Η Λιμενική Αρχή Σύρου βεβαίωσε τις παραβάσεις σχετικά με την έλλειψη ναυαγοσωστικής κάλυψης στις παραλίες ευθύνης του Δήμου Σύρου - Ερμούπολης

Στο Δήμο τα πρόστιμα για τη ναυαγοσωστική κάλυψη

Την παραδοχή, πως έφτασαν στο Δήμο τα έγγραφα του Λιμεναρχείου Σύρου, σχετικά με τις παραβάσεις που αφορούν στην έλλειψη ναυαγοσωστικής κάλυψης, έκανε κατά τη διάρκεια συνεδρίασης της Οικονομικής Επιτροπής, ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης.

Με αφορμή το θέμα για την έγκριση ή μη της παραχώρησης των απινιδωτών εκ μέρους του Εσπερινού ΕΠΑΛ Σύρου προς το Δήμο, για χρήση τους στις παραλίες του νησιού, στο πλαίσιο της ναυαγοσωστικής μέριμνας, ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, κ. Γιάννης Πιταούλης, παραδέχτηκε, πως τα πρώτα έγγραφα βεβαίωσης παραβάσεων από τη Λιμενική Αρχή, σχετικά με την έλλειψη των ναυαγοσωστών στις χαρακτηρισμένες ως πολυσύχναστες παραλίες του νησιού, έφτασαν στα γραφεία του Δήμου, αποφεύγοντας ωστόσο ο ίδιος να κάνει λόγο για συγκεκριμένα ποσά. Εντούτοις, ο επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας, έκανε λόγο για ένα συνολικό ποσό ύψους 36.000 ευρώ περίπου.

Παρά την παραδοχή, πως ευθύνη για την όλη καθυστέρηση στην τοποθέτηση των ναυαγοσωστών ανήκει στο Δήμο, η συζήτηση κατέληξε στο αν θα έπρεπε να χαρακτηρίζονται ως πολυσύχναστες οι παραλίες της Σύρου, ώστε να ήταν ευκολότερη η διαδικασία για το Δήμο να παρέχει υπηρεσίες ναυαγοσωστών, χωρίς όμως να επιβαρύνεται από τις προβλέψεις της νομοθεσίας που αφορούν στις πολυσύχναστες.

Λόγω υποστελέχωσης και βλαβών στους απινιδωτές η καθυστέρηση

Τόσο ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών, κ. Γιάννης Πιταούλης, όσο και ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, κ. Μηνάς Αληφραγής, επέρριψαν τις ευθύνες για την σημαντική καθυστέρηση στην τοποθέτηση των ναυαγοσωστών στην υποστελέχωση, αλλά και σε κάποιο κώλυμα – που δε διευκρινίστηκε – όσον αφορά στην παραχώρηση των απινιδωτών.

Το γεγονός της καθυστέρησης έχει οδηγήσει και στην περαιτέρω οικονομική επιβάρυνση του Δήμου με διοικητικά πρόστιμα, με τον Αντιδήμαρχο να παραδέχεται ότι έλαβε τις σχετικές βεβαιώσεις, αλλά χωρίς να αναφέρεται σε συγκεκριμένο ποσό.

«Από τη Λιμενική Αρχή έχουν έρθει οι σχετικές βεβαιώσεις προστίμων, τις οποίες ο Δήμος θα κυνηγήσει διοικητικά, προχωρώντας σε όλες τις ενέργειες που απαιτούνται. […] Δεν αναφέρουν ποσό επάνω, αλλά αναφέρουν τις διατάξεις του νόμου. Λόγω χρόνου δεν πρόλαβα να δω ακριβώς. Σε κάθε περίπτωση ο Δήμος θα πρέπει να κάνει όλες τις απαραίτητες ενέργειες, ώστε ό,τι μπορούμε να γλιτώσουμε από αυτό, να το γλιτώσουμε», ενημέρωσε ο κ. Πιταούλης, προχωρώντας αμέσως μετά σε μία δήλωση σχετικά με την υποστελέχωση, που όπως είχε αναφέρει στο σχετικό ρεπορτάζ της Κοινής Γνώμης, αλλά και όπως ισχυρίστηκε και στο πλαίσιο του Δημοτικού Συμβουλίου, ευθύνεται για την καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της διαδικασίας.

«Η διέξοδος η μόνη που μας δίνεται, ώστε ο Δήμος να προχωρήσει στις βασικές ενέργειες που πρέπει να κάνει – όχι όσα θα θέλαμε ως αιρετοί, αλλά τα απολύτως βασικά – είναι κάποιες υπηρεσίες, κάποια έργα, κάποιες δράσεις, ακόμα και κάποια που μέχρι σήμερα θεωρούσαμε δεδομένο ότι θα γίνουν από δημοτικούς υπαλλήλους, θα πρέπει να ανατεθούν σε ιδιώτες. Αυτό είναι μονόδρομος, είτε το θέλουμε είτε όχι», ανέφερε.

Τέλος, ο Αντιδήμαρχος ενημέρωσε ότι από την Παρασκευή, σύμφωνα με σχετική δέσμευση του αναδόχου, οι ναυαγοσώστες έχουν ήδη τοποθετηθεί στις χαρακτηρισμένες ως πολυσύχναστες παραλίες.

Όσον αφορά στα πρόστιμα, που βεβαιώθηκαν για τον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης από τη λιμενική αρχή, ο επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας, κ. Αλέξης Αθανασίου, τόνισε, ότι «το έχω διασταυρώσει, το πρόστιμο είναι περίπου 36.000 ευρώ», ενώ πρόσθεσε, πως «αν ο ανάδοχος λάβει 64.000 ευρώ, συν τα 36.000 ευρώ στα πρόστιμα, αν δε δικαιωθούμε στα διοικητικά δικαστήρια, θα έχουμε φτάσει στις 100.000 ευρώ».

Από την πλευρά του, ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών, διαβεβαίωσε, πως «το κομμάτι ευθύνης της Τεχνικής Υπηρεσίας έγινε όπως έπρεπε. Οι πύργοι επισκευάστηκαν εγκαίρως, οι βάρκες συντηρήθηκαν, αν και δεν ανήκει στην Τεχνική Υπηρεσία η ευθύνη, αλλά στο Γραφείο Κίνησης».

Όσον αφορά στους απινιδωτές, ο κ. Αληφραγκής σημείωσε, πως «από τους τέσσερις απινιδωτές, οι δύο ήταν χαλασμένοι. Εκεί υπήρξε μία καθυστέρηση στο χρησιδάνειο. Ο υπεύθυνος του Εσπερινού ΕΠΑΛ που είχε τους απινιδωτές ήθελε να γίνει πρώτα το χρησιδάνειο ώστε να τους παραχωρήσει και να επισκευαστούν και εκεί υπήρξε μία καθυστέρηση».

Στη συνέχεια, ο ίδιος επεσήμανε, ότι «το συνεργείο μικρών έργων δε θα μπορεί να εκτελεί τις υπηρεσίες που πρέπει. Ήδη είναι αποδυναμωμένο. Πήραμε δύο ελαιοχρωματιστές, με δίμηνη σύμβαση, οι οποίοι δεν έχουν και τις γνώσεις για άλλα πράγματα. Κάποια στιγμή θα καταλήξουμε να προχωράμε μόνο σε αναθέσεις. Γι’ αυτό και η τοποθέτηση των απαραίτητων υλικών στις παραλίες έγινε με ανάθεση στη ναυαγοσωστική εταιρεία. Και η καθυστέρηση που υπήρξε στην τοποθέτηση των ναυαγοσωστών οφείλεται στο γεγονός ότι δεν είχαν τους απινιδωτές. Αυτή ήταν η κύρια δικαιολογία τους».

Ουσιαστικά, τα δύο στελέχη της δημοτικής αρχής, παρ’ ό,τι παραδέχτηκαν πως ο Δήμος δεν κατάφερε να ανταποκριθεί στις απαραίτητες ενέργειες για την ολοκλήρωση της διαδικασίας, έριξαν το βάρος της ευθύνης στην υποστελέχωση και σε τρίτα μέρη. Παρ’ όλα αυτά, η προθεσμία, όσον αφορά στην υποχρέωση του Δήμου να έχει τοποθετημένους τους ναυαγοσώστες και τον σχετικό εξοπλισμό στους πύργους, ήταν γνωστή, ενώ επίσης ο σχετικός διαγωνισμός για τους ναυαγοσώστες και τον εξοπλισμό είχε προκηρυχθεί και κατακυρωθεί εγκαίρως. Σύμφωνα με δηλώσεις του ίδιου του Αντιδημάρχου Οικονομικών στην εφημερίδα, ο ανάδοχος είχε οριστεί ήδη από το τέλος Μαΐου. Δεδομένου, ότι ανάδοχος υπήρχε εγκαίρως, ότι ο ανάδοχος θα αναλάμβανε και την ευθύνη της τοποθέτησης του απαραίτητου εξοπλισμού, ότι η πρόθεση του Εσπερινού ΕΠΑΛ Σύρου για παραχώρηση των απινιδωτών ήταν γνωστή, αλλά και πως γνωστές ήταν και οι σχετικές προθεσμίες, τα επιχειρήματα των στελεχών του Δήμου περί υποστελέχωσης και δαιδαλωδών διαδικασιών καταρρέουν, καθώς υπήρχε ο διαθέσιμος χρόνος, ώστε να προτεραιοποιηθούν οι απαραίτητες ενέργειες για την διευθέτηση όλων των εκκρεμοτήτων, προτού εκπνεύσει η προθεσμία, ή, στη χειρότερη περίπτωση, με λίγες ημέρες καθυστέρηση.

«Καμία παραλία της Σύρου δεν είναι πολυσύχναστη»

Στη συνέχεια, ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών έστεψε την κατεύθυνση του θέματος, τονίζοντας πως θα πρέπει να εξεταστεί πολύ σοβαρά, το αν οι παραλίες της Σύρου είναι όντως πολυσύχναστες, με βάση τις προβλέψεις του νόμου.

Στην κατεύθυνση αυτή, κινήθηκε και η τοποθέτηση του επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας, κ. Αθανασίου. Ο ίδιος υπενθύμισε, πως πριν την νομοθετική ρύθμιση περί διαχωρισμού των παραλιών σε πολυσύχναστες και μη, ο Δήμος προσελάμβανε ναυαγοσώστες με δίμηνες συμβάσεις στις παραλίες όπου παρατηρούνταν ο μεγαλύτερος αριθμός λουομένων, ενώ παρείχε και τον απαραίτητο εξοπλισμό. Έκτοτε, σύμφωνα με τον ίδιο, με τη νομοθέτηση των ιδιαίτερα αυξημένων προδιαγραφών για τις πολυσύχναστες παραλίες, έχει μετατεθεί στο Δήμο ένα τεράστιο βάρος, τόσο γραφειοκρατικό, όσο και οικονομικό. «Καμία παραλία της Σύρου δεν είναι πολυσύχναστη, όπως την εννοεί ο νόμος. Παρ’ όλα αυτά η σχετική επιτροπή είχε ονοματίσει τρεις παραλίες», υπογράμμισε ο ίδιος.

Λαμβάνοντας το λόγο ο Αντιδήμαρχος, κ. Νίκος Φωτεινιάς, μέλος της Οικονομικής Επιτροπής, ο οποίος είχε συμμετάσχει στην αρμόδια επιτροπή χαρακτηρισμού των παραλιών, ενημέρωσε, πως παρ’ ό,τι, όπως επιβεβαίωσε και ο ίδιος, καμία παραλία της Σύρου δεν πληροί τα κριτήρια του νόμου ώστε να χαρακτηριστεί ως πολυσύχναστη βάσει λουόμενων ανά τετραγωνικό μέτρο, μέλη της αρμόδιας επιτροπής πίεζαν για τον χαρακτηρισμό ακόμη περισσότερων παραλιών, με τον ίδιο να αναφέρει, ότι «καταφέραμε τουλάχιστον να παραμείνουν οι τρεις πολυσύχναστες».

Όπως σημείωσε ο επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας, κ. Αθανασίου, και συμφώνησαν και τα υπόλοιπα μέλη της Οικονομικής Επιτροπής, στην περίπτωση που δεν χαρακτηρίζονταν καμία παραλία της Σύρου ως πολυσύχναστη, ο Δήμος θα μπορούσε να διευθετήσει το θέμα των ναυαγοσωστών και του εξοπλισμού τους με ίδια μέσα, με πολύ λιγότερες δαπάνες και αποφεύγοντας όλο τον γραφειοκρατικό φόρτο, που οδηγεί σε καθυστερήσεις. Επίσης τόνισε, πως ο μη χαρακτηρισμός των παραλιών ως πολυσύχναστες, σε καμία περίπτωση δε θα σήμαινε ότι δεν θα υπήρχαν ναυαγοσώστες στις παραλίες, καθώς πρόκειται για μία υπηρεσία, στην οποία ο Δήμος δίνει προτεραιότητα.