Παλιά διάταξη έθεσε θέμα ιδιωτικοποίησης του ΕΚΑΒ

Τροπολογία για τις διακομιδές

Αιχμηρές απαντήσεις του υπουργού Υγείας στους συνδικαλιστές
  • Δευτέρα, 24 Οκτωβρίου, 2016 - 06:18
  • /   Eνημέρωση: 24 Οκτ. 2016 - 20:00
  • /   Συντάκτης: Τέτα Βαρλάμη

Έντονη αντιπολιτευτική ρητορεία αναπτύχθηκε τις τελευταίες ημέρες σχετικά με το ΕΚΑΒ, εξ αφορμής της τροπολογίας του αναπληρωτή υπουργού Υγείας, Π. Πολάκη, σχετικά με τη ρύθμιση θεμάτων που αφορούν τις δαπάνες των διακομιδών.

Με αντιπολιτευτικές κορώνες υποδέχθηκαν οι συνδικαλιστικές οργανώσεις των εργαζομένων του ΕΚΑΒ την τροπολογία του, η οποία φέρει τον τίτλο «Ρύθμιση του ζητήματος της αποζημίωσης του Εθνικού Κέντρου Άμεσης Βοήθειας (ΕΚΑΒ) για τις δαπάνες των μεταφορών ασθενών με αεροπορικά ή πλωτά μέσα» και η οποία εντάχθηκε στο νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας «Κοινωνική και αλληλέγγυα οικονομία και ανάπτυξη των φορέων της και άλλες διατάξεις».

Αφορμή για τον θόρυβο που δημιουργήθηκε δεν αποτέλεσε κάποια νέα νομοθετική ρύθμιση, αλλά μία διάταξη του 1999, η οποία αφορά σε δυνατότητα σύναψης σύμβασης με ιδιωτικές εταιρείες για κάλυψη των αναγκών του ΕΚΑΒ, σε περίπτωση που αυτές προκύψουν από ειδικά γεγονότα.   

Αυτό που δεν πρέπει να παραγνωρίζεται είναι η οικονομική τακτοποίηση των θεμάτων που αφορούν στο ΕΚΑΒ, με αύξηση της χρηματοδότησης του και εξόφληση των παλαιών του οφειλών, ενώ παράλληλα δίνεται η δυνατότητα περιορισμού των ιδιαιτέρως κοσοτοβόρων πλωτών διακομιδών.

Ο θόρυβος περί ιδιωτικοποίησης του ΕΚΑΒ, ξέσπασε λίγα μόλις εικοσιτετράωρα πριν τα εγκαίνια της νέας βάσης του ΕΚΑΒ στη Σύρο, τα οποία πραγματοποιούνται σήμερα από τους συναρμόδιους υπουργούς.

Η κάλυψη των δαπανών του ΕΚΑΒ

Σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στην αιτιολογική έκθεση της τροπολογίας, ζητούμενο της τροποποίησης της διάταξης που αφορά στο ΕΚΑΒ είναι «να συμπληρωθεί το νομοθετικό πλαίσιο και να προσαρμοστεί στη λειτουργία του ΕΟΠΥΥ και να καταστεί εφικτή η λειτουργία των εναέριων και πλωτών μέσων μεταφοράς βαρέως ασθενών – δικαιούχων περίθαλψης του ΕΟΠΥΥ, που δραστηριοποιούνται υπό τον λειτουργικό συντονισμό του ΕΚΑΒ».

Σε ότι αφορά στις δαπάνες του ΕΚΑΒ, με την τροπολογία ορίζεται ότι «Ο ΕΟΠΥΥ, ως καθολικός διάδοχος των κλάδων υγείας των ασφαλιστικών ταμείων που εντάχθηκαν σε αυτόν, υποχρεούται να καταβάλλει στο ΕΚΑΒ τις δαπάνες μεταφοράς βαρέως ασθενών δικαιούχων περίθαλψης από αυτόν, που μεταφέρονται με αεροπορικό ή πλωτό μέσο και συγκεκριμένα για τις μεταφορές: α) των δικαιούχων περίθαλψης ΕΟΠΥΥ και β) των ανασφάλιστων και οικονομικά αδυνάτων». Οι δαπάνες αυτές καταβάλλονται και στις περιπτώσεις εκείνες που η μεταφορά για οποιονδήποτε λόγο δεν πραγματοποιήθηκε, υπήρξε όμως κινητοποίηση μέσων και προσωπικού.

Σχετικά με τις δαπάνες μεταφοράς αλλοδαπών, αυτές καταβάλλονται από τους ίδιους και σε περίπτωση αδυναμίας καταβολής εκ μέρους τους, αυτές καταβάλλονται από τους ασφαλιστικούς τους φορείς (δημόσιους ή ιδιωτικούς) μέσω των πρεσβειών των κρατών προέλευσης τους, εκτός εάν ρυθμίζονται διαφορετικά από διακρατικές συμφωνίες ή προέρχονται από κράτη-μέλη της Ε.Ε. για τους οποίους ισχύει η σχετική με το θέμα αυτό νομοθεσία.

Αύξηση της χρηματοδότησης του ΕΚΑΒ

Η χρηματοδοτική «πληγή» των πλωτών διακομιδών αλλά και οι λειτουργικές ανάγκες του ΕΚΑΒ, όπως και οι επί σειρά δεκαετιών χρονίζουσες οφειλές του, που αναλογούν σε εκατοντάδες εκατομμύρια, αποτελούν προβλήματα τα οποία επιχειρείται να διευθετηθούν με την τροπολογία, καθώς δίνεται η δυνατότητα μεγάλης αύξησης του ετήσιου προϋπολογισμού του, ο οποίος φτάνει στα 12 εκ. ευρώ.

Σε ότι αφορά στις αποζημιώσεις που λαμβάνει το ΕΚΑΒ, όπως αναλυτικά ανέφερε στην Ολομέλεια της Βουλής, κατά την παρουσίαση της τροπολογίας, ο υπουργός Υγείας, Π. Πολάκης, «προικοδοτείται» το ΕΚΑΒ μέσω του ΕΟΠΥΥ και για τις ανάγκες των διακομιδών που εκτελεί, είτε για ασφαλισμένους του είτε για ανασφάλιστους, θα λαμβάνει το 0,86% κάθε έτος από τις συνολικές δαπάνες για την υγεία, πλην φαρμάκων, που ανέρχονται σε 1,402 δις ευρώ, ποσοστό που αντιστοιχεί σε περίπου 12 εκ. ευρώ.

Χαρακτηριστική είναι η αναφορά του Π. Πολάκη στην επί πολλές δεκαετίες οικονομική εκκρεμότητα του ΕΚΑΒ, καθώς από τις δεκαετίες ’80, ’90 και 2000 υπάρχουν απλήρωτες διακομιδές προς την Πολεμική Αεροπορία, ενημερώνοντας ότι αυτά τα χρέη που έχουν συσσωρευθεί φτάνουν περίπου στα 100 εκ. ευρώ.

Όπως χαρακτηριστικά ανάφερε «Με αυτό τον τρόπο και με την αναδρομική ισχύ από 1/1/2012, που δίνουμε, θα εξοφλήσουμε, σε συμφωνία με την αεροπορία, 50 εκ. ευρώ, θα δοθούν προς τα εκεί έναντι παλαιών οφειλών».

Η ετήσια χρηματοδότηση του ΕΚΑΒ με 12 εκ. ευρώ, σύμφωνα με τα λεγόμενα του υπουργού, θα του δώσουν τη δυνατότητα να καλύψει τις αεροδιακομιδές και για τις πλωτές διακομιδές και την πληρωμή των επικουρικών του γιατρών, σχολιάζοντας πως «ούτε αυτό είχε ρυθμιστεί ποτέ από αυτούς που μας κουνάνε το δάχτυλο», ενώ επιπλέον θα μπορεί να προχωρήσει και στην ανανέωση του εξοπλισμού του».

Ειδική αναφορά έκανε και στο υψηλό κόστος των πλωτών μεταφορών, λέγοντας πως «2 εκ. ευρώ που έφτασε το κόστος των πλωτών διακομιδών στα νησιά των Κυκλάδων, με τους γνωστούς καϊκτσήδες από τη Νάξο και άλλα νησιά».

Για τις μέχρι τώρα ενέργειες υπέρ του ΕΚΑΒ, ο υπουργός ανάφερε «Τη χρήση των πυροσβεστικών ελικοπτέρων για τις διακομιδές, την βάση στη Σύρο που μειώνει στο μισό τον χρόνο των διακομιδών, τη συμφωνία με το υπουργείο Ναυτιλίας για τη χρήση 2 πλωτών μέσων του Λιμενικού, τα οποία μετασκευάζονται για να κάνουν αυτά τις πλωτές διακομιδές και να πληρώνουμε μόνο το καύσιμο. Αυτό λύνουμε. Δίνουμε 12 εκ. ευρώ κάθε χρόνο στο ΕΚΑΒ. Πρακτικά του δίνουμε επιπλέον 50% του προϋπολογισμού που είχε μέχρι τώρα. Και βγαίνουνε και μιλάνε αντί να πουν ευλόγησον». 

Η αντίδραση των εργαζομένων

Μία διάταξη που συμπεριλήφθηκε στην τροπολογία αποτέλεσε και την αφορμή για έκφραση αντιδράσεων από τους συνδικαλιστές του ΕΚΑΒ, αλλά και τα κόμματα της αντιπολίτευσης, που με απόλυτο συντονισμό σήκωσαν τους τόνους περί ιδιωτικοποίησης Εθνικού Κέντρου Άμεσης Βοήθειας, καθώς υποστήριξαν ότι ανοίγει ο δρόμος για απώλεια του δημόσιου χαρακτήρα του.

Συγκεκριμένα, στην τροπολογία συμπεριλαμβάνεται μία παλιά διάταξη του 1999, η οποία αναφέρει ότι «Στο ΕΚΑΒ παρέχεται η δυνατότητα σύμβασης συμβάσεων με αεροπορικές ή άλλες εταιρείες μεταφορών για μίσθωση μέσων, ύστερα από έγκριση του Υπουργού Υγείας και Πρόνοιας, στην περίπτωση που τα δικά του μέσα δεν επαρκούν για την κάλυψη των αναγκών του».

Η αντίδραση των εργαζομένων του ΕΚΑΒ εκφράστηκε με συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από τη Βουλή, την ώρα συζήτησης του νομοσχεδίου, ενώ παράλληλα, με απόφαση της γενικής συνέλευσης, προχώρησαν σε 6ωρη στάση εργασίας.

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Προσωπικού του ΕΚΑΒ ανέφερε σε ανακοίνωση της «νύχτα ξεπουλάνε το ΕΚΑΒ», όπως και οι λοιπές συνδικαλιστικές οργανώσεις των εργαζομένων, διαμαρτυρήθηκαν απαιτώντας «την απόσυρση της τροπολογίας με την οποία καταργείτε ο δημόσιος χαρακτήρας του ΕΚΑΒ», καθώς υποστηρίζουν ότι «έχουμε την είσοδο των ιδιωτικών συμφερόντων στις εναέριες και επίγειες μεταφορές».

Όπως αναφέρουν στην ανακοίνωση τους «Στο νομοσχέδιο εισάγουν τροπολογία που μεταξύ των άλλων επιβαρύνσεων σε ταμεία και ΕΟΠΥΥ, δίνει την δυνατότητα το ΕΚΑΒ να νοικιάζει ασθενοφόρα από ιδιώτες για να ανταπεξέλθει στις υποχρεώσεις του».

Με τον τρόπο αυτό, υποστηρίζεται από τους εργαζόμενους ότι «Βάζουν τους ιδιώτες από το παράθυρο. Σήμερα νοικιάζουν Ασθενοφόρα και αεροπλάνα, αύριο θα νοικιάζουν εργαζόμενους».

Στην ανακοίνωση αναφέρεται ότι «Φαίνεται ότι η «αναδιοργάνωση» της λειτουργίας του Γραφείου Αεροδιακομιδών του ΕΚΑΒ, ενός τμήματος που έχει θρηνήσει νεκρούς ιατρούς και διασώστες τα προηγούμενα χρόνια, γίνεται από την διορισμένη διοίκηση του ΕΚΑΒ και το Υπουργείο Υγείας με το «ξεπούλημα»  στα ιδιωτικά συμφέροντα. Σήμερα προσπαθούν να νοικιάσουν αεροπορικά μέσα  μεταφοράς ασθενών. Αύριο θα προσπαθήσουν να νοικιάσουν παρεχόμενες υπηρεσίες. Το επόμενο βήμα θα είναι η ενοικίαση εργαζομένων για την παροχή άμεσης προνοσοκομειακής φροντίδας και επείγουσας ιατρικής βοήθειας!».

Απαιτούν από την κυβέρνηση και τον υπουργό Υγείας να πάρει πίσω την τροπολογία «έκτρωμα», σημειώνοντας πως το «ξεπούλημα σε ιδιωτικά συμφέροντα» των Αεροδιακομιδών του ΕΚΑΒ, η οποία βάζει σε κίνδυνο τις ζωές των πολιτών».

Ως απαιτήσεις και διεκδικήσεις, οι εργαζόμενοι θέτουν:

1) Την συνέχιση της συνεργασίας με τα Υπουργεία Εθνικής Άμυνας και Προστασίας του Πολίτη, ώστε να συμβάλλουν με τα πτητικά τους μέσα στις αεροδιακομιδές τους ΕΚΑΒ.

2) Την επισκευή και συντήρηση των τριών εναπομεινάντων ελικοπτέρων του ΕΚΑΒ, ώστε να τεθούν το συντομότερο δυνατό στην υπηρεσία των πολιτών των ακριτικών περιοχών της πατρίδας μας.

3) Την υλοποίηση της πρότασης των εργαζομένων, δηλαδή την απόκτηση από το ΕΚΑΒ του δικού του στόλου πτητικών μέσων.

Τα προαναφερόμενα αιτήματα των εργαζομένων αποτελούν και υπόδειξη περί επιχειρησιακού σχεδιασμού, καθώς αναφέρεται συγκεκριμένα ότι «Έτσι γίνεται ο εθνικός επιχειρησιακός σχεδιασμός για την παροχή επείγουσας προνοσοκομειακής φροντίδας και διακομιδής ασθενών σε όλες τις περιοχές της χώρας και όχι με τροπολογίες που εισηγούνται στην πολιτική ηγεσία «μαθητευόμενοι μάγοι»! Έτσι μόνο το σύνολο των πολιτών και στο τελευταίο χωριό της χώρας θα καλύπτεται με ασφάλεια από το ΕΚΑΒ».

Συνδικαλιστικό σόου

Για την ιδιωτικοποίηση των διακομιδών, για την οποία κατηγορείται η κυβέρνηση, ο υπουργός Υγείας κατά την ανάλυση της τροπολογίας στη Βουλή διευκρίνισε πως πρόκειται για παλαιά διάταξη, η οποία δεν αφαιρείται προκειμένου να προληφθούν έκτακτες ανάγκες, αν και όταν αυτές προκύψουν.

Όπως ανέφερε «Υπήρξε μία κατηγορία ότι εμείς πάμε για ιδιωτικοποίηση των διακομιδών. Ο αντιπολιτευτικός οίστρος τυφλώνει κι όταν τυφλώνεσαι κουτουλάς στον τοίχο. Η διάταξη η οποία αναφέρουν, είναι διάταξη η οποία ψηφίστηκε το 1999, την οποία δεν βγάζουμε για να προλάβουμε μία έκτακτη κατάσταση εάν κάτι συμβεί, χαλάσουν τα ελικόπτερα ή δεν έχουμε λιμενικά ή γίνει κάποια μαζική καταστροφή και χρειαστούμε παραπάνω μέσα, να μπορούμε να κάνουμε σύμβαση με κάποιες εταιρείες για να μπορεί να γίνεται αυτή η μεταφορά».

Τα βέλη του υπουργού στράφηκαν και κατά των συνδικαλιστικών εκπροσώπων των εργαζομένων του ΕΚΑΒ, τόσο για την ανακάλυψη της διάταξης μετά από τόσα χρόνια, όσο και για την σιωπή τους σε ότι αφορά τα υπέρογκα κόστη των πλωτών διακομιδών.

Συγκεκριμένα ανέφερε επ’ αυτών «Δεν την ξέρει το Σωματείο του ΕΚΑΒ, από το 1999 τον νόμο του ΕΚΑΒ, ότι υπάρχει αυτή η διάταξη; Τώρα την ανακάλυψαν οι αντάρτες του ΕΚΑΒ, με επικεφαλής τον καπετάν Μαθιόπουλο, ότι εμείς θα ιδιωτικοποιήσουμε; Που ήταν τόσον καιρό το Σωματείο που διαρρηγνύει τα ιμάτια του περί ιδιωτικοποίησης όταν οι πλωτές διακομιδές, με τα πλωτά μέσα από τη Νάξο, φτάνανε 1,5 και 2 κ. ευρώ τον χρόνο; Πότε σήκωσαν το ανάστημα τους απέναντι στις ιδιωτικοποιήσεις;».

Ο υπουργός στοχοποίησε ευθέως συγκεκριμένους συνδικαλιστές, ότι με την συγκέντρωση διαμαρτυρίας τους έξω από τη Βουλή επεχείρησαν να δικαιολογήσουν τον συνδικαλιστικό τους ρόλο και να δημιουργήσουν τηλεοπτικές εντυπώσεις.

Όπως είπε «Η σημερινή κινητοποίηση ήταν κινητοποίηση όχι διεκδίκησης και πάλης ενάντια στην ιδιωτικοποίηση, ήταν «αγωνιστικό» τηλεοπτικό σόου για τη δικαιολόγηση της ύπαρξης όχι του Σωματείου αλλά συγκεκριμένων ανθρώπων, οι οποίοι βλέπουν ότι δεν θα έχουν λόγο ύπαρξης σε λίγο. Αυτή είναι η πολύ σκληρή πραγματικότητα».

Ετικέτες: