Οι κάτοικοι της Σύρου απαιτούν εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδύναμου
- Τετάρτη, 14 Αυγούστου, 2024 - 06:20
Την αγανάκτησή τους μεταφέρουν κάτοικοι της Σύρου προς τον δήμαρχο, Αλέξη Αθανασίου για τις πολύμηνες καθυστερήσεις στην καταβολή του Μεταφορικού Ισοδύναμου, ζητώντας παράλληλα, με επιστολή τους στο Δημοτικό Συμβούλιο, να πάρουν απόφαση οι αιρετοί για διεκδικήσεις προς το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Κάνοντας λόγο για “απαξίωση του μέτρου” από την πλευρά του κράτους και επισημαίνοντας πως με τη στάση της η κυβέρνηση αυξάνει αντί να μειώνει τις ανισότητες μεταξύ ηπειρωτικής και νησιωτικής χώρας, επισημαίνουν προς τη Δημοτική Αρχή πως θα πρέπει να ενεργοποιηθεί και να διεκδικήσει την ενίσχυση του μέτρου και την ουσιαστική εφαρμογή του.
Στο περιεχόμενο της επιστολής τους, που συζητήθηκε χθες το βράδυ στο Δημοτικό Συμβούλιο, πρότειναν, μεταξύ άλλων, ο Δήμος να ζητήσει από το Υπουργείο, να βρεθεί τρόπος έτσι ώστε η έκπτωση να δίνεται άμεσα στους νησιώτες, κατά την έκδοση του εισιτηρίου τους.
Καταλήγοντας, μάλιστα, επεσήμαναν πως δεν μπορούν να μένουν άλλο ανυπεράσπιστοι στη μη εφαρμογή του νόμου (N.4551) που ψήφισε η Βουλή από το 2018.
Καθυστερήσεις 14 μηνών
Ειδικότερα, στην επιστολή τους, οι 115 πολίτες που συνυπέγραψαν, αναλύουν τους λόγους για τους οποίους κινητοποιούνται, εξηγώντας πως, πλέον, οι νησιώτες δεν μπορούν να σηκώσουν άλλο το τεράστιο βάρος των ακριβών μετακινήσεων. “Το Μεταφορικό Ισοδύναμο (Μ.Ι.) θεσμοθετήθηκε για τον περιορισμό της γεωγραφικής απομόνωσης των νησιωτών, μέσω της επιδότησης του ταξιδιωτικού κόστους που αντιμετωπίζουν οι μόνιμοι κάτοικοί τους. Δυστυχώς, εδώ και πέντε τουλάχιστον χρόνια (από τα μέσα του 2019), σημειώνονται μεγάλες καθυστερήσεις στην καταβολή του, που έχουν φτάσει και τους 17 μήνες, ενώ σήμερα (7/8/2024) που γράφονται αυτές οι γραμμές, η καθυστέρηση ανέρχεται σε 14 ολόκληρους μήνες. Επιπλέον, δεν υπάρχει εκ μέρους του αρμόδιου Υπουργείου κανένας επίσημος προγραμματισμός για την καταβολή του”, σημειώνουν αρχικά.
Προσθέτουν δε, πως το κόστος μίας απλής μετακίνησης είναι δυσβάσταχτο:
“Μάλιστα, όπως γνωρίζετε, ιδιαίτερα το τελευταίο διάστημα, έχουν αυξηθεί ως και 40% οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτήριων με προοπτική να αυξηθούν κι άλλο, γεγονός το οποίο σε συνδυασμό με τη δραματική καθυστέρηση καταβολής του Μ.Ι., έχει επιτείνει -αντί να αμβλύνει- την απομόνωση των νησιωτών και τη δυσκολία τους να ταξιδέψουν για λόγους υγείας ή άλλους”.
Ουσιαστικά, τονίζουν πως, με τις καθυστερήσεις που υπερβαίνουν το έτος, “το εμβληματικό αυτό μέτρο (πάγιο αίτημα των νησιωτών εδώ και δεκαετίες) οδηγείται βαθμιαία στην πλήρη απαξίωση”.
Αναφορικά με την επιστολή τους, προσθέτουν πως, “σας ζητούμε να θέσετε αυτό το εξαιρετικά σημαντικό για μας, τους πολίτες του Δήμου - Σύρου Ερμούπολης, ζήτημα στο Δημοτικό Συμβούλιο, ώστε με μια δυναμική, συλλογική απόφαση του ανώτατου αιρετού οργάνου του τόπου μας, σε συνδυασμό με ανάλογες αποφάσεις άλλων νησιωτικών δημοτικών συμβουλίων, να επισημανθεί στο αρμόδιο Υπουργείο η αγανάκτηση των νησιωτών, για την απαξίωση του θεσμού”.
Αυτόματη έκπτωση
Επιπροσθέτως, συμπληρώνουν πως, ο στόχος του εγχειρήματος “είναι να προκύψουν προτάσεις που στοχεύουν οι νέες διαδικασίες να είναι πιο λειτουργικές (π.χ. αντί της καταβολής του ΜΑΝ σε μεγάλο χρονικό διάστημα, να πραγματοποιείται αυτόματη έκπτωση των πολιτών που το δικαιούνται κατά την έκδοση του εισιτηρίου, χωρίς καθυστερήσεις”.
Καταλήγοντας στην επιστολή τους, σημειώνουν πως, “ο Συνήγορος του Πολίτη, στον οποίο κοινοποιείται η παρούσα, παρακαλείται για τις δικές του ενέργειες, αφού εκατοντάδες χιλιάδες νησιώτες παρακολουθούν απροστάτευτοι τη μη εφαρμογή ενός νόμου που έχει ψηφίσει το ελληνικό κοινοβούλιο και επηρεάζει καίρια της ζωή τους”.
Αλέξης Αθανασίου: Να λειτουργεί απρόσκοπτα το μέτρο
Ο δήμαρχος έθεσε χθες στη συνεδρίαση το θέμα, ενημερώνοντας το Σώμα για τις αποφάσεις της ΠΕΔ Ν. Αιγαίου ως προς το κόστος των μεταφορών συνολικά, μέσα στο οποίο έχουν εντάξει και την εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδύναμου.
Σε δηλώσεις του στην εφημερίδα, ο Αλέξης Αθανασίου, δηλώνει πως ο Δήμος θα πρέπει να συνταχθεί με την ΠΕΔ και με τους νησιωτικούς Δήμους. “Το συγκεκριμένο μέτρο, το οποίο λειτούργησε πάρα πολύ θετικά για τις νησιώτικες οικονομίες, ζητάμε να ενισχυθεί με τέτοιο τρόπο, ώστε να λειτουργεί απρόσκοπτα και με ταχύτερους ρυθμούς, εκπληρώνοντας τον σκοπό του”, ανέφερε στην “Κοινή Γνώμη”, λέγοντας ακόμη πως, “είναι ένα θέμα που κυνηγάμε και είμαστε υπέρ του μέτρου. Να πληρώσουν όσα οφείλονται στον κόσμο. Πρέπει να μιλήσουμε με τον υπουργό Ναυτιλίας για να δούμε γιατί υπάρχει αυτή η καθυστέρηση. Είναι θέμα πόρων, πιστώσεων; Πάντως, θα πρέπει να υπάρξει λύση”.
Άρης Ρώτας: Απαραίτητο μέτρο, αλλά θα προτιμούσαμε μειωμένο ΦΠΑ
Από την πλευρά του, ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης, Άρης Ρώτας, επεσήμανε πως στηρίζει την ενίσχυση του μέτρου και συντάσσεται με το να ζητηθεί η ορθή εφαρμογή του, ωστόσο, επιγραμματικά, σημειώνει πως θα ήταν προτιμότερο να επιστρέψουν οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ στα νησιά. “Υπερψηφίζουμε για το θέμα. Το Μεταφορικό Ισοδύναμο είναι ένα μέτρο που βοηθά. Είναι καλό και απαραίτητο να υπάρχει μείωση της ανισότητας μεταξύ νησιών και ενδοχώρας. Θα προτιμούσαμε όμως κάποιο άλλο μέτρο, τύπου μείωσης ΦΠΑ. Σε κάθε περίπτωση, είμαστε θετικοί στο να δούμε το θέμα και να πιέσουμε, μήπως και λειτουργήσει καλύτερα το μέτρο”, δήλωσε στην “Κοινή Γνώμη”.
Νικόλας Καΐλης: Διεκδίκηση όλων των νησιωτών
Την οπτική του πολιτικά, κατέθεσε και ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης, Νικόλας Καΐλης. “Για εμάς το δικαίωμα της ασφαλούς, φθηνής και τακτικής ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας από και προς την ηπειρωτική Ελλάδα και μεταξύ των νησιών είναι κοινωνικό δικαίωμα. Αυτό το λέμε γιατί για εμάς είναι η βάση και ο πυρήνας που έχουμε στο ζήτημα και των ακτοπλοϊκών και αεροπορικών μεταφορών”, σχολίασε προλογικά, επισημαίνοντας πως, δυστυχώς, “το Μεταφορικό Ισοδύναμο είναι ένα μέτρο που, από το 2018 που θεσπίστηκε, δεν μπόρεσε να αντισταθμίσει τις μεγάλες αυξήσεις που ήδη υπήρχαν στα ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια και πως λειτουργεί σαν μία έμμεση επιδότηση των εφοπλιστών, αφήνοντας το ελεύθερο σε αυτούς να προχωρήσουν σε αυξήσεις εισιτηρίων”. Χαρακτηριστικά τόνισε πως, σήμερα, “μιλάμε για 50% αυξήσεις στους περισσότερους προορισμούς και ταυτόχρονα, η κυβέρνηση έρχεται να το δικαιολογήσει αυτό, λέγοντας πως είναι λογικές αυτές οι αυξήσεις, αλλιώς θα πάρουν τα πλοία τους και θα φύγουν”.
Κατά συνέπεια, ο κ. Καΐλης εξηγώντας πως, “ο κάθε εφοπλιστής δρομολογεί τα πλοία του ανάλογα με το συμφέρον του και παίρνει και τις ανάλογες επιδοτήσεις”, παρατήρησε πως, “ουσιαστικά δεν έρχεται να καλύψει τις ανάγκες των νησιωτών αλλά την τσέπη του”.
Ο ίδιος ανέφερε μάλιστα πως, σήμερα η κυβέρνηση σε αυτό το μέτρο “φαίνεται ασυνεπής και ειδικά τώρα που ο κόσμος ολοένα και φτωχοποιείται γιατί αυξάνονται παντού οι τιμές”.
Τονίζοντας πως είναι θετική η όποια διεκδίκηση, ο κ. Καΐλης έκλεισε την τοποθέτησή του, λέγοντας πως, “θα συμφωνήσουμε με το να γίνει παρέμβαση για την άμεση καταβολή των οφειλομένων στους δικαιούχους, αλλά παράλληλα θα πρέπει ο λαός των νησιών να διεκδικήσει μειώσεις για τα εισιτήρια για να μπορεί να εξασφαλίσει μία φθηνή, ασφαλής και προσιτή μεταφορά”.
Νίκος Αλμπανόπουλος: Διαρκής πίεση προς την κυβέρνηση
Για την απαξίωση του μέτρου από την κυβέρνηση έκανε λόγο και ο επικεφαλής της ελάσσονος μειοψηφίας, Νίκος Αλμπανόπουλος. “Το Μεταφορικό Ισοδύναμο θεσμοθετήθηκε καλοκαίρι του 2018 (Ν. 4551) ταυτόχρονα με την έξοδο από τα μνημόνια. Μέτρο άρσης της απομόνωσης των νησιωτών, ήταν πάγιο αίτημά τους εδώ και δεκαετίες. Από την έναρξη εφαρμογής του και ως τις εκλογές του 2019, καταβαλλόταν στους δικαιούχους συμπολίτες μας αμέσως. Με την εκλογική νίκη της Νέας Δημοκρατίας, ξεκίνησαν καθυστερήσεις, αρχικά ενός - δύο μηνών, που τελικώς παγιώθηκαν σε πάνω από έτος”, σημείωσε αρχικά, εξηγώντας στη συνέχεια πως, “δεν υπάρχει αμφιβολία γιατί”, τόνισε.
Σύμφωνα με όσα δήλωσε: “Πρώτον, γιατί οι πόροι πηγαίνουν αλλού και δεύτερον, γιατί το Μ.Ι. ήταν ένα από τα πιο θετικά για τους νησιώτες μέτρα της προηγούμενους κυβέρνησης, και έπρεπε να απαξιωθεί στα μάτια τους”.
Δυστυχώς όπως παρατήρησε, “σήμερα έχει στην πράξη καταργηθεί από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Ο νησιώτης θα επιλέξει να ταξιδέψει, όταν γνωρίζει ότι θα πάρει σε λίγες μέρες πίσω μέρος του εισιτηρίου. Αν πρόκειται να αποζημιωθεί σε 15 μήνες, θα το σκεφτεί δυο φορές να μπει στο βαπόρι ή το αεροπλάνο. Πολύ περισσότερο σε μια περίοδο που έχουμε ολιγοπώλιο στις μεταφορές και πανάκριβα εισιτήρια”.
Κατά συνέπεια, υποστήριξε πως, “κάθε νησιωτικός Δήμος και φυσικά οι δύο Περιφέρειες του Αιγαίου θα έπρεπε να είναι στην πρώτη γραμμή της απαίτησης να σταματήσει η απαξίωση του μέτρου. Με αποφάσεις των Συμβουλίων και διαρκή πίεση προς την κυβέρνηση”. Καταλήγοντας στις δηλώσεις του, ανέφερε πως, “δυστυχώς, αυτό δεν συμβαίνει και πιστεύω πως οι νησιώτες κατανοούν τους λόγους και τα κίνητρα”.
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- Σύρος: Ψήφισμα του Δημοτικού Συμβουλίου για το Μεταφορικό Ισοδύναμο
3 Σεπ. 2024 - 11:33 - “Αισιοδοξώ για τον μειωμένο ΦΠΑ μέσα στο 2025”
29 Αυγ. 2024 - 6:20 - Εμπαίζουν και σφίγγουν τη “θηλιά” στις νησιωτικές επιχειρήσεις
29 Ιουλ. 2024 - 6:20 - Στο επίκεντρο έργα υποδομών και Μεταφορικό Ισοδύναμο
7 Νοε. 2023 - 12:33 - “Εμβάθυνση και όχι ελάφρυνση για το Μεταφορικό Ισοδύναμο”
7 Νοε. 2023 - 6:20