Η απάντηση της Κ. Μαραγκού στον Αλ. Αθανασίου για τη μαρίνα της Ερμούπολης

  • Τρίτη, 12 Σεπτεμβρίου, 2023 - 13:11

Άμεση ήταν η απάντηση της πρώην προέδρου του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, Κανδιώς Μαραγκού προς τον υποψήφιο δήμαρχο Σύρου – Ερμούπολης και επικεφαλής της παράταξης “Αναγέννησί μας¨, αναφορικά με το θέμα της δημοπράτησης μαρίνας στη θέση Πηδάλι.

Σε αυτή η κα. Μαραγκού τονίζει ότι “δεν αποτελεί παρανομία ή παρατυπία η δημοπράτηση πριν την έκδοση της ΚΥΑ έγκρισης περιβαλλοντικών όρων, αρκεί η σχετική σύμβαση με τον ανάδοχο να υπογραφεί μετά από αυτή, όπως ακριβώς σχεδιάστηκε και εν προκειμένω, ώστε να εξοικονομηθεί χρόνος από την πολύμηνη διαδικασία του διαγωνισμού. Περαιτέρω, στην περίπτωση της μαρίνας υπάρχουν σε ισχύ περιβαλλοντικοί όροι και εκκρεμεί μόνον η ΚΥΑ τροποποίησής τους”.

Αξίζει να σημειωθεί ότι μία ημέρα νωρίτερα, ο κ. Αθανασίου είχε παραθέσει συνέντευξη Τύπου κατά την οποία αποκάλυψε ότι για την δημοπράτηση της μαρίνας δεν τηρήθηκαν δύο βασικές προϋποθέσεις και συγκεκριμένα,

α. Η έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ) έγκρισης τροποποίησης χωροθέτησης και περιβαλλοντικών όρων και

β. Η υπογραφή με την υπουργό Τουρισμού σύμβασης παραχώρησης χρήσης εκμετάλλευσης της μαρίνας.

 

 

Διαβάστε αναλυτικά την ανακοίνωση της Κανδιώς Μαραγκού:

 

Πολιτεύεστε με υπαγορευμένα ψεύδη κ. Αθανασίου!!!

Νοτισμένα τα πολιτικά “πυροτεχνήματα” του κ. Αθανασίου και δεν άναψαν.Μόνο έτσι θα μπορούσα να χαρακτηρίσω την “έκτακτη”, όπως ανέφερε, συνέντευξη τύπου (λες και υπάρχει και τακτική!) που παραχώρησε, με κύριο ζητούμενο από πλευράς του την προσωπική πολιτική μου σπίλωση, χρησιμοποιώντας και πάλι το θέμα της δημοπράτησης της μαρίνας στο Πηδάλι.

Επειδή όμως τα θέματα που απασχολούν το νησί είναι πολύ περισσότερα από τη μαρίνα, είναι η τελευταία φορά που ασχολούμαι εγώ προσωπικά με αυτό, καθώς σκοπεύω να ασχοληθώ με το σύνολο των προβλημάτων του τόπου και να μην ακολουθήσω τόσο τον κ. Αθανασίου όσο και τα όποια αφεντικά που εμμένουν στο θέμα, έως ότου καταφέρουν να το παρακωλύσουν για τους δικούς τους λόγους.

Στο σημείο αυτό θα ήθελα να ευχαριστήσω από βάθους καρδίας τον κ. Αθανασίου που με έφερε εκ νέου στην επικαιρότητα, αλλά κυρίως γιατί απέδειξε περίτρανα πως και γενικευμένη άγνοια περί των διαδικασιών διαθέτει και με μεγάλη ευκολία ψεύδεται και περίμενε (από τις 29/08/2023) το υπαγορευμένο κείμενο της τοποθέτησής του.

Γιατί πως αλλιώς να εξηγηθεί ότι δεν τα έθεσε όλα αυτά στην συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου που αφορούσε την παύση μου από τη θέση της προέδρου του Δ.Λ.Τ.Σύρου, αλλά τότε επέλεξε το δρόμο της σιωπής και επανέρχεται τώρα, 13 ημέρες μετά, σε αυτό σε μία συνέντευξη τύπου χωρίς αντίλογο; διαβάζοντας ακόμη και τις υπαγορευμένες σημειώσεις του καθ’ όλη την διάρκεια της.

 

– Μία πολύωρη “αγόρευση”, τόσο του κ. Αθανασίου, όσο και του κ. Δούναβη, περί των διαδικασιών σχετικά με τη μαρίνα για την οποία επιστρατεύτηκαν φθηνοί εξυπνακισμοί, με απώτερο στόχο τη δημιουργία εντυπώσεων αλλά και την εμμονική τους θέση να εξυπηρετήσουν την παρακώλυση της δημοπράτησής της. Άλλωστε είδαμε και τους παραστάτες της προσωπικής (πολιτικής κατά τα άλλα) συνέντευξής τους, με τους κλακαδόρους υποστηρικτές τους.

Αναφέρθηκαν και οι δύο ομιλητές σε πλήθος εγγράφων (αλήθεια τί ήθελαν να δείξουν με αυτό;), τα οποία ωστόσο δεν κατέδειξαν τίποτε το μεμπτό, όσο και αν οι ίδιοι έκαναν απέλπιδες προσπάθειες να διανθίσουν το παραμύθι τους με “κακούς δράκους”.

Ερωτήματα των ομιλητών προς το υπουργείο Τουρισμού, με τις απαντήσεις όμως που έλαβαν να κάνουν αναφορά στην τυπική εκκρεμότητα έκδοσης ΚΥΑ και να παραθέτουν το ιστορικό του έργου, χωρίς ωστόσο να απαντούν σε τίποτε άλλο από ό,τι ρώτησαν οι ομιλητές και φυσικά χωρίς καμία αναφορά περί δήθεν παρανομίας της απόφασης δημοπράτησης.

Επαναλαμβάνουν μονότονα ότι δεν έχει εκδοθεί ΚΥΑ, σαν να μην γνωρίζουν (όπως θα όφειλαν) ότι αυτό αφορά σε μία τυπική διαδικασία αφού έχουν προηγηθεί όλες οι σχετικές θετικές εισηγήσεις των αρμόδιων Επιτροπών – Υπηρεσιών των αρμόδιων Υπουργείων.

Εξάλλου η απουσία ΚΥΑ αναφερόταν ξεκάθαρα και σε πολλά σημεία τόσο της προκήρυξης όσο και της έκθεσης των μελετητών. Επομένως, “παραβίασαν ανοιχτές πύλες”, καθώς δεν ανακάλυψαν κάτι που δεν είχε ήδη γίνει γνωστό από όσα ΕΓΩ είχα δώσει στη δημοσιότητα κατά την πορεία του έργου και ΕΓΩ είχα προωθήσει σε όλα τα μέλη του ΔΣ του Δ.Λ.Τ.Σύρου, ως συνημμένα της επίμαχης πρόσκλησης για τη συνεδρίαση της 28ης-08-2023.

Σε κάθε περίπτωση, ΔΕΝ αποτελεί παρανομία ή παρατυπία η δημοπράτηση πριν την έκδοση της ΚΥΑ έγκρισης περιβαλλοντικών όρων, αρκεί η σχετική σύμβαση με τον ανάδοχο να υπογραφεί μετά από αυτή, όπως ακριβώς σχεδιάστηκε και εν προκειμένω, ώστε να εξοικονομηθεί χρόνος από την πολύμηνη διαδικασία του διαγωνισμού. Περαιτέρω, στην περίπτωση της μαρίνας υπάρχουν σε ισχύ περιβαλλοντικοί όροι και εκκρεμεί μόνον η ΚΥΑ τροποποίησής τους.

Είναι ξεκάθαρο πλέον ότι ο κ. Αθανασίου εξαπατά τους συμπολίτες μας εν γνώσει του (!!!), όπως θα αποδειχθεί και παρακάτω.

 

– Και αφού τους αρέσει τόσο πολύ να “ερευνούν” θα έπρεπε να είχαν βρει επίσης και πολλές άλλες δημοπρατήσεις μαρινών που έγιναν με τις ίδιες – και περισσότερο τολμηρές - διαδικασίες από αυτές που εγώ ακολούθησα για τη μαρίνα, όπως:

1. Ο Δήμος Κεντρικής Κέρκυρας και Διαποντίων Νήσων, προκήρυξε διαγωνισμό αλλά και υπέγραψε τη σύμβαση παραχώρησης για τον τουριστικό λιμένα Αλύπας Παλαιοκαστρίτσας στην Κέρκυρα, χωρίς αυτός να διαθέτει εν ισχύ περιβαλλοντικούς όρους.

2. Το ΤΑΙΠΕΔ προκήρυξε το διαγωνισμό για την παραχώρηση της μαρίνας Αλίμου, χωρίς η μαρίνα να διαθέτει περιβαλλοντικούς όρους, αλλά ούτε και εγκεκριμένη χωροθέτηση. Και οι δύο ανωτέρω προϋποθέσεις πληρώθηκαν κατά τη διαδικασία του διαγωνισμού και πριν υπογραφεί η σύμβαση παραχώρησης.

3. Το ΤΑΙΠΕΔ προκήρυξε το διαγωνισμό για την παραχώρηση της μαρίνας Χίου, ενώ βρισκόταν υπό έγκριση η χωροθέτησή της, η μαρίνα μάλιστα παραχωρήθηκε χωρίς περιβαλλοντικούς όρους και για τον λόγο αυτό δεν είναι σε θέση να λειτουργήσει μέχρι αυτοί να εκδοθούν.

ΚΑΙ ΤΟ ΚΑΛΥΤΕΡΟ!!! Ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης, όταν ο κ. Αθανασίου ήταν το «δεξί χέρι» του τότε δημάρχου κ. Μαραγκού, ενέκρινε στις 6-2-2015 τους όρους διακήρυξης για το σημαντικό (συγχρηματοδοτούμενο από ευρωπαϊκούς πόρους τότε) έργο της ανάπλασης της παραλίας της Ερμούπολης, το οποίο μάλιστα δημοπράτησε στις 2-3-2015, ΧΩΡΙΣ να διαθέτει Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών όρων, η οποία εκδόθηκε αργότερα και δη στις 13/3/2015. Τότε ήταν νόμιμη ή παράνομη η πανομοιότυπη αυτή ενέργεια; (βλ. συνημμένα έγγραφα)

– Όσον αφορά δε στο από 28-08-2023 έγγραφο του υπουργείου Ναυτιλίας, που περιέχει παρατηρήσεις επί του master plan, γεννώνται τα κάτωθι πολύ σοβαρά ερωτήματα:

α) είναι τυχαίο ότι αυτές οι παρατηρήσεις του Γενικού Γραμματέα –και ΟΧΙ του επισήμου και μόνον αρμόδιου οργάνου της ΕΣΑΛ– προέκυψαν μετά από ένα έγγραφο της Ένωσης Πλοιάρχων, λίγες ώρες πριν την προγραμματισμένη λήψη απόφασης του Δ.Λ.Τ. Σύρου για τη δημοπράτηση της μαρίνας, κι ενώ από τον Απρίλιο 2023 λαμβάναμε τη διαβεβαίωση ότι ο φάκελος του masterplan ήταν απολύτως πλήρης προς έγκριση; Και

β) αλήθεια, ΠΩΣ περιήλθε το έγγραφο αυτό στα χέρια του κ. Αθανασίου στις 28-8-2023, δηλαδή οκτώ (8) ημέρες νωρίτερα αφότου αυτό ελήφθη και πρωτοκολλήθηκε από την υπηρεσία του Λιμενικού Ταμείου (05-09-2023);

Και μετά από όλες αυτές τις συμπτώσεις.....ήρθε και η καθαίρεσή μου!!!

 

– Αναφορικά με τα λοιπά θέματα που έθιξε κατά την συνέντευξή του ο κ. Αθανασίου, θα ήθελα να επισημάνω πως:

Α) Στην αναφορά του στο θέμα της πρώτης ματαίωσης της συνεδρίασης του Δ.Λ.Τ.Σύρου, δεν τον είδα να παίρνει θέση για την ουσία της ματαίωσης, δηλαδή τους λόγους που με υποχρέωσαν σε αυτήν, γεγονός που φαντάζει αμελητέας σημασίας για τον κ. Αθανασίου!

Β) Ιδιαίτερο ζήλο επέδειξε στη χρήση συγκεκριμένης ρητορικής, επαναλαμβάνοντας και υπερτονίζοντας την λέξη “παρανομία”, την οποία προσάρμοζε σε πολλές αναφορές του, όχι μόνο για το έργο της μαρίνας, αλλά και για άλλες ενέργειες και αποφάσεις μου. Καθώς είχε τη θεσμική ευχέρεια να με παραπέμψει στον εισαγγελέα για κάθε “παρανομία” που εντόπιζε, απορώ γιατί δεν το έπραξε. Επίσης, θα πρέπει να γνωρίζει πως, σε ότι αφορά έναν διεθνή διαγωνισμό, ελεγκτής νομιμότητας δεν είναι ο κ. Δούναβης (όσο και αν το ήθελε), αλλά το Ελεγκτικό Συνέδριο, οπότε και θα διαπιστωνόταν η κάθε παρανομία.

Γ) Να τον ενημερώσω επίσης πως α) εγώ δεν πρόκειται να κατηγορηθώ για παράβαση καθήκοντος λόγω μη εκτέλεσης ομόφωνων δημοτικών αποφάσεων περί αξιοποίησης της μαρίνας για να προσπορίσω στον εαυτό μου ή σε άλλον παράνομο όφελος ή για να βλάψω το κράτος και β) ΕΓΩ, έφυγα από τη θέση μου στο Λιμενικό Ταμείο με το κεφάλι ψηλά, πεντακάθαρη και ουδείς μπορεί να συνδέσει το όνομά μου με «ποσοστά».

Δ) Το πλέον επαίσχυντο δε για τον κ. Αθανασίου είναι η συνεχής σεξιστική του αναφορά στο πρόσωπό μου ως η κυρία του Άρη Ρώτα. Με τιμά το ότι είμαι η σύζυγος του Άρη Ρώτα, όμως να τον ενημερώσω ότι είμαι θεσμικό πρόσωπο καθώς κατείχα την θέση της προέδρου του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σύρου και παράλληλα είμαι και αιρετή, οπότε σε θέματα που αφορούν αυτές τις δύο μου ιδιότητες οφείλει να με αποκαλεί αναλόγως. Φυσικά αυτή η σεξιστική λογική του δεν με εκπλήσσει, καθώς εκφραστές της υπήρξαν και μέλη του συνδυασμού του, όπως ο κ. Χαλκιάς, όταν σε δημόσιο χώρο, εντός του δημαρχιακού μεγάρου, μετά τη συνεδρίαση παύσης μου, παρουσία εμού και συναδέλφων αιρετών έκανε ακραία σεξιστικά σχόλια, όμως η φρασεολογία που χρησιμοποίησε δεν αρμόζει στο ποιόν και το επίπεδό μου δεν μου επιτρέπει να επαναλάβω (εάν θέλετε ρωτήστε τον κ. Σκευοφύλακα).

Ε) Τέλος, σχετικά με τη σπουδή του να μου προσάψει νεοφιλελεύθερη λογική πολιτικών αποφάσεων, να τον ενημερώσω ότι ούτε εγώ ούτε ο συνδυασμός στον οποίο συμμετέχω έχει νεοφιλελεύθερες κομματικές αβάντες, τις οποίες ο ίδιος χρησιμοποιεί ως στοιχείο προεκλογικής του στήριξης.

ΣΤ) Η πέραν της μίας ώρας αντιπολιτευτική τους συνέντευξη τύπου τελικά δεν έδωσε καμία επί της ουσίας απάντηση για τις προθέσεις τους, δηλαδή για το εάν θέλουν ή όχι τη μαρίνα, ούτε βέβαια επί αυτού αιτιολόγησαν την όποια απάντησή τους.

Απλά μαθήματα πολιτικής συμπεριφοράς κ. Αθανασίου, τα οποία σας βεβαιώ πως δεν πρόκειται να σας χρεώσω και σας τα παρέχω δωρεάν για να ενισχύσετε την κατά τα άλλα πολιτική σας εμπειρία, την οποία προβάλετε συνεχώς.

Ακολουθεί σύντομη νομική προσέγγιση του θέματος

Α. Η μαρίνα στο Πηδάλι βρίσκεται εντός χερσαίας ζώνης λιμένα Ερμούπολης και άρα αποτελεί κοινόχρηστη περιουσία του Δημοσίου.

Β. Σύμφωνα με το Ν. 2971/2001, το Δ.Λ.Τ.Σύρου είναι φορέας διοίκησης και εκμετάλλευσης

της χερσαίας ζώνης λιμένα.

Γ. Για τη λειτουργία των παλαιότερων μαρινών (όπως η μαρίνα στο Πηδάλι, που χωροθετήθηκε το 1996) απαιτείται Υπουργική Απόφαση (ΥΑ) χωροθέτησης και περιβαλλοντικοί όροι σε ισχύ, σύμφωνα με τη νομοθεσία που ίσχυε κατά το χρόνο χωροθέτησής τους (προ του 2013). H μαρίνα στο Πηδάλι – ως έχει υλοποιηθεί σήμερα – διαθέτει σε ισχύ και ΥΑ χωροθέτησης και περιβαλλοντικούς όρους. ΑΡΑ, πρόκειται για μία χωροθετημένη μαρίνα, που υφίσταται εδώ και χρόνια, διαθέτει περιβαλλοντικούς όρους και μπορεί να δημοπρατηθεί.

Δ. Το Δ.Λ.Τ.Σύρου, με σκοπό τον εκσυγχρονισμό της μαρίνας και την περαιτέρω ανάπτυξή της, μερίμνησε για την τροποποίηση της χωροθέτησής της, η οποία έχει λάβει την ομόφωνη έγκριση της Επιτροπής Τουριστικών Λιμένων του Υπ. Τουρισμού (πρακτικό σύσκεψης υπ’ αριθμ. 278/26.02.2022) και την υπ’ αριθμ. ΥΠΕΝ/ΔΙΠΑ/49409/3332/04.05.2023 θετική εισήγηση επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων της Διεύθυνσης Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης (ΔΙΠΑ) του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Σύμφωνα δε με την πρακτική που ακολουθείται από τα αρμόδια Υπουργεία εδώ και χρόνια, η έκδοση της ΚΥΑ τροποποίησης χωροθέτησης και έγκρισης περιβαλλοντικών όρων είναι μία τυπική διαδικασία, που απλά παντρεύει με ένα ΦΕΚ την απόφαση της Επιτροπής Τουριστικών Λιμένων και την εισήγηση της ΔΙΠΑ (που και τις δύο έχουμε εξασφαλίσει!!!)

Ε. Το Δ.Λ.Τ.Σύρου επιλέγοντας να ακολουθήσει απολύτως ασφαλή – νομικά – οδό (λαμβάνοντας υπόψη ακόμη και αποφάσεις του ΣτΕ) δεν προκήρυξε το διεθνή διαγωνισμό νωρίτερα, αλλά περίμενε να εκδοθεί από τη ΔΙΠΑ και η εισήγηση έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων για την επικείμενη τροποποίηση χωροθέτησης (Μάιος 2023).

ΣΤ. Σύμφωνα με τη διάταξη της παρ. 9 του άρθρου 31 Ν. 2160/93 ορίζονται επί λέξει τα εξής: «9. Η παραχώρηση της χρήσης και εκμετάλλευσης της ζώνης της μαρίνας στον φορέα διαχείρισης διέπεται από τους όρους της σύμβασης, τις διατάξεις του παρόντος νόμου και του Αστικού Κώδικα.

Ειδικά στις περιπτώσεις σύναψης σύμβασης παραχώρησης μετά από διαγωνισμό η σύμβαση περιέχει όλους τους κρίσιμους όρους που ετέθησαν ως όροι της προκήρυξης για την κατακύρωση του διαγωνισμού και τη σύναψη σύμβασης παραχώρησης. Η σύμβαση υπογράφεται για λογαριασμό του Δημοσίου από τον Υπουργό Τουρισμού, καθώς και από τον φορέα διαχείρισης της μαρίνας μέσα σε οκτώ (8) μήνες από τη δημοσίευση της υπουργικής απόφασης χωροθέτησης».

Είναι, λοιπόν, ξεκάθαρο από το νόμο ότι:

α) η σύμβαση παραχώρησης της χρήσης της μαρίνας από το Δημόσιο (Υπ. Τουρισμού) στο φορέα διαχείρισης (Λ.Τ. ή επενδυτικό σχήμα) μπορεί να υπογραφεί μετά το διαγωνισμό μέσα σε οκτώ (8) μήνες από τη δημοσίευση της ΚΥΑ και β) ότι η ΚΥΑ χωροθέτησης δύναται να εκδοθεί μετά το διαγωνισμό.

Ζ. Μετά από εισήγηση της εταιρείας συμβούλων ΜΑΡΝΕΤ ΑΕ, ακολουθώντας τακτικές δημοπράτησης άλλων μαρινών στην Ελλάδα, με την τεχνική υπηρεσία του Δ.Λ.Τ.Σύρου σχεδιάσαμε τα εξής βήματα για την εκμετάλλευση και λειτουργία της μαρίνας, σύμφωνα πάντα με το Ν. 2160/93:

ΒΗΜΑ 1ο. Δημοπράτηση για την εύρεση επενδυτή για 50 χρόνια, με ελάχιστο τίμημα 80.000 ευρώ ετησίως και υποχρέωση κατασκευής του συνόλου των υποδομών της νέας μαρίνας (λιμενικά έργα, κατασκευή κτιρίων κ.λ.π.) προϋπολογισμού 9.000.000 ευρώ.

ΒΗΜΑ 2ο. Σύναψη σύμβασης παραχώρησης της χρήσης της μαρίνας από το Δημόσιο στο Δ.Λ.Τ.Σύρου, με ετήσιο μίσθωμα περί τις 45.000 ευρώ, μετά την έκδοση της ΚΥΑ χωροθέτησης.

ΒΗΜΑ 3ο. Σύναψη σύμβασης παραχώρησης της χρήσης της μαρίνας από το ΔΛΤ Σύρου στο επενδυτικό σχήμα, με ελάχιστο ετήσιο μίσθωμα περί τις 80.000 ευρώ, κατόπιν προσυμβατικού ελέγχου νομιμότητας της όλης διεθνούς διαγωνιστικής διαδικασίας από το μόνο αρμόδιο Ελεγκτικό Συνέδριο.

Η. Από το Μάιο του 2022, καθυστερείται κατ’ επιλογή η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης μεταξύ Δημοσίου και Δ.Λ.Τ.Σύρου, σε μία προσπάθεια να μην επιβαρυνθεί το Δ.Λ.Τ.Σύρου με ένα ενοίκιο της τάξεως των 45.000 ευρώ περίπου, που οφείλει να καταβάλει στο Υπ. Τουρισμού για μία μαρίνα που δεν λειτουργεί και δεν δύναται να λάβει άδεια λειουργίας εάν δεν επενδυθούν σ’ αυτήν πολλά εκατομύρια ευρώ.

 

Μετά τιμής

Κανδιώ Μαραγκού

Δημοτική Σύμβουλος Σύρου-Ερμούπολης