Η σύγχρονη θεατρική δημιουργία στις οθόνες μας
- Πέμπτη, 26 Νοεμβρίου, 2020 - 06:17
Μετά την αναβολή της προγραμματισμένης 32ης Συνάντησης Ερασιτεχνικών Θιάσων, λόγω κορωνοϊού, η «καρδιά» της σύγχρονης θεατρικής δημιουργίας στο Αιγαίο βρήκε εναλλακτικό τρόπο για να χτυπήσει και να αναδείξει το μεγαλείο της, ακολουθώντας τόσο τους όρους υγειονομικής ασφάλειας, όσο και τις τάσεις της εποχής.
Για μία και μοναδική φορά, οι τοπικές ομάδες των νησιών θα επικοινωνήσουν και θα μοιραστούν την αγάπη τους για το θέατρο στο πλαίσιο μιας online πολυθεματικής εκδήλωσης με στόχο τη γνωριμία, την ενημέρωση και την ηθική στήριξη των ερασιτεχνών.
Η διαδικτυακή δράση της Ομοσπονδίας Ερασιτεχνικού Θεάτρου Αιγαίου χρηματοδοτείται από τη Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής του Υπουργείου Ναυτιλίας και θα διεξαχθεί από 3 έως 13 Δεκεμβρίου 2020. Το ευρύ κοινό θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθεί ελεύθερα τις παραστάσεις που θα αναρτώνται καθημερινά στην ιστοσελίδα diadiktiaki-aegeantheatre.gr. Στο πλαίσιο της διοργάνωσης, θα πραγματοποιηθούν για τους συμμετέχοντες σεμινάρια και συζητήσεις επί των παραστάσεων που λαμβάνουν μέρος στη Συνάντηση.
Κατά τη διάρκεια του προγράμματος, οι θεατρόφιλοι θα απολαύσουν νέες αλλά και παλαιότερες παραστάσεις ομάδων – μελών της Ομοσπονδίας που μαγνητοσκοπήθηκαν και θα παρουσιαστούν για πρώτη φορά στην ιστορία του θεσμού.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον συγκεντρώνει και πάλι η θεατρική «σοδειά» των Κυκλάδων, στην οποία περιλαμβάνεται, μεταξύ άλλων, μία μεγάλη παραγωγή από τη Σύρο.
Πειραματική Σκηνή Μήλου - Ruya
Τα μέλη της Πειραματικής Σκηνής Μήλου κατέγραψαν τα όνειρα που στοίχειωσαν τον ύπνο τους και τα έκαναν… παράσταση μέσα από το σωματικό θέατρο και τη χρήση μάσκας. Η θεατρική performance «Ruya» ήταν μέρος του Διεθνούς Φεστιβάλ Μήλου τον Μάϊο του 2019. Παρουσιάστηκε στο Αρχαίο Θέατρο της Μήλου με την καλλιτεχνική επιμέλεια της Φωτεινής Παπαχριστοπούλου και σε συνεργασία με μέλη της γαλλικής ομάδας σωματικού θεάτρου Omoplates.
Κείμενο: Antoine Nowo, Daivika Elouard, Tolgay Pekin
Σκηνοθεσία: Tolgay Pekin
*“Ruya” σημαίνει “όνειρο» στην τουρκική γλώσσα.
Λαϊκή Σκηνή Άνδρου – Οιδίπους Τύραννος
Ένα από τα σπουδαιότερα έργα του αρχαίου ελληνικού θεάτρου παρουσιάζεται από τη Λαϊκή Σκηνή Άνδρου. Ο «Οιδίπους Τύραννος» σε διασκευή – σκηνοθεσία Κώστα Τσαπέκου αγαπήθηκε από το κοινό του Διεθνούς Φεστιβάλ Άνδρου το 2016.
Σύμφωνα με την υπόθεση του έργου, ο Οιδίπους είναι ο μεγάλος βασιλιάς που έχει σώσει κατά το παρελθόν τη Θήβα από το φόρο που πλήρωνε στη Σφίγγα. Είναι λοιπόν και τώρα, που έχει ενσκήψει ο μεγάλος λοιμός, η μόνη ελπίδα των Θηβαίων για να σωθεί η πόλη τους. Αυτά στην αρχή, γιατί στο τέλος ο Οιδίπους είναι ο μιαρός απόβλητος και ο αίτιος της δυστυχίας της πόλης, εξαιτίας εγκλημάτων που ο Απόλλων είχε προβλέψει πριν καν εκείνος γεννηθεί. Άραγε ο Σοφοκλής μας λέει ότι ο άνθρωπος δεν είναι παρά άθυρμα της Μοίρας; Ή μήπως εννοεί απλώς, ότι οι θεοί μηχανεύτηκαν αυτήν την τρομερή για τον Οιδίποδα μοίρα, για να αποκαλύψουν στους ανθρώπους τη δύναμή τους και να τους διδάξουν ένα σωτήριο μάθημα; Ή μήπως ο Σοφοκλής κάνει απλώς συναρπαστικό δράμα αφήνοντας ανεξερεύνητα τα φιλοσοφικά εξαγόμενα;
ΘΕΠΟΣ Απόλλων – Θαλασσινή Πολιτεία
Στο πλαίσιο εκδηλώσεων που πραγματοποιήθηκαν στη Σύρο το 2016, με αφορμή τα 190 χρόνια από την ονοματοδοσία της Ερμούπολης, ο ΘΕΠΟΣ ΑΠΟΛΛΩΝ επέλεξε να παρουσιάσει το έργο του Νίκου Σφυρόερα «Θαλασσινή Πολιτεία», σε σκηνοθεσία Γιώργου Πάχου.
Η παράσταση αναφέρεται στα πρώτα χρόνια της ίδρυσης της πόλης στις αρχές του 19ου αιώνα από Έλληνες πρόσφυγες Χίους, Σμυρναίους, Κυδωνιείς Σε αυτούς ήρθαν να προστεθούν πρόσφυγες από τα Μοσχονήσια, τη Μακεδονία, την Κωνσταντινούπολη, τη Ρόδο, την Ύδρα, τη Θεσσαλία , την Κάσο, τα Ψαρά αλλά και την Κρήτη. Ήδη από το 1821 στη Σύρο είχαν εγκατασταθεί κάποιες λίγες οικογένειες Χίων οι οποίοι δημιούργησαν και τον πρώτο πυρήνα της εν Σύρω χιακής παροικίας. Η καταστροφή της Χίου το 1822 ήταν το γεγονός που πυροδότησε τη μαζική φυγή των κατοίκων της προς άλλους τόπους εγκατάστασης μεταξύ των οποίων και η Σύρος. Μέσα σε λίγα χρόνια ο προσφυγικός αυτός οικισμός έγινε το σημαντικότερο εμπορικό κέντρο της επαναστατημένης Ελλάδας χάρη στην ακάματη προσπάθεια και στο εμπορικό δαιμόνιο των κατοίκων της.
Θεατροποιείο Τήνου – Η Καρφίτσα
Ένα έργο για τη σύγχρονη κοινωνία και την αξία της ζωής που έχει σχεδόν εκμηδενιστεί με τον φόβο να κυριαρχεί και τη βία να εκδηλώνεται με κάθε μορφή, παρουσιάζει το «Θεατροποιείο» Τήνου.
«Η Καρφίτσα» είναι ένα έργο για τέσσερις ζωές αλλά και για όλους εμάς.
Ζωές μοναχικές, παράλληλες, που από διαφορετικούς δρόμους συναντώνται, συμπλέκονται ή και χάνονται με αφορμή την “πολύτιμη” καρφίτσα.
Ζωές που βρίσκουν ένα δρόμο.. και άλλες ίσως να τον βρουν..
Ένα έργο όπου το χιούμορ συνυπάρχει ως κομμάτι της ζωής μας.
Σκηνοθεσία: Ειρήνη Γεωργιάδου – Γιάννης Τουφεκλή.
Θεατρική Ομάδα Μυκόνου – Ποιος σκότωσε το σκύλο τα μεσάνυχτα
Μία βαθιά τρυφερή ιστορία ενός ανθρώπου με πολλές ικανότητες θα παρουσιαστεί από τη Θεατρική Ομάδα Μυκόνου.
Το έργο «Ποιος σκότωσε το σκύλο τα μεσάνυχτα» αποτελεί μια ελεγεία στον παλιό κόσμο ψεύδους και υποκρισίας στην απομυθοποίηση με τόλμη και αυτοπεποίθηση. Ο αυτισμός τελικά μπορεί να εκφραστεί μέσα από μια μαθηματική διάνοια.
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Δομένικας Κουκάς.
Οι συμμετοχές της Πάρου
Γέλιο μέχρι δακρύων θα χαρίσει για μία ακόμη φορά ο Σύλλογος Γυναικών Νάουσας Πάρου με τον «Μπακαλόγατο», βασισμένο στο ομώνυμο θεατρικό έργο «Της κακομοίρας» των Χρήστου και Γιώργου Γιαννακόπουλου. Σκηνοθεσία: Γιώργος Γεμελιάρης
Η θεατρική ομάδα του Συλλόγου Γυναικών Μάρπησσας και του ΑΜΕΣ Μαρπησσαϊκού , παρουσιάζει τη θεατρική παράσταση «Φούστα Μπλούζα» των Θανάση Παπαθανασίου – Μιχάλη Ρέππα.
Η μοίρα παίζει ένα τρελό παιχνίδι στη Μαίρη: έρχεται αντιμέτωπη με την ερωτική προδοσία και την παράλογη πραγματικότητα. Ο πατέρας του παιδιού της επιστρέφει έπειτα από χρόνια ως τρανσέξουαλ ερωμένη του νυν άντρα της. Η σπιρτόζικη συγγραφική συντροφιά αντιμετωπίζει για μία ακόμα φορά τη σύγχρονη πραγματικότητα με άφθονο χιούμορ και ανατρεπτική διάθεση
Η παράσταση σε σκηνοθεσία Τάσου Βαρβέλη ήταν προγραμματισμένη για τον Μάρτιο του 2020 άλλα κατάφερε να παρουσιαστεί πρόσφατα για δύο μόνο βραδιές, λόγω των μέτρων για την καταπολέμηση της πανδημίας.
Έρωτας και γέλιο. Οι δύο υπέρτατες ηδονές της ζωής συνυπάρχουν αρμονικά στην πανέξυπνη κωμωδία του Γάλλου συγγραϕέα Georges Feydeau «Ράϕτης Κυριών», που παρουσιάζεται από τη θεατρική ομάδα του ΑΜΕΣ ΝΗΡΕΑ, σε σκηνοθεσία Πάνου Κέκα.
Το έργο, αν και γράϕτηκε στα τέλη του 19ου αιώνα, παραμένει –λόγω της θεματολογίας του ϕυσικά-επίκαιρο ακόμα και σήμερα! Ο Feydeau καυτηριάζει και γελοιοποιεί την αστική τάξη της εποχής του μέσα από συζυγικές ϕάρσες όπου το κωμικό στοιχείο συνήθως είναι ανελέητο και σπαραξικάρδιο.
Φέτος το καλοκαίρι, η Θεατρική Ομάδα του Πολιτιστικού Συλλόγου Πάρου «Αρχίλοχος» γιόρτασε τα 20 χρόνια αδιάλειπτης παρουσίας της με το έργο του Ευριπίδη «Τρωάδες», που πρωτοπαίχτηκε το 415 π.Χ. στα Μεγάλα Διονύσια.
Οι «Τρωάδες» είναι το τρίτο μέρος της τριλογίας του Ευριπίδη (τα δύο προηγούμενα είναι «Αλέξανδρος» και «Παλαμήδης»). Είναι ο κατ’ εξοχήν θρήνος της αρχαιότητας για τη βεβηλωμένη τιμή, την ατιμασμένη εστία, την απωλεσμένη πατρίδα. Είναι μία τραγωδία που αποτυπώνει την καταστροφή των Τρώων και προοικονομεί εκείνη των Ελλήνων, της Ύβρης τους γέννημα. Οι Τρωαδίτισσες, μέσα από τον θρήνο, την απώλεια και την καταστροφή που βιώνουν, είναι γυναικείες μορφές με ήθος, ποιόν, θάρρος και ευγένεια. Η επιβίωση αυτών των γυναικών μέσα από αυτή την απώλεια με έναν άκρως αξιοπρεπή τρόπο αντιμετώπισης των όσων συμβαίνουν είναι μεγαλειώδης.
Μετάφραση: Παντελής Μπουκάλας
Σκηνοθεσία: Νίκος Συνόδης
Οι συμμετοχές της Πάρου στη Διαδικτυακή Συνάντηση Ερασιτεχνικών Θιάσων συμπληρώνονται με τη «Μαύρη Κωμωδία» του Πήτερ Σάφερ από τη Θεατρική Ομάδα Νάουσας Πάρου.
Στο σπίτι του ανερχόμενου γλύπτη Μπρίνσλεϋ, όλα μοιάζουν έτοιμα για το επερχόμενο πάρτι, με ιδιόρρυθμους προσκεκλημένους…Ένα αναπάντεχο γεγονός όμως, αλλάζει τα δεδομένα… Απρόσκλητοι επισκέπτες, παρεξηγήσεις, λανθασμένες εκτιμήσεις και κωμικοτραγικά ευτράπελα θα οδηγήσουν σε μια, απρόβλεπτης εξέλιξης, βραδιά…
Η « Μαύρη Κωμωδία» θεωρείται μια ενδιαφέρουσα καταγραφή χαρακτήρων. Το σκοτάδι παίρνει ρόλο πρωταγωνιστή, δίνοντας μια καλή αφορμή στους ήρωες του έργου να βγάλουν στην επιφάνεια τον αληθινό τους εαυτό. Οι χαρακτήρες έχοντας την ψευδαίσθηση αυτής της κάλυψης ξεγυμνώνονται, σατιρίζονται και σαρκάζονται, ανατρέποντας την αρχικά αναμενόμενη “καθώς πρέπει” συμπεριφορά. Η αλληγορία φωτός και σκότους ισορροπεί με τέτοιο τρόπο που να αποκαλύπτει κρυμμένες πτυχές της ζωής. Ίσως γιατί στο σκοτάδι δεν είμαστε αυτό που φαινόμαστε, αλλά αυτό που νιώθουμε.
Σκηνοθεσία: Υπαπαντή Ρούσσου.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, στη Συνάντηση θα παρουσιαστούν, μεταξύ άλλων, δύο παιδικές παραστάσεις, ενώ θα συμμετέχουν και ομάδες εκτός Αιγαίου: η «Κερκυραϊκή Σκηνή» με το έργο «Αγγέλα» και δύο από Κύπρο: η «12 και κάτι» με το έργο «La Fola» (12η Νύχτα) και η θεατρική ομάδα «Σανίδι» με το έργο «Κάτω από τον ίσκιο της λεμονιάς».
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- Άμετρη αγάπη και αφοσίωση για το Θέατρο
15 Δεκ. 2020 - 6:18 - Το Αιγαίο ενώνεται με το Ιόνιο και την Κύπρο
3 Δεκ. 2020 - 6:12 - Νάξος: Ο Καμπανέλλης των θαυμάτων στο θέατρο «Ιάκωβος Καμπανέλλης»
28 Νοε. 2024 - 12:08 - "Λίστα Γάμου" και "Άθλιοι του Ηρακλή"
22 Νοε. 2024 - 6:16 - Επιστημονική και καλλιτεχνική προσέγγιση
21 Νοε. 2024 - 6:16