό είναι ανύπαρκτο. Κόβουμε 20 εισιτήρια την ημέρα σε όλα μας τα δρομολόγια, ημερησίως. Οπότε δεν βγαίνουν τα έξοδα από το επιβατικό κοινό” ανέφερε μεταφέροντας και τις συνέπειες που έφερε και η πανδημία.

“Το καλοκαίρι τα τελευταία χρόνια λόγω κορωνοϊού, έχει μειωθεί ο κόσμος που χρησιμοποιεί λεωφορείο σε ποσοστό 50%. Και ειδικά το 2020 μπορεί να καταγράψαμε 60- 65% μείωση του επιβατικού κοινού” πρόσθεσε, λέγοντας ακόμη πως, “Πέρυσι, το 2021 ήμασταν σε μείωση περίπου στο 40% σε σχέση με το 2019, που το 2019 και λόγω επισκεψιμότητας ήταν μία καλή χρονιά, δεν υπήρχε και η πανδημία”.

Σχετικά με την τιμή των εισιτηρίων, ο ίδιος υπενθύμισε πως, “Το κόστος των εισιτηρίων στα κοντινά χωριά είναι στο 1,60 ευρώ με τον ΦΠΑ στο 13%. Δηλαδή στη Βάρη, στην Αζόλιμνο, στο Κίνι, στον Γαλησσά είναι εκεί η τιμή. Στα λίγο πιο μακρινά χωριά είναι στο 1.70 ευρώ. Έχουμε και τα φοιτητικά δρομολόγια με έκπτωση 20% και οι πολύτεκνοι 50%, όπως παρομοίως και τα ΑΜΕΑ”.

 

Καλύπτεται η μεταφορά μαθητών

Παρακάτω ο κ. Στεφάνου ρωτήθηκε για την κάλυψη της μεταφορά των μαθητών. Σχετικά με τη σύμβαση με την Περιφέρεια η οποία γίνεται σε ετήσια βάση, ανέφερε τα εξής με φόντο την αύξηση της τιμής του πετρελαίου και άρα, την αύξηση της τιμής της διαδρομής.

“Οι συμβάσεις προβλέπουν το κόστος του καυσίμου. Βέβαια η σύμβαση της Περιφέρειας δεν προβλέπει τόσο μεγάλη αύξηση. Δεν ξέρω πως θα καλυφθεί αυτό και αν θα καλυφθεί. Ακόμη δεν γνωρίζουμε. Το μάξιμουμ είναι 10% αύξηση, ενώ τα καύσιμα έχουν ανέβει 30-35%” τόνισε, λέγοντας πως σήμερα εξυπηρετούνται όλα τα σχολεία της Σύρου.

“Η σύμβαση για τα σχολεία είναι σε ετήσια βάση. Εξυπηρετούμε όλα τα σχολεία, Νηπιαγωγεία, Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια. Το ποσό που παίρνουμε εξαρτάται από τα δρομολόγια και τον αριθμό των ημερών που τα εκτελούμε αναλόγως τις ημέρες λειτουργίας των σχολείων” πρόσθεσε χαρακτηριστικά.

 

Ρήτρα καυσίμου και για τα mini bus. Διατηρούνται τα δρομολόγια

Τέλος, ρωτήθηκε για τυχόν αλλαγές στην αστική συγκοινωνία και την εκτέλεση των δρομολογίων των mini bus, που πραγματοποιούνται από την ΚΤΕΛ Σύρου στο πλαίσιο σύμβασης με τον Δήμο.

Ερωτηθείς για την κίνηση τα τελευταία χρόνια, εξήγησε αρχικά τα εξής. “Τα τελευταία δύο χρόνια με τον κορωνοϊό, γενικά ο κόσμος δεν προτιμούσε τα μέσα μεταφοράς λόγω φόβου για διασπορά της πανδημίας. Πλήρως κενά δρομολόγια δεν υπάρχουν, όμως υπάρχουν κάποιες ώρες που τα λεωφορεία είναι γεμάτα. Είναι συγκεκριμένα βέβαια και μόνιμα τους καλοκαιρινούς μήνες. Κυρίως από επισκέπτες”. Ερωτηθείς αν γι αυτόν τον λόγο, εκτιμά πως θα μπορούσε να επιβληθεί ένα αντίτιμο έστω και μικρό σε κόστος, υπήρξε σαφής. “Σίγουρα θα μπορούσε. Αυτό όμως είναι πολιτική απόφαση (σ.σ. της Δημοτικής Αρχής)” ανέφερε, λέγοντας πως για το θέμα της αύξησης του κόστους του καυσίμου, υπάρχει και σχετική ρήτρα στη σύμβαση με τον Δήμο.

“Η τιμολόγηση από τον Δήμο πραγματοποιείται και βάσει της τιμής του καυσίμου. Η αύξηση του καυσίμου προβλέπεται βάσει της σύμβασης. Κάθε μήνα μπαίνει η μέση τιμή καυσίμου” ανέφερε ο κ. Στεφάνου, τονίζοντας στη συνέχεια πως, “Ελπίζω να μην μπορεί να αυξηθεί τόσο δραματικά το καύσιμο και να μην μπορεί να το καλύψει ο Δήμος”. Σχετικά με το ενδεχόμενο περικοπών δρομολογίων σε μία τέτοια περίπτωση, απάντησε πως, “Και πάλι αυτό είναι πολιτική απόφαση”.

Πρόσθεσε δε, πως, “Μακάρι να μην ανέβουν άλλο οι τιμές γιατί το κόστος είναι δυσβάσταχτο. Κοντεύει να μας στοιχίζει 2 ευρώ το καύσιμο ανά χιλιόμετρο”.

 

Γ. Πιταούλης: Διαχειρίσιμο το κόστος και η αύξηση. Λειτουργήσαμε προληπτικά

Πιο αναλυτικός για το κόστος που πρέπει να καλύπτει ο Δήμος υπήρξε ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών, Γιάννης Πιταούλης, όσον αφορά τα mini bus.

“Υπάρχει μία ρήτρα καυσίμου, η οποία στην ουσία όταν αυξάνεται η τιμή του καυσίμου, αντίστοιχα επειδή η αμοιβή γίνεται με το χιλιόμετρο ή με το δρομολόγιο, επηρεάζεται και το κόστος της αστικής συγκοινωνίας, το οικονομικό αποτέλεσμα” ανέφερε πρωτίστως, σημειώνοντας παρακάτω πως, “Θα πω ότι η συνολική σύμβαση όπως την είχαμε διαπραγματευτεί από την αρχή της θητείας, είναι στις 420 χιλ. ευρώ ετησίως. Στην πράξη όμως το κόστος του Δήμου, τα προηγούμενα χρόνια ήταν αρκετά χαμηλότερο και αυτό οφειλόταν σε δύο παράγοντες”.

Σύμφωνα με τον ίδιο, “Ο ένας έχει να κάνει με την πτώση της τιμής του καυσίμου τα προηγούμενα χρόνια, ο δεύτερος παράγοντας είχε να κάνει με τη διαπραγμάτευση που είχε γίνει με την ΚΤΕΛ Σύρου Α.Ε., που έλεγε ότι εφόσον πληρώσουμε εγκαίρως, θα έχουμε μία σημαντική έκπτωση, δηλαδή στο 10%. Αυτό ανέρχεται στο ποσό των 40 χιλ. ευρώ. Άρα, αυτό ήταν μία σημαντική επιτυχία του Δήμου, που περιόρισε σημαντικά το κόστος της αστικής συγκοινωνίας. Ο τρίτος παράγοντας που έπαιξε σημαντικό ρόλο στο να είναι χαμηλότερο το κόστος της αστικής συγκοινωνίας είναι ότι από τότε που ξεκίνησε η πανδημία του κορωνοιού υπήρξε παρέμβαση της πολιτείας και ο ΦΠΑ των μεταφορών μειώθηκε από 24% στο 13%. Οπότε αντίστοιχα και ο ΦΠΑ που επιβάρυνε αυτή τη σύμβαση περιορίστηκε”.

Σχετικά με τη σύμβαση για τα mini bus, ο κ. Πιταούλης γνωστοποίησε πως το κόστος σε ετήσια βάση δεν μπορεί να υπερβεί το συμφωνηθέν ποσό με την ΚΤΕΛ Σύρου.

“Κάθε χρόνο ο Δήμος προϋπολογίζει το ποσό των 420 χιλ. ευρώ για τη δημοτική συγκοινωνία. Έχουμε κάνει όμως ενέργειες ώστε στην πράξη, αυτό το ποσό να είναι αρκετά μικρότερο και την εξοικονόμηση να την οδηγήσουμε σε άλλες δαπάνες” ανέφερε, επισημαίνοντας πως, “Προφανώς η σημαντική αυτή αύξηση του καυσίμου επηρεάζει το κόστος της αστικής συγκοινωνίας. Εμείς ήδη τρέχουμε κάποια σενάρια για την κατανάλωση του ρεύματος ώστε να δούμε τα κόστη πως θα διαμορφωθούν και τι θα πρέπει να υπολογίσουμε στον δημοτικό προϋπολογισμό. Από εκεί και μετά εκτιμούμε ότι το κόστος όσον αφορά τα καύσιμα προφανώς θα είναι αυξημένο. Εν τούτοις, θα μείνει ελεγχόμενο κυρίως λόγω της ενέργειας που κάναμε κατά το παρελθόν και πριν υπάρξει η έκρηξη των καυσίμων να περιορίσουμε το κόστος αυτό. Οπότε αυτή τη στιγμή παρότι υπάρχει μία μεγάλη αύξηση στο κόστος των καυσίμων, να μπορούμε να το διαχειριστούμε πιο εύκολα”.

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα στοιχεία για το κόστος που καταβάλλει ο Δήμος ανά έτος σχετικά με τη λειτουργία των mini bus.

“Το 2019 οι πληρωμές για την αστική συγκοινωνία ήταν περίπου στις 379 χιλ. ευρώ, το 2020 περιορίστηκαν και λόγω πανδημίας και λόγω της τιμής του καυσίμου στις 245 χιλ. ευρώ ενώ το 2021 πληρώσαμε περίπου 287 χιλ. ευρώ” ανέφερε ο Αντιδήμαρχος, λέγοντας τέλος πως, “Η ουσία είναι μία. Είτε εκμεταλλευόμενοι τις συγκυρίες, είτε επειδή ενεργήσαμε νωρίτερα, μπορέσαμε να μειώσουμε αυτό το κόστος σημαντικά”.