Χαρακτηριστικό παράδειγμα η σύμβαση με τον ανάδοχο για την αποκομιδή της ανακύκλωσης στη Σύρο

Αναπροσαρμογές σε συμβάσεις λόγω κόστους πετρελαίου

Καθησυχαστικός ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών προς το παρόν αναφορικά με την περισυλλογή και την πραγματοποίηση των δρομολογίων στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων

Ισχυρός “πονοκέφαλος” για τον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης αποδεικνύεται η ενεργειακή κρίση καθώς προκαλεί αυξήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει η Δημοτική Αρχή και όσον αφορά συμβάσεις που “τρέχουν” ήδη, όπως ενδεικτικά η σχετική σύμβαση με την αποκομιδή της ανακύκλωσης.

Η εκτέλεση δρομολογίων για την περισυλλογή των ανακυκλώσιμων υλικών προϋποθέτει κάλυψη αυξημένου κόστους σε βενζίνη και πετρέλαιο από πλευράς αναδόχου, γεγονός που δεν είχε υπολογισθεί εξ αρχής και κατά την κατάθεση της προσφοράς, αφού κατά τη διεξαγωγή του μεγάλου διαγωνισμού (2 έτη συν ένα), η ενεργειακή κρίση δεν είχε “ξεσπάσει”.

Τα παραπάνω αποτέλεσαν περιεχόμενο επιστολής της αναδόχου εταιρείας που “τρέχει” το έργο της αποκομιδής από αρχές Ιουλίου, προς τον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης, με σκοπό να υπάρξει αναπροσαρμογή στη συμβατική τιμή ώστε να καλυφθεί “μέρος του αυξημένου κόστους” όπως χαρακτηριστικά αναφέρει σε αυτήν.

Σε απαντήσεις του Αντιδημάρχου Οικονομικών, Γιάννη Πιταούλη στην “Κοινή Γνώμη” καθώς το σχετικό αίτημα περνάει σήμερα από την Οικονομική Επιτροπή, τονίσθηκε πως προς το παρόν η διαδικασία και το έργο από πλευράς αναδόχου δεν επηρεάζεται, ωστόσο, εξετάζοντας το θέμα από συνολική σκοπιά, εξήγησε πως για τον Δήμο και το δημοτικό ταμείο, οι συνέπειες της ενεργειακής κρίσης θα διαμορφώσουν τη σύνταξη του επόμενου προϋπολογισμού.

Ο ίδιος μίλησε αναλυτικά στην εφημερίδα για τα αιτήματα των προμηθευτών του Δήμου που ζητούν αναπροσαρμογές σε συμβάσεις, με φόντο τα αυξημένα κόστη σε καύσιμα, πρώτες ύλες και τρόφιμα.

Παράλληλα, για το έργο της αποκομιδής της ανακύκλωσης και την πορεία εκτέλεσής του από τον νέο ανάδοχο ρωτήθηκε η αρμόδια Αντιδήμαρχος, Αγγελική Πρίντεζη.

Υπενθυμίζεται εξ αρχής πως για τα δύο έτη, το κόστος της αποκομιδής ανέρχεται σε 261.392 ευρώ ενώ αν υπάρξει και παράταση για τρίτο έτος, τότε διαμορφώνεται σε 387.872 ευρώ.

Μη βιώσιμη” η σύμβαση λόγω κόστους βάσει του αναδόχου

Το πρόβλημα που έχει προκαλέσει η ενεργειακή κρίση αποτυπώνεται εκ μέρους του αναδόχου που έχει αναλάβει το έργο της αποκομιδής, με σαφήνεια, σε σχετική επιστολή προς τον Δήμο, η οποία εστάλη προ διμήνου.

Μεταξύ άλλων, στο περιεχόμενό της αναφέρεται πως η σύμβαση είναι μη βιώσιμη με τις σημερινές τιμές των καυσίμων και ως εκ τούτου, ζητά από τον Δήμο να εξετάσει αναπροσαρμογές στην κοστολόγηση.

Χαρακτηριστικά ο ανάδοχος σημειώνει τα εξής: “Με την αριθ. Πρωτ. 6072/05.04.2022 σύμβαση μεταξύ του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης και της εταιρείας μας, ανατέθηκαν στη δεύτερη τα ακόλουθα αντικείμενα: 1. Υπηρεσία συλλογής – αποκομιδής ανακυκλώσιμων υλικών για τις ανάγκες των υπηρεσιών του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης για διάστημα 24 μηνών με δικαίωμα προαίρεσης 12 μηνών επιπλέον.

Η ανωτέρω σύμβαση είναι απόρροια μιας διαγωνιστικής διαδικασίας, η οποία και άρχεται με τη σύνταξή της από Αύγουστο 2021 μελέτης της Διεύθυνσης Καθαριότητας Περιβάλλοντος και Αγροτικής Πολιτικής του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης. Το γεγονός αυτό είχε ως αποτέλεσμα τον προσδιορισμό τιμής μονάδος ανά αντικείμενο σε προγενέστερο χρόνο, χωρίς να λάβει υπόψη της μια πρωτόγνωρη επιθετική αύξηση τιμών σε ενέργεια, πρώτες ύλες και καύσιμα, κατ΄επέκταση στη δραματική αύξηση του κόστους μεταφοράς.

Ειδικά η συγκεκριμένη σύμβαση χαρακτηρίζεται από ένταση χρήσης μεταφορικών μέσων της εταιρείας μας, η οποία και επιβαρύνεται καθημερινά με το αυξημένο κόστος καυσίμων, γεγονός που έχει καταστήσει τη συγκεκριμένη σύμβαση μη βιώσιμη.

Ενδεικτικά, οι τιμές που ανακοινώθηκαν από το Υπουργείο Ανάπτυξης (Μάρτιος 2022) και εξακολουθούν να ισχύουν, προκαλούν πραγματικό σοκ. Η μέση τιμή της βενζίνης 95 οκτανίων διαμορφώνεται πανελλήνια στα 2,053 ευρώ το λίτρο και το diesel κίνησης έφτασε σε επίπεδα – σοκ, μία ανάσα από το 1,9 ευρώ το λίτρο και συγκεκριμένα στα 1,882 ευρώ. Οι διαφορές, μάλιστα, σε σχέση με πέρυσι την ίδια χρονική στιγμή προκαλούν πραγματικό ίλιγγο. Συγκεκριμένα, η βενζίνη εμφανίζεται αυξημένη κατά 30,26% και το diesel κίνησης κατά 43,77%.

Αντιλαμβάνεστε ότι οι απρόβλεπτες καταστάσεις που έχουν επιβληθεί στην αγορά καυσίμων, οφείλονται σε εξωγενείς παράγοντες (διεθνές οικονομικό περιβάλλον) που δεν μπορούν να επηρεαστούν από μία επιμελή αναθέτουσα αρχή όπως ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης ή από έναν μεμονωμένο οικονομικό φορέα όπως είναι η εταιρεία μας, γεγονός που έχει επισημανθεί με σχετικό έγγραφο της Ενιαίας Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων.

Ωστόσο το πραγματικό γεγονός της αύξησης των καυσίμων επηρεάζει τη λειτουργικότητα του συνόλου της εταιρείας μας καθώς πέρα από την αύξηση στις τιμές καυσίμων υπάρχει μία συνολική επιβάρυνση, τόσο στα έξοδα συντήρησης των οχημάτων, όσο και στα έξοδα διαχείρισης της συγκεκριμένης σύμβασης. Για την αντιμετώπιση της συγκεκριμένης κατάστασης και καθώς κατά ελάχιστον μια επιχείρηση για να είναι υγιής θα πρέπει να καλύπτει τα λειτουργικά της έξοδα, αιτούμαστε την αναπροσαρμογή της συμβατικής τιμής σύμφωνα με τα προβλεπόμενα (...), κατά ποσοστό 16%.

Η ανωτέρω προτεινόμενη αύξηση αποσκοπεί στην κάλυψη μέρους της σημερινής ζημίας που υφιστάμεθα κατά την εκτέλεση της σύμβασης, ώστε να συνεχίσουμε να παρέχουμε στο πλαίσιο μίας αγαστής συνεργασίας υψηλού επιπέδου υπηρεσίες.”.

Απαντήσεις Αντιδημάρχου Οικονομικών, Γιάννη Πιταούλη

  • Δέχεστε αιτήματα από προμηθευτές για την αναπροσαρμογή των συμβατικών τιμών, καθώς υπάρχουν αυξήσεις – κατακόρυφες – σε καύσιμα, πρώτες ύλες και τρόφιμα. Ένα βασικό αίτημα προέρχεται από την εταιρεία που έχει αναλάβει την ανακύκλωση για το τρέχον χρονικό διάστημα. Πώς θα κινηθείτε απέναντι σε αυτά τα αιτήματα και ειδικότερα απέναντι στο αίτημα της εν λόγω εταιρείας καθώς έχει μεγάλη σημασία για τη Σύρο η ομαλή αποκομιδή και μάλιστα εν μέσω θερινής περιόδου;

“Ήδη από την προηγούμενη συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής εξετάζουμε αιτήματα προμηθευτών του Δήμου σε σχέση με τις ήδη υπογεγραμμένες συμβάσεις που έχουν με τον Δήμο μας, στο πλαίσιο διαγωνιστικών διαδικασιών που προηγήθηκαν. Τα προηγούμενα χρόνια τρέξαμε κάποιους διαγωνισμούς που ενδεχομένως είχαν και μία μεγαλύτερη διάρκεια. Επιλέξαμε τα δύο έτη ώστε να εξασφαλίσουμε και κάποιες μειωμένες τιμές αλλά και οι υπηρεσίες να μην επιβαρύνονται με τη γραφειοκρατία που συνεπάγεται ένας ανοικτός διαγωνισμός. Γενικότερα η όλη διαδικασία είχε κυλήσει ομαλά όσο δεν υπήρχε η μεταβολή των τιμών.

Παρατηρούμε πως τον τελευταίο χρόνο υπάρχουν αυξήσεις στις τιμές, οι οποίες έγιναν πιο έντονες ιδιαίτερα μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία.

Στο διάστημα που έχει υπάρξει από εκείνη τη στιγμή μέχρι και σήμερα, στην αρχή έγιναν προφορικά αιτήματα και εν συνεχεία έγιναν και γραπτώς από διάφορους προμηθευτές του Δήμου σε σχέση με την αναπροσαρμογή των συγκεκριμένων συμβάσεων, καθώς οι συνθήκες που επικρατούσαν κατά το χρόνο διενέργειας του διαγωνισμού είχαν αλλάξει σημαντικά σε σχέση με την επικρατούσα κατάσταση.

Αυτό ήταν ένα πρόβλημα το οποίο κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε και έχει πολλές παραμέτρους. Εξετάσαμε και το κομμάτι του κατά πόσον είναι εφικτό να τροποποιήσουμε μία σύμβαση που έχει προκύψει μετά από έναν ανοικτό διαγωνισμό, που εκεί υπήρξε και μία τεκμηρίωση από την Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων, αλλά και από το προσωπικό του Δήμου μας ώστε να είναι εφικτή μία τέτοια λύση. Επίσης, μας απασχόλησε και το κόστος που θα κληθεί να επωμιστεί ο Δήμος μας από μία τέτοια παρέμβαση.

Να σημειώσω ότι υπάρχουν συμβάσεις που τρέχουν και που ενσωματώνουν ως έναν βαθμό – γιατί εξαρτάται η τιμή από τις μέσες τιμές που δημοσιεύει η Περιφέρεια Ν. Αιγαίου – τις αλλαγές. Κυρίως σε καύσιμα και τρόφιμα. Ο Δήμος μας επωμίζεται κάποιο κόστος.

Από εκεί και πέρα, ακολουθήσαμε τη διαδικασία που προβλέπεται. Υπάρχει μία γνωμοδοτική εισήγηση με την οποίαν εισάγονται στην Οικονομική Επιτροπή όλα αυτά τα αιτήματα. Η κατεύθυνση που είχε δοθεί είναι να προχωρήσουμε καταρχήν σε ένα 10% αύξησης των σχετικών τιμών χωρίς όμως την αλλαγή της σύμβασης σαν συνολική αξία. Η τιμή τιμολόγησης να είναι αυξημένη κατά 10%. Από την προηγούμενη συνεδρίαση που εξετάσαμε κάποια τέτοια θέματα, η Οικονομική Επιτροπή όρισε πλέον το ποσοστό της αναπροσαρμογής στο ποσοστό του τρέχοντος πληθωρισμού. Δηλαδή στο 12%. Αυτή την απόφαση ακολουθήσαμε ομόφωνα στην προηγούμενη συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής. Παρόμοια θα είναι η εισήγηση και για αύριο (σ.σ. σήμερα).”.

  • Η εταιρεία ζητά αναπροσαρμογή της συμβατικής τιμής κατά 16% προκειμένου να μην αλλάξει η παροχή της υπηρεσίας. Τι θα κάνετε με αυτό το αίτημα;

“Η εταιρεία έχει δώσει μια συγκεκριμένη προσφορά για συγκεκριμένα πράγματα σύμφωνα με αυτά που ζητούσαμε. Ασφαλώς οι συνθήκες έχουν μεταβληθεί από τότε και αυτός είναι ο λόγος που κάνουμε την αναπροσαρμογή των τιμών. Αυτό είναι ένα κομμάτι διαπραγμάτευσης αλλά και τακτικής που θα ακολουθήσει ο Δήμος απέναντι στην εταιρεία.”.

  • Πρακτικά θα υπάρξει αλλαγή στον τρόπο παροχής των υπηρεσιών αποκομιδής της ανακύκλωσης; Είναι απαραίτητο να μη βλέπουμε “βουνά” ανακύκλωσης στο νησί...

“Η υπηρεσία που ζητά ο Δήμος είναι συγκεκριμένη. Δεν θα πάμε στη λογική να μειωθούν τα δρομολόγια που κάνει η εταιρεία. Εμείς πάμε στη λογική να αναπροσαρμόσουμε την τιμή σύμφωνα με την τρέχουσα κατάσταση. Οπότε η υπηρεσία που παρέχει η συγκεκριμένη εταιρεία, θα πρέπει να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις του διαγωνισμού.”.

  • Άρα, δεν θα μειωθούν τα δρομολόγια της ανακύκλωσης;

“Όχι. Η Οικονομική Επιτροπή αυτό που αλλάζει επί της ουσίας είναι η τιμή στην οποία θα αμείβεται ο ανάδοχος και όχι τον τρόπο που θα παρέχει τις υπηρεσίες του. Η αλλαγή της σύμβασης που θα υπογράψουμε θα είναι στην τιμή που θα πληρώνεται ανά μήνα.

Η αναπροσαρμογή της τιμής προτείνεται να είναι μέχρι 31 Μαρτίου του 2023. Σε εκείνη την χρονική περίοδο, αναλόγως και με το τι θα ισχύει, θα δούμε πως θα κινηθούμε σαν Δήμος.”.

  • Προφανώς δεν θα δούμε αλλαγή στον τρόπο της αποκομιδής...

“Δεν μπαίνουμε σε αυτή τη λογική τώρα. Σε βάθος χρόνου θα μπορούσε να πει κάποιος – και ιδιαίτερα αν αυτές οι τιμές στο πετρέλαιο παραμείνουν – ότι αυτό συνδέεται άμεσα με το ύψος των δημοτικών τελών κι ενδεχομένως πρέπει να γίνει μία αναπροσαρμογή των δρομολογίων. Αυτή τη στιγμή και αύριο (σ.σ. σήμερα), δεν εξετάζεται αυτό το θέμα.”.

  • Από γενικότερη σκοπιά και συνολικά για τις συμβάσεις του, θα επιβαρυνθεί ο Δήμος οικονομικά;

“Στο οικονομικό κομμάτι όπως ένα νοικοκυριό επιβαρύνεται, έτσι επιβαρύνεται και ο Δήμος. Αυτό θα είναι ένα βασικό θέμα στη σύνταξη του επόμενου προϋπολογισμού. Είτε αυξημένο κόστος καυσίμου το πούμε, είτε αυξημένο κόστος συμβάσεων που ήδη τρέχουν ή θα τρέξουν, σίγουρα, αυτό το κόστος θα είναι σημαντικό και μεγάλο. Πρέπει να δούμε πώς θα το αντιμετωπίσουμε. Επί της ουσίας να δούμε τί θα πρέπει να περιορίσουμε για να μπορέσουν αυτές οι συμβάσεις να τρέξουν. Μιλάμε για βασικές συμβάσεις. Για παράδειγμα, δεν μπορεί ο Δήμος να πει δεν έχω σύμβαση στα καύσιμα επειδή είναι ακριβά ή στα τρόφιμα ή στα υλικά καθαριότητας.

Άρα, υπάρχει αυξημένο κόστος και είναι και σημαντικό. Θα το επωμιστεί ο Δήμος.”.

  • Η Οικονομική Υπηρεσία εξετάζει ήδη τους όρους για τους επόμενους διαγωνισμούς που θα αφορούν τον Δήμο;

“Ναι. Η Οικονομική Υπηρεσία ήδη επεξεργάζεται τους όρους για τους επόμενους μεγάλους διαγωνισμούς που θα τρέξουν το 2023, που όμως σίγουρα θα έχουν αυξημένο κόστος. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να θέσουμε ενδεχομένως άλλες επιλογές και προτεραιότητες.

Καύσιμα, τρόφιμα, είδη καθαριότητας είναι στις βασικές ανάγκες που πρέπει να καλύπτει ο Δήμος και έχουν μία προτεραιότητα. Αυτές θα πρέπει να μπουν πιο μπροστά. Για κάποια άλλα πράγματα θα πρέπει να περιοριστεί η διαθέσιμη χρηματοδότηση.”.

Αγγελική Πρίντεζη: “Παρακολουθούμε τη σύμβαση και την εκτέλεσή της”

Με φόντο εικόνες που διαπιστώνουν κάποιες φορές οι πολίτες στους δρόμους της Ερμούπολης ή και των χωριών με “βουνά” ανακύκλωσης και που σχολιάζονται έντονα και δεν αποτελούν... διαφήμιση για τη Σύρο, ρωτήθηκε η Αντιδήμαρχος Καθαριότητας, Αγγελική Πρίντεζη.

Συγκεκριμένα, στην ερώτηση αν η ίδια είναι ικανοποιημένη από την αποκομιδή κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής σεζόν, απαντά τα εξής: “Είναι μία σύμβαση που παρακολουθείται από την αρμόδια Επιτροπή. Δεν παρακολουθείται από τους αιρετούς αλλά από τους υπηρεσιακούς παράγοντες. Εκτός από αυτό όμως, είμαστε σε άμεση επικοινωνία με τον επιχειρηματία της ανακύκλωσης. Είμαστε σε μία διαδικασία συνεχούς παρακολούθησης.

Αναφορικά με την πόλη, εμείς σταθερά ενημερώνουμε όλους τους πολίτες και τους επιχειρηματίες σε συνεργασία με τον Εμπορικό Σύλλογο και την Τερψιχόρη για τον τρόπο της αποκομιδής. Για παράδειγμα στο ιστορικό κέντρο, στον πεζόδρομο στις 9 το πρωί και μέχρι τις 2 το μεσημέρι να μην βγάζουν χαρτόκουτες ανοικτές σε σημεία που περνά η ανακύκλωση. “Καταργήσαμε” για τη θερινή περίοδο τη διέλευση του οχήματος της αποκομιδής από τον πεζόδρομο. Η αποκομιδή γίνεται προσεκτικά γιατί υπάρχουν επιχειρήσεις και πρέπει να δουλέψουν”.

Επαναλαμβάνοντας μάλιστα πως, “Ενημερώνουμε συνέχεια και μέχρι σήμερα, δεν έχουμε “κόψει” κανένα πρόστιμο” τόνισε πως, “Επίσης, ζητάμε το Σάββατο το βράδυ στο ιστορικό κέντρο στους κάδους των οδών Ευαγγελίστριας και Σουρή να μην υπάρχει η συσσώρευση των απορριμμάτων. Λύση είναι η συνεργασία και η κατανόηση για την καλύτερη εικόνα στην πόλη”.

Τέλος, για τη διαδικασία της αποκομιδής στα χωριά και για το αν εκτελούνται κανονικά τα επιπλέον δρομολόγια από τον ανάδοχο βάσει των συμβατικών υποχρεώσεών του, δήλωσε τα ακόλουθα: “Η ανακύκλωση μαζεύεται και από τα χωριά κανονικά. Και τα παραπάνω δρομολόγια εκτελούνται και το Σάββατο και την Κυριακή. Έχουμε μπροστά μας και τη φουλ σεζόν και το διάστημα του Αυγούστου. Γίνεται αποκομιδή όλη την ημέρα. Και τα πρωινά και τα απογεύματα. Παρακολουθούμε τη σύμβαση. Είμαστε σε μία καλή φάση. Παρακολουθούμε.”.