«Κόκκινη κλωστή δεμένη» από το Λύκειο Ελληνίδων Σύρου και τη Χαρά Κατσαρή

Οι μαθητές γίνονται παραμυθάδες

Με πολλή όρεξη και δημιουργική διάθεση εκ μέρους των μαθητών της Β’ και Γ’ Τάξης των Δημοτικών Σχολείων της Σύρου, ολοκληρώθηκε η πρώτη φάση του προγράμματος μυθοπλασίας και βιβλιοπαραγωγής, ένας ακόμη «καρπός» συνεργασίας του Λυκείου Ελληνίδων Σύρου με τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κυκλάδων.

Το πρόγραμμα υλοποιείται, στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Ημέρας Παιδικού Βιβλίου, που εορτάζεται κάθε χρόνο στις 2 Απριλίου. Εμπνεύστρια και εμψυχώτρια της δράσης είναι η εκπαιδευτικός και συγγραφέας παιδικών βιβλίων κ. Χαρά Κατσαρή, η οποία συνεχίζει τον κοινό βηματισμό της με το Λύκειο Ελληνίδων Σύρου, με στόχο την ανάδειξη της παράδοσης και το δημιουργικό «πάντρεμά» της με το «σήμερα», μέσα από πρωτότυπες και διαδραστικές δραστηριότητες.

Δώσε κλώτσο να γυρίσει παραμύθι ν'αρχινήσει

Η δράση αφορά στο παραδοσιακό παραμύθι, όπως αυτό προέρχεται από τις αφηγήσεις των παππούδων και των γιαγιάδων μας. Οι μαθητές θα μελετήσουν τη φόρμα του παραμυθιού, ώστε να παρέμβουν ως ενεργητικοί αναγνώστες.

Στις 15 και 16 Μαρτίου, οι δύο τάξεις όλων των δημοτικών σχολείων του νησιού επισκέφτηκαν το Μέγαρο Πετρίτζη στην Ερμούπολη, όπου είχαν την ευκαιρία να ακούσουν παραδοσιακά παραμύθια από την κ. Κατσαρή, αλλά και να συμμετάσχουν σε παιχνίδια που σχετίζονταν με αυτά. Επιπλέον, έλαβαν από τις κυρίες του Λυκείου τσάντες με παραμύθια και σχετικά αντικείμενα, όπως ένα μαντήλι και ένα κουβάρι κόκκινη κλωστή δεμένη, που θα βοηθήσει τους μαθητές να κατανοήσουν τη μορφολογία, τη δομή, το ύφος, τις στερεοτυπικές επαναλήψεις και ολόκληρο το μηχανισμό του παραδοσιακού παραμυθιού.

Ενεργητικοί αναγνώστες και εν δυνάμει συγγραφείς

Όπως εξηγεί η κ. Κατσαρή στην «Κοινή Γνώμη», σκοπός της δράσης είναι να εντρυφήσουν τα παιδιά στο τεχνικό κομμάτι του κειμένου και να μάθουν πώς αποδίδεται και εξελίσσεται η πλοκή της ιστορίας, αλλά και πώς λειτουργούν οι ήρωες μέσα σε αυτή.

Στην τρίτη φάση, η οποία θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 31 Μαρτίου και την Παρασκευή 1 Απριλίου, οι τάξεις θα επιστρέψουν στην αίθουσα του Λυκείου Ελληνίδων για να γράψουν το «δικό» τους λαϊκό παραμύθι. Οι μαθητές, μιμούμενοι το ύφος και τη δομή των παραδοσιακών παραμυθιών, θα προσπαθήσουν να δημιουργήσουν ένα δικό τους αυθεντικό, καινούριο και πρωτότυπο κείμενο, το οποίο θα εικονογραφηθεί από τους ίδιους και θα βιβλιοδεθεί από το Λύκειο Ελληνίδων Σύρου για να το πάρουν μαζί τους στο σχολείο. «Η δράση βασίζεται σε έναν συγκεντρωμένο οδηγό τεχνικών μυθοπλασίας που έχω εκπονήσει εγώ η ίδια και έχω χρησιμοποιήσει κατά τη θητεία μου σε σχολεία», σημειώνει η κ. Κατσαρή, εξηγώντας ωστόσο ότι σκοπός του προγράμματος είναι τα παιδιά να γνωρίσουν αφενός τις βασικές τεχνικές του παραδοσιακού παραμυθιού και αφετέρου να αφήσουν, κατά τη διάρκεια της συγγραφής, τη φαντασία τους ελεύθερη, καθώς «η δημιουργία δεν μπαίνει σε καλούπια».

Σημειώνεται ότι, στο πρόγραμμα έλαβαν μέρος συνολικά 221 μαθητές. Πολύτιμη ήταν η συμβολή της Διευθύντριας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κυκλάδων κ. Μαρκέλλας Παραμυθιώτου, η οποία αποδέχτηκε με χαρά την πρόταση του Λυκείου Ελληνίδων Σύρου, καθώς και της υπεύθυνης Σχολικών Δράσεων, Χρυσάννας Διαμαντή.

Επικαιροποίηση της συνεργασίας με τα σχολεία

Σε δηλώσεις της στην «Κοινή Γνώμη», η πρόεδρος του Λυκείου Ελληνίδων Σύρου, Χριστίνα Λιγοψυχάκη, καθιστά γνωστή την πρόθεση του Λυκείου να επικαιροποιήσει και να επεκτείνει τα εκπαιδευτικά προγράμματά του. «Θεωρούμε ότι πέρα από την εκμάθηση των χορών, των οργάνων και της ζωγραφικής, τα παιδιά πρέπει να ασχοληθούν και με άλλες δράσεις λαογραφικού περιεχομένου και να δουλέψουν σε ομάδες πάνω στην παράδοση και την εθνική μας κληρονομιά», αναφέρει χαρακτηριστικά, απευθύνοντας θερμές ευχαριστίες στο εκπαιδευτικό προσωπικό των σχολείων για τη συνεργασία τους. Προσθέτει μάλιστα πως, το διοικητικό συμβούλιο είναι έτοιμο να ενστερνιστεί οποιαδήποτε νέα ιδέα κατατεθεί από τους ίδιους στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Λυκείου σχετικά με τον πολιτισμό και την παράδοση.

Όπως εξηγεί, η συνεργασία του Λυκείου με τα σχολεία βασιζόταν μέχρι σήμερα σε ένα πιο στενό πλαίσιο, με τα μαθήματα χορού, τραγουδιού, μουσικών οργάνων, τη διοργάνωση Εθνικών εορτών ή διαγωνισμούς ζωγραφικής. Πλέον, οι φορείς έρχονται πιο κοντά και ενώνουν τις δυνάμεις τους, προσθέτοντας ο καθένας από τον τομέα του το δικό του λιθαράκι.