Κενό στη σύνδεση τουρισμού – πολιτισμού στη Σύρο
- Δευτέρα, 18 Δεκεμβρίου, 2023 - 06:20
- / Eνημέρωση: 18 Δεκ. 2023 - 18:00
Την αναγκαιότητα να ενσωματωθεί στο “άρμα” της τουριστικής ταυτότητας της Σύρου, - με ουσιαστικό τρόπο -, ο πολιτισμός της και το μεγάλο πολιτιστικό έργο που αναπτύσσεται στο νησί, επεσήμαναν εκπρόσωποι Φεστιβάλ και πολιτιστικών φορέων του τόπου, προς την εταιρεία Toposophy, δηλαδή τον στρατηγικό συνεργάτη του Δήμου για τον τουρισμό.
Την απουσία σύνδεσης – σήμερα -, ανάμεσα στον τουρισμό και τον πολιτισμό υπογράμμισαν σημαντικά πρόσωπα που μίλησαν στη διαδικτυακή συνάντηση που πραγματοποιήθηκε από τον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης και την Toposophy, την Παρασκευή το απόγευμα, τονίζοντας πως αυτό το κενό, επιβάλλεται να καλυφθεί.
Σύμφωνα με όσα εξήγησαν, τα τελευταία χρόνια ωριμάζει ο στρατηγικός σχεδιασμός για τον τουρισμό και ως εκ τούτου, η Σύρος και ο πολιτισμός της (το νησί των 17 Φεστιβάλ μέχρι στιγμής), δεν μπορεί να απουσιάζει από την τουριστική ταυτότητα που συστήνει τον προορισμό στον επισκέπτη. Υποστηρίζοντας πως η πρωτεύουσα των Κυκλάδων μπορεί να σταθεί ανταγωνιστικά απέναντι σε άλλους προορισμούς, χάρη στο “θεμέλιο” του πολιτισμού, το οποίο και της προσδίδει μοναδικότητα, ζήτησαν από την Toposophy να συμπεριλάβει αυτό τον στόχο, στον τουριστικό σχεδιασμό για το νησί.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα για το τι αποφέρει τουριστικά ο πολιτισμός στη Σύρο, αποτέλεσε η περίπτωση του Animasyros, με τον πρόεδρο του, Βασίλη Καραμητσάνη να εξηγεί με στοιχεία, τα πλεονεκτήματα για το νησί.
Ο εκπρόσωπος της Toposophy ήταν ο Πανταζής Πάστρας, ο οποίος δεσμεύθηκε για αναλυτική συζήτηση του θέματος σε νέα συνάντηση (Φεβρουάριος). Ο ίδιος έκανε ενημέρωση για την πορεία εφαρμογής του στρατηγικού σχεδίου.
Η εμπειρία δεν μπορεί να “αποκλείει” τον πολιτισμό
Με δεδομένο πως ο επισκέπτης στρέφεται και αναζητά να γνωρίσει την εμπειρία σε κάθε προορισμό και τη μοναδική ταυτότητά του, πρώτος ο κ. Καραμητσάνης επεσήμανε πως η τουριστική ταυτότητα της Σύρου, δεν μπορεί να “αποκλείει” τον πολιτισμό.
“Το δικό μας Φεστιβάλ είναι από τα πιο παλιά και σίγουρα το μεγαλύτερο. Διακινήσαμε κρατήσεις αξίας περίπου 90 χιλ. ευρώ σε έξι βραδιές φέτος στη Σύρο και διακινούμε περίπου 520 ξένους επισκέπτες, στοχευμένους στον τομέα του animation, των κινουμένων σχεδίων και περίπου 2.500 – 3.000 συνολικά επισκέπτες”, περιέγραψε αναλυτικά για το μέγεθος του Φεστιβάλ και για τους επισκέπτες που κερδίζει η Σύρος από την πραγματοποίησή του στο νησί, επισημαίνοντας πως και το Υπ. Πολιτισμού ανέδειξε τη σημαντικότητά του, αναφέροντάς το ως τη μεγαλύτερη δράση πολιτισμού στις Κυκλάδες σε σχετικό βίντεο.
“Αυτά που συμβαίνουν όχι μόνον στο δικό μας Φεστιβάλ αλλά και σε άλλες πολιτιστικές δράσεις της Σύρου - που είναι αναμφίβολα το νησί των Φεστιβάλ τουλάχιστον για το Αιγαίο, τις Κυκλάδες και θα έλεγα για τη Μεσόγειο -, δεν αποτυπώνονται πουθενά. Ούτε στα κοινωνικά δίκτυα, ούτε στον ιστότοπο”, παρατήρησε παρακάτω ο κ. Καραμητσάνης, εντοπίζοντας κενό στην προβολή του πολιτισμού όσον αφορά στα βασικά “εργαλεία” του Δήμου, η διαχείριση των οποίων πλέον γίνεται βάσει των κατευθύνσεων της Toposophy.
“Λέτε για εμπειρίες και δραστηριότητες. Δραστηριότητες σε ένα νησί που έχει έτοιμο περιεχόμενο και δεν μας έχει πάρει ούτε μία φορά κανένας από τους εξαιρετικούς επαγγελματίες να κομίσουμε έστω την εμπειρία μας”, πρόσθεσε, εξηγώντας ακόμη πως, “όταν μιλάμε για φορείς που ενισχύουν την έννοια του προορισμού, δεν μπορεί να είναι μόνο οι τουριστικοί φορείς ή οι φορείς της εστίασης και της ξενοδοχίας. Σε ένα νησί που γίνονται σημαντικές πολιτιστικές πρωτοβουλίες και που μεγάλο μέρος της επισκεψιμότητας και άρα της ορατότητας, την εισκομίζει ο πολιτισμός. Από το portal, αν εξαιρέσουμε τα πολιτιστικά μνημεία, απουσιάζει εντελώς ο σύγχρονος πολιτισμός. Είναι κάτι που πρέπει να το δούμε. Τα έχει πει και ο ΕΟΤ που είναι υποστηρικτής μας”.
Κλείνοντας την τοποθέτησή του, ο κ. Καραμητσάνης υποστήριξε πως, “δεν γίνεται η στρατηγική να πετά έξω αυτή τη στιγμή το σημαντικότερο για τον τουρισμό που είναι ο πολιτισμός, ο σύγχρονος πολιτισμός”.
Σε παρόμοιο τόνο μίλησε και ο εκπρόσωπος και μέλος του Δ.Σ. του Ινστιτούτου Σύρου και επικεφαλής της ομάδας Hermes, Παύλος Χατζηγρηγορίου. “Πρέπει να δούμε πιο έντονα το θέμα των Φεστιβάλ, των 17 Φεστιβάλ της Σύρου. Είναι σίγουρα η Σύρος το νησί των Φεστιβάλ και δεν μπορεί αυτό να το αφήσουμε στην άκρη. Πρέπει να είναι μία από τις “σημαίες” που θα έχει το νησί”, παρατήρησε, προτρέποντας τον κ. Πάστρα να συνυπολογίσει τα παραπάνω αλλά και να εντάξει στην “ομπρέλα” της τουριστικής στρατηγικής και άλλες ενέργειες – προσπάθειες που αναπτύσσονται και ενισχύουν την τουριστική ταυτότητα της Σύρου. Συγκεκριμένα, μίλησε για τις προσπάθειες ένταξης της Ερμούπολης και της Άνω Σύρου στον παγκόσμιο κατάλογο πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO. “Είναι κάτι που το έχουμε στο μυαλό μας και θα μπορούσε να βοηθήσει στην ταυτότητα του νησιού και στην τουριστική ανάπτυξη”, σχολίασε, μιλώντας και για έναν ακόμη στόχο, αυτόν της απόκτησης του σήματος αναγνώρισης ευρωπαϊκής πολιτιστικής κληρονομίας (UNESCO label) με έμφαση στο design, κάτι που θα συνέδεε και το Πανεπιστημιακό Τμήμα της Σύρου.
Τα ανωτέρω, στήριξε και ο εκπρόσωπος του Hermoupolis Heritage (μουσείο κλωστοϋφαντουργίας Ερμούπολης), Δημήτρης Σταυρακόπουλος, ο οποίος έθεσε επί τάπητος και την αναγκαιότητα σύνδεσης της βιομηχανίας της Σύρου με τον τουρισμό, ως μέρος της ταυτότητάς της. Επίσης, ζήτησε να πληροφορηθεί για το αν υπάρχει μελέτη φέρουσας ικανότητας για το νησί.
Εφαρμογή του στρατηγικού σχεδίου
Από την πλευρά του, ο εκπρόσωπος της Toposophy, Πανταζής Πάστρας υπήρξε αναλυτικός ως προς την παρουσίαση των πεπραγμένων από την αρχή της συνεργασίας με τον Δήμο και τη Σύρο μέχρι και σήμερα, τονίζοντας πως έχει γίνει μία σημαντική δουλειά και έχει τεθεί σε ράγες υλοποίησης η στρατηγική για τον τουρισμό.
Σύμφωνα με όσα ανέφερε, η α΄ φάση της συνεργασίας με τον Δήμο κάλυπτε το διάστημα από τον Σεπτέμβρη του 2021 μέχρι και τον Ιούνιο του 2022 και η β΄ φάση από τον Νοέμβριο του 2022 μέχρι και τον Δεκέμβριο του 2023. Στην πρώτη περίοδο εκπονήθηκε ο στρατηγικός σχεδιασμός και προσδιορίστηκε η πορεία για την ανάπτυξη της ταυτότητας της Σύρου ενώ επιπλέον δημιουργήθηκε και η νέα εικαστική ταυτότητα (λογότυπο) και πραγματοποιήθηκε σειρά εκπαιδευτικών παρουσιάσεων. Στη δεύτερη περίοδο αναπτύχθηκε η παροχή επιχειρησιακής και επικοινωνιακής υποστήριξης. Πρακτικά έγινε η κατάρτιση του πλάνου για το 2023, η ωρίμανση του μοντέλου διακυβέρνησης του προορισμού, η καθοδήγηση των αναδόχων που ανέλαβαν κομμάτια προβολής, η υποστήριξη του δήμου για αναζήτηση εναλλακτικών πηγών χρηματοδότησης και η κατάρτιση μηνιαίων εκθέσεων πεπραγμένων.
Ιδιαίτερα σημαντικός σταθμός ήταν η σύνταξη του Μνημονίου Συνεργασίας και η υπογραφή του με όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές για την ανάπτυξη συνεργασίας για τον τουρισμό (διευρυμένη Τουριστική Επιτροπή). Επίσης, αναπτύχθηκαν συνεργασίες βάσει του στρατηγικού τουριστικού σχεδίου για την προβολή και προώθηση της Σύρου (Marketing Greece, MTC Group) και άρχισε η ενσωμάτωση της ενιαίας εικαστικής ταυτότητας. Σημαντικό βήμα αποτέλεσε και η δημιουργία θεματικών πακέτων για τη Σύρο ώστε να γνωρίζει ο επισκέπτης τις αυθεντικές θεματικές εμπειρίες που μπορεί να έχει στον τόπο. Με αυτά τα πακέτα, δίδεται έμφαση και σε εξειδικευμένα κοινά.
Επιπλέον, άρχισε συστηματικά η αναβάθμιση του τουριστικού portal – syrosisland (που είναι σε εξέλιξη), ώστε να εμπλουτιστεί, να συμπληρωθεί, να διορθωθεί και να επικαιροποιηθεί το περιεχόμενό του σε αναφορές και φωτογραφικό υλικό ενώ διοργανώθηκαν και fam trips (ταξίδια εξοικείωσης) για bloggers και δημοσιογράφους από τις διεθνείς αγορές (συνεργασία με MTC Group).
Κλείνοντας την ενημέρωσή του, o κ. Πάστρας τόνισε πως σταδιακά θα ανακοινώνονται και τα παρακάτω βήματα για τον τουρισμό βάσει του σχεδίου για το 2024, ώστε η Σύρος να πορευθεί στην παγκόσμια αγορά αναδεικνύοντας τον μοναδικό χαρακτήρα της.
Αλλαγή σκυτάλης
Την παρουσίαση παρακολούθησε ο απερχόμενος αντιδήμαρχος Τουρισμού, Παναγιώτης Κουταβάς, ευχαριστώντας όλους για τη συνεργασία, ενώ τόνισε πως η αλλαγή σκυτάλης στην αντιδημαρχία, γίνεται ομαλά και αναλαμβάνει η Χρηστιάννα Πάπιτση. “Νομίζω πως αυτά τα τέσσερα χρόνια έγιναν αρκετά σημαντικά βήματα. Ο χρόνος θα κρίνει κατά πόσον αυτά θα είναι ανταποδοτικά για το νησί. Καλή επιτυχία στη Χρηστιάννα Πάπιτση. Η επιτυχία η δική της θα είναι επιτυχία του νησιού”, σχολίασε, με την ίδια να ανταποδίδει τις ευχαριστίες για τη συνεργασία και την ενημέρωση. “Θέλω να ευχαριστήσω από καρδιάς τον Παναγιώτη Κουταβά για όλη τη συνεργασία όλο το προηγούμενο διάστημα. Την αναλυτική ενημέρωση, τη στήριξη και τη βοήθεια. Θα είμαστε σε συνεργασία και στο μέλλον”, τόνισε χαρακτηριστικά, ενημερώνοντας τέλος για τις επαφές της στο κομμάτι του τουρισμού για τη Σύρο.
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- Απολογισμός καλοκαιριού
7 Οκτ. 2016 - 6:20 - Χρηστιάνα Πάπιστη: "Δημοτική αρχή και κοινωνικοί εταίροι θα αναδείξουμε τις ευκαιρίες και τις προκλήσεις του τουρισμού"
27 Σεπ. 2024 - 10:50 - Η Σύρος στη διεθνή έκθεση τουρισμού IFTM-TOP RESA στο Παρίσι
25 Σεπ. 2024 - 17:59 - Υψηλή επισκεψιμότητα, αύξηση κλινών και ακτοπλοϊκό κόστος
15 Ιουλ. 2024 - 6:20 - Στο επίκεντρο ο Τουρισμός στη Σύρο
23 Φεβ. 2024 - 7:40