Της Μαρίας Ρώτα

Η Αγία Αικατερίνη “Η μεγαλομάρτυς”

  • Πέμπτη, 25 Νοεμβρίου, 2021 - 06:22
Δύο εικόνες της Αγίας Αικατερίνης του όρους Σινά.

Η Αικατερίνη είχε γεννηθεί και είχε ζήσει στην Αλεξάνδρεια. Τότε αυτοκράτορας ήταν ο Μαξιμιανός. Όπως αναφέρει μια Κυπριακή παράδοση, η καταγωγή της ήταν από Κύπρο και ήταν θυγατέρα του τότε έπαρχου Αλεξάνδρειας, με το όνομα Κωνσταντος. Η Αικατερίνη εφημίζετο για την αριστοκρατική καταγωγή της και την ωραιότητά της, αλλά και για τη μεγάλη μόρφωση που είχε αποκτήσει και το ήθος της. Κατά την εκκλησιαστική παράδοση, σε ηλικία μόλις 18 χρόνων, (όπως αναφέρουν τα κείμενα) ήταν κάτοχος όλης της γνώσης και της σοφίας της εποχής της, και αυτός ήταν ο λόγος που θαυμάστηκε τόσο πολύ από τον κόσμο που την γνώριζε και την άκουγε. Όπως είχε αναφέρει τότε για την Αγία Αικατερίνη ο Νικόδημος Αγιορείτης, ο οποίος είχε θαυμάσει τις δραστηριότητες και τις γνώσεις της, είχε αναφέρει: “ Η Αγία Αικατερίνη εγνώριζε τον Πλάτωνα, τον Αριστοτέλη και τους φιλοσόφους της εποχής της, αλλά και τον Όμηρο και τον Βιργίλιον, κατείχε δε τας επιστημονικάς γνώσεις του Ασκληπιού, του Ιπποκράτους, του Γαληνού και πολλών άλλων. Είχε στόχο να γίνει γνωστή η υπέροχη και μοναδική αρχαία Ελληνική ιστορία σε όλους τους ανθρώπους και ιδιαίτερα στους νέους. Παράλληλα θέλησε να προσφέρει, εκτός από την αρχαία ιστορία και την άριστη γνωριμία και την υπηρεσίαν του Χριστιανισμού στον άνθρωπο...”

Οι άνθρωποι την θαύμαζαν και συμφωνούσαν μαζί της επειδή θαύμαζε την αρχαία ελληνική ιστορία, αλλά παράλληλα σεβόταν και πίστευε στον Χριστιανισμό. Κάποτε συνελήφθη, με διαταγή του Μαξιμιανού* και αφού βασανίστηκε, καταδικάσθηκε σε εξορία, για να μην έρχεται σε επαφή με ανθρώπους και νέους που θαύμαζαν τις γνώσεις της. Παράλληλα, ο Μαξιμιανός φρόντισε για τη δήμευση της περιουσίας της. Όταν τελείωσε το χρονικό διάστημα της εξορίας της, θέλησε να επανέλθει στη χώρα της και να ζει και να έχει δραστηριοποίηση όπως παλαιότερα. Αυτό δεν άρεσε στον υπεύθυνο και συνελήφθη για δεύτερη φορά η Αγία Αικατερίνη και έπειτα από φρικτά βασανιστήρια εις τον τροχό αποκεφαλίστηκε. Ήταν το 305 μ. Χ. Τα λείψανά της ανακαλύφθηκαν από Αιγύπτιους χριστιανούς στις κορυφές του όρος Κυρήβ και μεταφέρθηκαν και αφιερώθηκαν στη μονή του όρους Σινά όπου και σώζονται. Για τη ζωή και τη δραστηριότητα και την άριστη διάθεση των ανθρώπων, η φροντίδα της Αγίας Αικατερίνης ήταν μοναδική! Είναι πολλά τα γραπτά κείμενα, αλλά και τα βιβλία που αναφέρονται στη ζωή και τη δραστηριότητά της.

Το όνομα της Αγίας Αικατερίνης

Για το όνομα της Αγίας είχαν ασχοληθεί πολλοί ιστορικοί και ιερείς της εποχής της. Είχαν ανακαλύψει ότι ονομάστηκε Αικατερίνη... που προερχόταν από το Αεικαθαρίνα που σήμαινε την καθαρότητα και την αγνότητα της ζωής της! (Αεί – καθαρίνα = πάντα καθαρή στο πνεύμα και στη ζωή). Από τα πολλά γραπτά κείμενα, πολλών αιώνων, έχει αποδεχθεί ότι το Συναξάριον (βιβλίον) της εκκλησίας της Κωνσταντινούπολης έγραψε: η μνήμη της Αγίας Αικατερίνης να εορτάζεται την 24η Νοεμβρίου. Όμως αργότερα, όπως παρουσιάστηκαν σε γραπτά κείμενα και βιβλία ιστορικών, η μνήμη της Αγίας Αικατερίνης απεφασίσθει να εορτάζεται 25η Νοεμβρίου και από την ορθόδοξη Εκκλησία και από την Ρωμαιοκαθολική. Η παρουσίαση αυτής της εορτής υπάρχει στην Εθνική Βιβλιοθήκη στο Παρίσι. Η μνήμη της Αγίας Αικατερίνης μεταφέρθηκε στη Δύση από τους Σταυροφόρους και τιμάται σε όλες τις χώρες την ημέρα της γιορτής της.

Τι αναφέρει η Λαογραφία

Η Αγία Αικατερίνη τιμάται ιδιαίτερα από πλήθος πιστών του ελληνικού λαού, αναφέρουν ιστορικοί. Αυτοί οι ιστορικοί της εποχής εκείνης από 200 – 300 μ.Χ. αναφέρουν στα κείμενά τους ότι ο Χριστός της απέστειλε χρυσό δακτυλίδι και ανέφεραν μερικοί Άγιοι ότι είχε ιδιαίτερα εκτιμηθεί τόσο από τις πολλές και άριστες γνώσεις της για την ιστορία του κόσμου, όσο και για την εκτίμησή της στους Χριστιανούς. Όπως αναφέρουν τα Συναξάρια, (βιβλία που περιέχουν βιογραφίες αγίων), υπήρχε ένα περιστέρι που της μετέφερε φαγητό στη φυλακή ώστε να μπορεί να ζει και να υπάρχει. Μετά από τον αποκεφαλισμό της, αντί αίματος έτρεχε γάλα από τον λαιμό της που είχε κοπεί. (αυτά, όπως γράφουν οι ιστορικοί της εποχής, είναι κείμενα του αγίου Παντελεήμονος κ.α. ) Πολύ νωρίς, όπως γράφει και άλλος ειδικός της εποχής, ο ελληνικός λαός την θεώρησε προστάτη του σε διάφορες περιστάσεις. Όπως αναφέρουν οι ειδικοί και δημοσιογράφοι, ότι οι γεωργοί, επειδή η γιορτή της είναι στην εποχή που αυτοί οι άνθρωποι πρέπει να σπέρνουν τα χωράφια τους, έκαναν παράκληση να φροντίσει... κατά την ημέρα της γιορτής της να “δανείζεται νερό” για να βρέξει. Άλλωστε η βροχή αυτή την εποχή είναι πολύτιμη. Εκτός από την φροντίδα της Αγίας να προσφέρει νερό στους αγρότες για να επιτύχει η σπορά τους, θερμά την προσκυνούσαν και την παρακαλούσαν νεαρές κοπέλες να τις βοηθήσει για να βρουν σύζυγο. Σε πολλές ελληνικές περιοχές, ιδιαίτερα στις Κυκλάδες, (όπως γράφουν οι ειδικοί της εποχής), κατά την ημέρα της γιορτής της φρόντιζαν με ιδιαίτερους τρόπους να παρακαλούν την Αγία. Στη Μήλο όλες οι νέες, εκείνες τις εποχές, ξυπνούσαν το πρωί, προσκυνούσαν την εικόνα και παρακαλούσαν ενώ παράλληλα ζύμωναν μια κουλούρα “από τρεις χεριές αλεύρι και τρεις χεριές αλάτι”. Αυτά τα έπαιρναν από γειτόνισσες που ήταν παντρεμένες και τις ευχαριστούσαν. Αργά το βράδυ έτρωγαν την κουλούρα, που είχε η κάθε μία και προσεύχονταν στην Αγία Αικατερίνη να τις βοηθήσει να αποκτήσουν γαμπρό.

 

Χρόνια πολλά σε όλες τις Κυρίες και τις νέες κοπέλες με το όνομα Κατερίνα.

Ετικέτες: