Ρίχαρντ Βάγκνερ

Θαυμαστής της Αρχαίας Ελλάδας
  • Πέμπτη, 15 Σεπτεμβρίου, 2016 - 06:11
  • /   Eνημέρωση: 15 Σεπ. 2016 - 7:21

Θαύμασε την Ελλάδα, αγάπησε την Ελλάδα και αντέγραψε τον πολιτισμό της Ελλάδας. Η έξοχη τέχνη των Ελλήνων είναι το έργο τέχνης του Μέλλοντος. «Μπρος σε ποιο φαινόμενο στεκόμαστε με πια ταπεινωτική αίσθηση της αδυναμίας της επιφανειακής μας κουλτούρας, αν όχι προς την τέχνη των Ελλήνων; Αυτήν την τέχνη των χαϊδεμένων παιδιών της στοργικής Μητέρας Φύσης, των πιο όμορφων ανθρώπινων όντων, προτείνει η περήφανη μητέρα, ακόμη και σήμερα, ως μια αδιαμφισβήτητη και θριαμβευτική απόδειξη του τι μπορεί να πετύχει. Στην έξοχη τέχνη των Ελλήνων κοιτάζουμε για να μάθουμε πως πρέπει να δημιουργηθεί το έργο τέχνης του μέλλοντος… Έτσι είναι χρέος μας να κάνουμε από την Ελληνική τέχνη την καθολικά ανθρώπινη τέχνη…». Είναι ένα μικρό μέρος από κείμενο του Βάγκνερ, ένα από τα πολλά, που εκθειάζει την έξοχη και υπέρτατη τέχνη των αρχαίων Ελλήνων που θεωρεί ότι είναι το πρότυπο για το έργο τέχνης του Μέλλοντος.

Θαύμασε ακόμη το αρχαίο ελληνικό δράμα, θεωρώντας το δημιούργημα συλλογικό μιας κοινωνίας ελεύθερης και υγιούς, που λάτρευε τη θρησκεία της, τη χαρά της ζωής, την αγάπη και την ομορφιά του ανθρώπινου σώματος.

Η προσπάθεια του Βάγκνερ να αναπτύξει τις ιδέες του για τη δημιουργία μουσικού δράματος, στηριζόταν στις αρχές της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας. Θέλησε να δημιουργήσει Όπερες που οι πρωταγωνιστές να θυμίζουν λίγο ελληνική μυθολογία.

Μια ομοιότητα του Δία και της Αθηνάς παρουσιάζεται στην «Βαλκυρία» (από την τριλογία με πρόλογο το Δαχτυλίδι του Νιμπελουνγκ).

Οι σκέψεις του, οι θέσεις του και οι μουσικές δημιουργίες του τον απογείωσαν, κάποια εποχή, σε τέτοιο βαθμό, ώστε οι σύγχρονοι του συγγραφείς και διανοούμενοι να γράψουν και να μιλήσουν για το φαινόμενο Βάγκνερ, στήνοντας παράλληλα τους πρώτους ιστούς του μύθου που τον περιέλαβε για πάντα.

140 χρόνια Μπαϊρόιτ: Υψηλό επίπεδο αισθητικής και κουλτούρας.

Το Κτίριο των Φεστιβάλ του Μπαϊρόιτ γιορτάζει φέτος 140 χρόνια ύπαρξης και πολιτιστικής δραστηριότητας. Στις 22 Μαΐου του 1872 ο Βάγκνερ έβαλε τον θεμέλιο λίθο του «ναού» της τέχνης του. Το θέατρο τελείωσε το 1876 στη μικρή πόλη της Βαυαρίας σε ένα ιδανικό φυσικό τοπίο. Το θέατρο αυτό αποτελεί την πιο χειροπιαστή σχέση του έργου του Βάγκνερ με το αρχαίο ελληνικό δράμα. Στόχος και σκοπός του μεγάλου μουσικοσυνθέτη ήταν να δημιουργηθεί ένα θέατρο, πιστό αντίγραφο αρχαίου ελληνικού θεάτρου που θαύμασε (άραγε επισκέφθηκε ποτέ αρχαίο θέατρο στην Ελλάδα;) Το εσωτερικό του θεάτρου σχεδιάστηκε από τον αρχιτέκτονα Otto Bruckwald, με βάση το ιδεώδες του Βάγκερ: Αρχαίο ελληνικό θέατρο!

Αυτό το θέατρο παραμένει το ίδιο ως σήμερα, χωρίς καμιά αλλαγή ούτε στο κτήριο, ούτε στις δραστηριότητές του.

Το Φεστιβάλ του Μπαϊρόιτ πρωτοδιοργανώθηκε από τον ίδιο τον Ρίχαρντ Βάγκνερ, επιδιώκοντας να προβάλλει σε όλο τον κόσμο την γερμανική κουλτούρα που όμως αντέγραψε την αρχαία ελληνική τέχνη που πάντα έλεγε και έγραφε ότι θαύμαζε!

Το διεθνές πλέον και θαυμαστό Φεστιβάλ του Μπαϊρόιτ που κάθε καλοκαίρι προσελκύει τόσο πολύ κόσμο υπήρξε από την ίδρυση του μια οικογενειακή ιδιωτική υπόθεση. Και έτσι παραμένει μέχρι σήμερα και ιδιαίτερα φέτος που γιορτάζει τα «γενέθλια» του. 140 χρόνια επιτυχημένης μουσικής δραστηριότητας.

Ο Βόλφγκανγκ Βάγκνερ στη Σύρο.

Ο Βόλφγκανγκ, ήταν εγγονός του Ριχάρδου Βάγκνερ και ήταν ο υπεύθυνος (για 50 χρόνια) ώστε να συνεχίζεται το Φεστιβάλ του Μπαϊρόιτ. Φυσικά αυτή η μουσική δραστηριότητα είχε σταματήσει κατά τη διάρκεια του πολέμου. Ο Βόλφγκανγκ διαχειρίστηκε και οργάνωσε το θεσμό άριστα μέχρι τα βαθειά του γεράματα. Πριν λίγα χρόνια έφυγε από τη ζωή και τη σκυτάλη ανέλαβε η κόρη του και δισέγγονη του Ριχάρδου Βάγκνερ, η Καταρίνα. Νομίζω ότι εκείνη συνεχίζει έως σήμερα αυτή τη μουσική δραστηριότητα.

Πριν αρκετά χρόνια ο Βόλφκγανγκ με τη γυναίκα του Γκούντρουν επισκέφθηκαν το νησί μας, καλεσμένοι του αείμνηστου Γιάννη Βάτη και της συζύγου του Ελένης. Φιλοξενήθηκαν στο σπίτι τους στην Αγία Παρασκευή, απ’ όπου θαύμαζαν καθημερινά τη μοναδική θέα προς την Ερμούπολη, την Άνω Σύρο και τη θάλασσα.

Ήταν η ωραιότερη εικόνα που είδαν ποτέ, είχαν πει. Εμείς, είπε ο Βόλφγκανγκ έχουμε τα πανέμορφα δάση μας αλλά αυτό το μπλε…μαγεύει! Είστε τυχερός λαός και έχετε σπουδαία ιστορία και πολιτισμό, όπως έλεγε και ο παππούς Ριχάρδος.

Όταν γνώρισε την Ερμούπολη και ξεναγήθηκε στην Ερμούπολη και περπάτησε στην Ερμούπολη είπε: «Σήμερα γνώρισα ένα ανοιχτό Ευρωπαϊκό Μουσείο που ταξιδεύει πάνω στο κύμα…»

Χάρηκαν τη φιλοξενία, κολύμπησαν στον Φοίνικα, δοκίμασαν ψαρολιχουδιές στα ταβερνάκια, γεύθηκαν τα λουκούμια μας και μας αποχαιρέτησαν, προσκαλώντας μας στο Φεστιβάλ του Μπαϊρόιτ που σύμφωνα με τα σχόλια των ειδικών κατέχει μια ξεχωριστή θέση, όχι μόνο σαν χώρος δημιουργίας, αλλά και σαν χώρος διατήρησης μιας μουσικής μνήμης του μεγάλου Βάγκνερ.

Ετικέτες: