Παραμένει στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Ερμούπολης η έκθεση “Χαρτί και καλαμάρι”

Σημείο αναφοράς για μαθητές και εκπαιδευτικούς

Τη συλλογή εργαλείων γραφής και γραπτής επικοινωνίας του κ. Μιχαήλ Καΐρη, θα συνεχίζουν να θαυμάζουν επ' αόριστον οι επισκέπτες της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Ερμούπολης, όπου στεγάζεται με μεγάλη επιτυχία τα τέσσερα τελευταία χρόνια.

Η έκθεση “Χαρτί και καλαμάρι” θα παραμείνει στο κτίριο της Δημοτικής Βιβλιοθήκης, κατόπιν ομόφωνης απόφασης του δημοτικού συμβουλίου για την ανανέωση του χρησιδανείου μεταξύ του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης και του κ. Καΐρη, που υπεγράφη στις 10-05-2010.

Η συλλογή, η οποία σύμφωνα με τους όρους του ήδη υπάρχοντος ιδιωτικού συμφωνητικού, έχει χαρακτηριστεί ως “ιστορική και διαχρονική εξέλιξη των εργαλείων γραφής και γραπτής επικοινωνίας” αποτελεί δείγμα ενός άγνωστου για πολλούς, γραφικού κόσμου.

Το κοινό έχει να δει και να μάθει χρήσιμες πληροφορίες γύρω από την ιστορία σημαντικών εργαλείων γραφής.

Στυλογράφοι: Όνειρο των γραφέων ήταν πάντα ένα εργαλείο γραφής με μελάνι. Ήδη από το τέλος του 17ου αιώνα μ.Χ κατά την εποχή της γραφίδας από φτερό προσπάθησαν να κατασκευάσουν ένα εργαλείο που θα διέθετε πένα και αποθήκη μελάνης.

Στυλογράφοι διαρκείας: Η ιδέα ενός στυλογράφου που θα έγραφε με μία στρογγυλή μπάλα αντί με μία μυτερή μεταλλική πένα είναι πολύ παλαιά. Το πρώτο σχετικό δίπλωμα ευρεσιτεχνίας είχε εκδοθεί στην Αμερική το 1888.

Αλληλογραφία: Τα γραμματόσημα αρχικά (1861-1896 περίπου) τυπώνονταν σε μεγάλα φύλλα χαρτιού χωρίς κόλλα (γόμα) στην πίσω πλευρά. Επομένως, απαραίτητα εξαρτήματα ενός γραφείου ήταν ένα μεγάλο ψαλίδι για το κόψιμο των γραμματοσήμων και τη φύλαξή τους σε ειδικό κουτί ανάλογα με την ονομαστική αξία τους. Επιπλέον, βάζο γυάλινο με υγρή γόμα και πινέλο για την επίστρωσή τους.

Στενογραφία: Ο όρος αυτός αναφέρεται σε κάθε σύστημα γρήγορης γραφής στο οποίο χρησιμοποιούνται σύμβολα και συντομογραφίες που αντιστοιχούν σε γράμματα, λέξεις ή φράσεις με σκοπό την άμεση, γρήγορη και πιστή καταγραφή των λεγομένων. Η σύγχρονη στενογραφία εξελίχθηκε στην Αγγλία περίπου το 1590. Έκτοτε έγιναν πολλές τροποποιήσεις, ώστε η μέθοδος να είναι σχετικά απλή και να επιτυγχάνει ταχύτητα καταγραφής.

Ιταλικές πένες: Από τη ρωμαϊκή ήδη εποχή έγιναν προσπάθειες για την αντικατάσταση του καλάμου από τη μεταλλική κυλινδρική γραφίδα, ακόμα και κατά τον 17ο και 18ο αιώνα έγιναν προσπάθειες να αντικατασταθεί η γραφίδα από φτερό από μεταλλική γραφίδα, αλλά τα αδρά μεταλλικά φύλλα που διέθεταν τότε, δεν ήταν κατάλληλα. Οι εξελίξεις στη μεταλλουργία επέτρεψαν τη βιομηχανική παραγωγή με γαλλικές πένες ικανοποιητικής ποιότητας. Περί τα μέσα του 19ου αιώνα η μεταλλική πένα παρέμεινε σε ευρεία χρήση μέχρι τη δεκαετία 1940-1950.

Σημειώνεται ότι την έκθεση επισκέπτονται συχνά τόσα σχολεία της Σύρου, όσο και σχολεία άλλων περιοχών της Ελλάδας στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών εκδρομών τους, ενώ ανάμεσα στα σχέδια των υπευθύνων είναι η παρουσίαση μίας ακόμη έκθεσης κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού.