Προβλημάτισαν οι απευθείας αναθέσεις συνολικού ύψους 700 χιλ. ευρώ
- Δευτέρα, 27 Ιανουαρίου, 2025 - 06:20
Το θέμα των απευθείας αναθέσεων που έχει πραγματοποιήσει στον πρώτο χρόνο της θητείας του στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σύρου, ο πρόεδρος, Κώστας Γαβιώτης και που φθάνουν αθροιστικά στο ποσό των 700 χιλ. ευρώ, απασχόλησε έντονα στην πρόσφατη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, σε συνέχεια παρέμβασης του επικεφαλής της παράταξης “Σύρος εξ αρχής”, Νίκου Αλμπανόπουλου.
Αφού παρέθεσε τη σχετική νομοθεσία, ο κ. Αλμπανόπουλος προς το Σώμα του Δημοτικού Συμβουλίου, αλλά και τη σχετική απόφαση – θέση του Ελεγκτικού Συνεδρίου για το πότε μπορεί να επιλεγεί η απευθείας ανάθεση και όχι η διαγωνιστική διαδικασία, για έργα, μελέτες, υπηρεσίες και προμήθειες, επεσήμανε πως ο πρόεδρος του ΔΛΤΣ, θα πρέπει ουσιαστικά να επαναχαράξει πορεία, όσον αφορά στη διαχείριση των χρημάτων.
Ο επικεφαλής της παράταξης “Σύρος εξ αρχής”, μίλησε για αναθέσεις σε εταιρείες, χωρίς επί της ουσίας να αντιμετωπίζεται δίκαια η αγορά και οι επιχειρήσεις, κατάσταση για την οποία ζήτησε και από τον δήμαρχο να βάλει “φρένο”, δίνοντας την πρέπουσα “οδηγία”.
Το ποσό των 700 χιλ. ευρώ, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, αφορά στο νησί της Σύρου αποκλειστικά και ο κ. Αλμπανόπουλος επεσήμανε πως διαθέτει όλα τα στοιχεία από τη “Διαύγεια”, κάτι που μπορεί να κάνει και ο κάθε πολίτης.
Ο κ. Γαβιώτης υπήρξε σύντομος στην απάντησή του, πλην όμως συγκεκριμένος, τονίζοντας πως ο λόγος που επιλέγεται - σε νόμιμο πλαίσιο πάντα - η απευθείας ανάθεση είναι για να “τρέξουν” πιο γρήγορα οι υποθέσεις και το έργο του Λιμενικού Ταμείου.
Επίσης, στο θέμα της ψήφισης του προϋπολογισμού για το 2025, ο επικεφαλής της παράταξης “Με σχέδιο για τη Σύρο”, Άρης Ρώτας καταψήφισε, καθώς σε συνέχεια ερώτησής του για το αν υπάρχει οποιαδήποτε πρόβλεψη για τη μαρίνα στα Λαζαρέττα, δεν έλαβε καμία απάντηση.
Σημειώνεται πως ο κ. Γαβιώτης ευχαρίστησε δημόσια το προσωπικό του Λιμενικού Ταμείου Σύρου για τη δουλειά του.
Το Ελεγκτικό περί μη κανονικότητας στις απευθείας αναθέσεις
Συγκεκριμένα, ο κ. Αλμπανόπουλος, απευθυνόμενος σε όλα τα αιρετά μέλη, επεσήμανε πως “αιρετοί σε θέσεις ευθύνης θα πρέπει να επιθυμούν να εκπέμπουν μια αίσθηση δικαιοσύνης και διαφάνειας έναντι του κοινού”, όταν αυτοί “διαχειρίζονται δημόσιο χρήμα”.
Διαφορετικά εξήγησε πως “αυτή η εικόνα πλήττεται σε έναν βαθμό, με τον μεγάλο αριθμό απευθείας αναθέσεων κάθε οργανισμού, του Δήμου, του Λιμενικού Ταμείου ή οτιδήποτε”.
Εστιάζοντας στο βασικό θέμα για το οποίο έκανε κριτική στον κ. Γαβιώτη, έθεσε επί τάπητος τις οδηγίες του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με βάση τις οποίες πρέπει να πορεύεται.
“Η απευθείας ανάθεση είναι μία εξαιρετική διαδικασία και το επίθετο “εξαιρετική” το λέει το Ελεγκτικό Συνέδριο (ένα από τα τρία Ανώτατα Δικαστήρια της χώρας). Έχει εκδώσει μία έκθεση ελέγχου με αριθμό 4 του 2023 την οποία σκοπεύω να σας τη στείλω για ενημέρωση.
Είναι λοιπόν μία εξαιρετική διαδικασία με την έννοια ότι γίνεται σε εξαιρετικές περιπτώσεις, δηλαδή μη κανονική. Το λέει ο ίδιος ο δικαστής ότι γίνεται κατά παρέκκλιση του θεμελιώδους κανόνα του Δικαίου των δημοσίων συμβάσεων που είναι η διενέργεια δημοσίων διαγωνισμών και γι αυτό συνιστά μία εξαιρετική διαδικασία και στη συνέχεια εξηγεί για ποιο λόγο πρέπει να γίνεται με φοβερή φειδώ και προσοχή”, σχολίασε αρχικά.
Όπως πρόσθεσε παρακάτω, “στις κανονικές διαδικασίες, ο διαγωνισμός δεν γίνεται μόνο για επίτευξη καλύτερης τιμής, αλλά γίνεται και για δικαιοσύνη προς τους επαγγελματίες και την αγορά, ώστε όλοι να έχουν πρόσβαση στην πληροφορία ότι υπάρχει μία δυνατότητα να υπογραφεί η σύμβαση και να κάνουν μια εργασία. Για διαφάνεια και ενημέρωση του κοινού επίσης καθώς το κοινό μαθαίνει πολύ πιο εύκολα τι γίνεται μέσα από διαγωνισμούς. Και όπως είπαμε ελεύθερη πρόσβαση των επαγγελματιών και ανόθευτος ανταγωνισμός”.
Μάλιστα, υπογράμμισε πως η απευθείας ανάθεση πρέπει να γίνεται “όταν έχει αποβεί άγονος ένας διαγωνισμός, όταν τα έργα ή οι υπηρεσίες μπορούν να γίνουν από έναν και μόνο ανάδοχο σε έναν ευρύ τόπο και όταν έχει συμβεί κάτι απρόβλεπτο και όχι μόνο όταν έχει συμβεί κάτι επείγον”.
Στη συνέχεια, ανέφερε και το απόσπασμα του σχετικού ελέγχου από το αρμόδιο Δικαστήριο αναφορικά με το πότε η επιλογή της απευθείας ανάθεσης δεν είναι κανονική. “Πότε είναι δείγμα μη κανονικότητας; Όταν είμαστε κοντά στο όριο. Και λέει συγκεκριμένα ο δικαστής πως το ότι ήταν 20.000 συν ΦΠΑ, δηλαδή 24.800 ευρώ, τότε, σε ένα μεγάλο δείγμα, τριψήφιο φορέων και περιπτώσεων που έλεγξαν, βρήκαν ότι οι περισσότεροι διαγωνισμοί ήταν ή 24.800 ευρώ ακριβώς η σχεδόν 24.800 ευρώ”. Συμπλήρωσε δε, πως “μόλις το όριο άλλαξε το 2021 από την παρούσα κυβέρνηση και έγινε 30.000 και με τον ΦΠΑ είναι 37.200 ευρώ, τότε παρατηρεί ο δικαστής ότι τα ίδια πράγματα και στο ίδιο χρονικό διάστημα, οι ίδιες εργασίες που για τρία συνεχόμενα χρόνια γίνονταν με σχεδόν 24.800 να γίνονται με σχεδόν 37.200 ευρώ. Αυτό λέει ότι είναι δείγμα μη κανονικότητας”.
Να βάλει “φρένο” ο δήμαρχος
Συγκεκριμένα για το Λιμενικό Ταμείο Σύρου, ο κ. Αλμπανόπουλος σημείωσε πως “αυτού του είδους η διαδικασία όταν φτάνει σε τόσο μεγάλο αριθμό, όσο αυτόν που διαπίστωσα, προβληματίζει, γιατί αναγκάστηκα να μπω στη Διαύγεια καθώς στην ιστοσελίδα του Λιμενικού Ταμείου, δεν υπάρχει δυστυχώς, δεν αναφέρονται όλες οι συμβάσεις που γίνονται”.
Ειδικότερα τόνισε πως “τα ποσά που μόνο εγώ συγκέντρωσα ήταν περίπου 700.000 ευρώ σε μία χρονιά και μόνο για τη Σύρο. Υπάρχουν επαγγελματίες που παίρνουν δύο, τρεις και τέσσερις αναθέσεις, 77 χιλ. ευρώ, 73 χιλ. ευρώ, 63 χιλ. ευρώ, 67 χιλ. ευρώ. (δεν ανέφερε ονομαστικά)”.
Ως εκ τούτου, υποστήριξε απόλυτα πως “δεν είναι μία διαδικασία που τη βρίσκω θετική” και προέτρεψε τον δήμαρχο, Αλέξη Αθανασίου να φροντίσει ώστε “οι απευθείας αναθέσεις να περιοριστούν στο πνεύμα του εγγράφου του Ελεγκτικού Συνεδρίου”.
Κ. Γαβιώτης: Δεν θα προχωρούσε ποτέ τίποτα
Λακωνικός στην απάντησή του, ο πρόεδρος του ΔΛΤΣ, ανέφερε για την επιλογή του δρόμου των απευθείας αναθέσεων, πως “κι εμείς θα θέλαμε να κάνουμε διαγωνισμούς σε όλα, τη στιγμή που θα θέλαμε, αλλά καταλαβαίνετε πως δεν θα φτιάχναμε ποτέ, τίποτα. Τέλος πάντων”.
Συμπληρωματικά στα παραπάνω, ο προϊστάμενος της Τεχνικής Υπηρεσίας, Ρένος Ζερβός επεσήμανε πως το ΔΛΤΣ κινείται μέσα στο πλαίσιο της νομοθεσίας. “Δεν αμφισβητώ αυτά που λέει ο κ. Αλμπανόπουλος, ούτε την κρίση του δικαστή, πλην όμως ο νόμος είναι ξεκάθαρος. Άρθρο 328 του Ν4412/2016. Δεν βάζει κανέναν άλλον περιορισμό πλην της τιμής και της εκτιμώμενης αξίας, της σύμβασης. Είναι σαφές πως είναι νόμιμη διαδικασία. Δεν ενέχει πιστεύω κάποια στοιχεία διαφάνειας, διότι είναι ένα “εργαλείο” που γίνεται σωστά η χρήση του προς εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος και προς σύντμηση των χρόνων υλοποίησης”, υποστήριξε, λέγοντας ακόμη πως, “αν σκεφτούμε μόνο το γεγονός πως μία διαγωνιστική διαδικασία έχει ελάχιστο χρόνο υλοποίησης 6μηνο όσον αφορά στη διαδικασία και όχι την υλοποίηση των πράξεων...”.
Από εκεί και πέρα, τόνισε πως “το αποτέλεσμα είναι σαφές όσον αφορά στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο. Γίνεται η διερεύνηση η πρέπουσα στο πλαίσιο της αγοράς που δεν είναι και μεγάλη και η εκτέλεση των έργων μας είναι σε όλους γνωστή. Γίνεται χρήση από όλους σας. Σε κάθε έργο έχουμε πάρα πολλούς επιβλέποντες, εννοώντας τους περαστικούς, τους χρήστες. Δεν είναι κάτι απρόσωπο, οπότε μπορούμε να κριθούμε και από αυτά”.
Στα παραπάνω, το μέλος της μείζονος μειοψηφίας, Μαρία Μαυρίκου υποστήριξε πως θέλει προσοχή όσον αφορά στο τι είναι κατάτμηση.
Καμία πρόβλεψη για τη μαρίνα
Επί του προϋπολογισμού, το μοναδικό ερώτημα που έθεσε ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης, Άρης Ρώτας ήταν αν υπάρχει εξέλιξη με τη μαρίνα στα Λαζαρέττα, καθώς δεν διακρίνει αποτυπωμένη καμία πρόθεση της Δημοτικής Αρχής.
“Μία ερώτηση προς τον πρόεδρο τον κ. Γαβιώτη. Να μας πει αν υπάρχει πρόθεση να γίνει κάτι περαιτέρω με τη μαρίνα και αν ναι, γιατί δεν έχει γραφτεί τίποτα στον προϋπολογισμό”, ρώτησε συγκεκριμένα, με τον κ. Γαβιώτη να τονίζει πως η λιμενική υποδομή έχει περάσει στην ευθύνη του Υπ. Ναυτιλίας και η Δημοτική Αρχή θα κάνει συνάντηση συνολικά για το master plan. “Το master plan έχουμε ραντεβού, πιστεύω μέχρι τέλος του μήνα να πάμε με τον δήμαρχο. Έφυγε από το Υπουργείο Τουρισμού και έχει πάει τώρα στο Υπουργείο Ναυτιλίας”, τόνισε, καταλήγοντας στο θέμα.
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- Εστάλη η περιβαλλοντική μελέτη για την ανάπλαση των “Αστεριών”
15 Ιαν. 2025 - 6:19 - “Πυξίδα” για αποκαταστάσεις στο λιμάνι Ερμούπολης
24 Δεκ. 2024 - 6:19 - Σκέψεις για νέο αθλητικό κέντρο στη Σύρο
18 Δεκ. 2024 - 6:19 - Στρέφεται προς νέα καλαίσθητη περίφραξη στο Νησάκι
10 Δεκ. 2024 - 6:19 - Κρουαζιέρα, θέματα λιμένων και ανάπτυξης στη συνεδρίαση της ΕΛΙΜΕ
28 Νοε. 2024 - 12:47