Σε διαγωνισμό προχωρά ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης για την ανάθεση της εκπόνησης του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), για το οποίο κατάφερε να μην χάσει τη χρηματοδότηση από το Πράσινο Ταμείο

Βελτιώσεις για μετακινήσεις και μεταφορές

Καμία ενέργεια από το 2017 μέχρι και σήμερα, για το στρατηγικό σχέδιο που από το 2022 καθίσταται υποχρεωτικό
  • Τρίτη, 20 Απριλίου, 2021 - 06:20

Στην απόκτηση ενός στρατηγικού σχεδιασμού για την επίτευξη καλύτερου συγκοινωνιακού και κυκλοφοριακού συστήματος στον πολεοδομικό ιστό της πόλης προχωρά ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης, αξιοποιώντας σχετική χρηματοδότηση που είχε δοθεί από το 2017, από το Πράσινο Ταμείο.

Αν και από τότε, μέχρι και σήμερα, η συγκεκριμένη χρηματοδότηση δεν είχε ενεργοποιηθεί, καθώς δεν είχε γίνει καμία κίνηση για την εκπόνηση Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), ωστόσο, το ποσό των 30.000 ευρώ τελικώς διατηρήθηκε, με αποτέλεσμα η σημερινή Δημοτική Αρχή να βρίσκεται σήμερα στο στάδιο της διενέργειας διαγωνισμού για την ανάθεση της εκπόνησής του.

Ειδικότερα, σήμερα η Οικονομική Επιτροπή εγκρίνει τη διακήρυξη του διαγωνισμού, μέσω του οποίου θα αποκτήσει σύμβουλο, ο οποίος θα “τρέξει” όλη την απαιτούμενη διαδικασία για την απόκτηση ΣΒΑΚ.

Σε δηλώσεις για το θέμα κλήθηκε ο εντεταλμένος δημοτικός σύμβουλος του Τμήματος Προγραμματισμού, Ανδρέας Γιαλόγλου, ο οποίος εξήγησε πως επί της ουσίας το ΣΒΑΚ υποδεικνύει την ορθή χωροθέτηση δράσεων που συνδέονται με τις μεταφορές και την κινητικότητα και οι οποίες αν εφαρμοστούν, βοηθούν στη βελτίωση και αναβάθμιση των συνθηκών λειτουργίας της πόλης και των ανθρώπων της.

Στην ερώτηση αν μέσω του ΣΒΑΚ προκύπτουν δυνατότητες κυκλοφοριακής ανακούφισης, ο ίδιος απάντησε καταφατικά, διευκρινίζοντας ως ποιο βαθμό μπορεί αυτό να είναι εφικτό.

Αξίζει να υπενθυμιστεί πως το 2017 με ρεπορτάζ της “Κοινής Γνώμης” είχε αναδειχθεί το γεγονός πως περίπου δέκα νησιά των Κυκλάδων είχαν λάβει χρηματοδότηση ύψους 30.000 ευρώ το κάθε ένα για την εκπόνηση ΣΒΑΚ, ωστόσο, λίγα από αυτά ως σήμερα έχουν προχωρήσει. Δύο εξ αυτών είναι η Πάρος και η Μύκονος, που βρίσκονται σε φάσεις διαβούλευσης των σχεδίων.

Βιώσιμο σύστημα μετακινήσεων

Σύμφωνα με όσα αναφέρει το περιεχόμενο του διαγωνισμού, “Τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) αναδεικνύονται ως μια νέα ολοκληρωμένη και μακροπρόθεσμη προσέγγιση σχεδιασμού της αστικής κινητικότητας, που επιτρέπει στις τοπικές αρχές να αναπτύσσουν και υλοποιούν στρατηγικές αστικής κινητικότητας στη βάση εμπεριστατωμένων αναλύσεων της υφιστάμενης κατάστασης.

Τα ΣΒΑΚ επιτρέπουν μια σαφή θεώρηση για τη βιώσιμη ανάπτυξη των αστικών περιοχών για τις οποίες σχεδιάζονται και η οποία περιλαμβάνει τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας, της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και της ηχορρύπανσης, του αριθμού ατυχημάτων, της κυκλοφοριακής συμφόρησης, τη διαφύλαξη των κοινόχρηστων χώρων κ.ά.

Τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) είναι ένα στρατηγικό σχέδιο που βασίζονται στις υφιστάμενες πρακτικές σχεδιασμού και εμπνέονται από τις αρχές του ενιαίου σχεδιασμού, της συμμετοχής και της αξιολόγησης ώστε να καλύψουν τις ανάγκες κινητικότητας και μετακινήσεων των ανθρώπων σήμερα και στο μέλλον, για μια καλύτερη ποιότητα ζωής στην πόλη και την περίμετρό της.

Τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) έχουν στόχο να δημιουργήσουν ένα βιώσιμο σύστημα αστικών συγκοινωνιών και μετακινήσεων που: α. εξασφαλίζουν προσβασιμότητα των θέσεων εργασίας και των υπηρεσιών σε όλους, β. Βελτιώνουν την προστασία και την ασφάλεια των μετακινουμένων, γ. μειώνουν την ρύπανση, τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου και την κατανάλωση ενέργειας, δ. αυξάνουν την αποτελεσματικότητα και την οικονομική αποδοτικότητα των μεταφορών ανθρώπων και εμπορευμάτων, δ. ενισχύει την ελκυστικότητα και την ποιότητα του αστικού περιβάλλοντος.

Το σχέδιο βασίζεται σε ένα ενιαία αποδεκτό μακροπρόθεσμο όραμα για τις μεταφορές και την κινητικότητα σε όλο το πολεοδομικό συγκρότημα, που καλύπτει όλους τους τρόπους και τα μέσα μεταφοράς (δημόσιες και ιδιωτικές, επιβατικές και εμπορευματικές, μηχανοκίνητες και μη), καθώς και τη συμπεριφορά στις μετακινήσεις και τη στάθμευση. Το στρατηγικό όραμα παρέχει μια ποιοτική περιγραφή του επιθυμητού μέλλοντος και κατευθύνει την ανάπτυξη του καταλλήλου πλαισίου μέτρων σχεδιασμού. Το όραμα εξειδικεύεται σε συγκεκριμένους στόχους, οι οποίοι δείχνουν τον τύπο της επιθυμητής αλλαγής. Οι αλλαγές και οι επιπτώσεις είναι μετρήσιμες και συσχετίζονται με την ιεραρχία των στόχων, εστιάζοντας σε κατάλληλα επιλεγμένους δείκτες επιδόσεων”.

Απαραίτητη προϋπόθεση για λήψη χρηματοδοτήσεων

Σύμφωνα με όσα τονίζονται ρητά στο περιεχόμενο του διαγωνισμού που βγαίνει άμεσα στον αέρα μετά από τη σημερινή θετική γνώμη κι έγκριση των μελών της Οικονομικής Επιτροπής, τα ΣΒΑΚ αποτελούν απαραίτητη προϋπόθεση για τη λήψη χρηματοδοτήσεων από την επόμενη χρονιά, σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές οδηγίες.

“Πρέπει να τονιστεί ότι, βάσει των πρόσφατων κατευθύνσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η ύπαρξη εγκεκριμένου ΣΒΑΚ θα αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την συμμετοχή φορέων μιας πόλης σε οποιοδήποτε συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα σχετικό με τις μεταφορές κατά την προγραμματική περίοδο 2014 – 2020 και τη μεταγενέστερη 2021-2027” αναφέρεται ξεκάθαρα, κάτι που σχολίασε και από την πλευρά του ο Ανδρέας Γιαλόγλου.

Καλύτερη προσβασιμότητα στην αστική περιοχή

Επιπλέον, καθίσταται σαφές σχετικά με τον συγκεκριμένο σχεδιασμό, πως θα δώσει τη δυνατότητα στον Δήμο για ενέργειες και δράσεις που θα εξασφαλίζουν καλύτερη προσβασιμότητα στον αστικό ιστό. Συγκεκριμένα, “Ο Δήμος, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του κατά το άρθρο 75 του Ν. 3463/2006, έχοντας θέσει ως στρατηγική κατεύθυνση την υλοποίηση κυκλοφοριακών παρεμβάσεων με σεβασμό στις βασικές αρχές της βιώσιμης αστικής κινητικότητας και οδικής ασφάλειας, προωθεί την υλοποίηση στρατηγικού σχεδίου για τη βιώσιμη αστική κινητικότητα με στόχο την βελτίωση της προσβασιμότητας της αστικής περιοχής του Δήμου και την παροχή υψηλής ποιότητας και βιώσιμης κινητικότητας και μεταφορών, είτε πρόκειται για μετακίνηση μέσα στην ίδια την αστική περιοχή του Δήμου, είτε αφορά σε διερχόμενη κίνηση από το δίκτυο του Δήμου. Το συγκεκριμένο στρατηγικό σχέδιο θα οργανώσει το πλαίσιο πάνω στο οποίο η Δημοτική Αρχή θα κινηθεί στη διάρκεια των επόμενων ετών, για την αναβάθμιση του επιπέδου εξυπηρέτησης στις μετακινήσεις των κατοίκων, με στόχο την εξασφάλιση ενός ασφαλέστερου, αποδοτικότερου και συμβατού περιβαλλοντικά συγκοινωνιακού και κυκλοφοριακού συστήματος. Ενός συστήματος που στο επίκεντρο θέτει τον μετακινούμενο πολίτη ως πεζό, χρήστη ποδηλάτου και χρήστη μέσων μαζικής μεταφοράς και τελευταία ως οδηγό/ επιβάτη Ι.Χ., Με τον τρόπο αυτό, οι έννοιες της κινητικότητας και της προσβασιμότητας, δίνουν προτεραιότητα στον πεζό, στο ποδήλατο, στη χρήση ΜΜΜ (Μέσων Μαζικής Μεταφοράς) και ακολούθως στο αυτοκίνητο, και αυτή θα είναι η διάσταση των παρεμβάσεων που θα σχεδιαστούν”.

Αξίζει να σημειωθεί πως η διάρκεια αυτής της σύμβασης για την εκπόνηση του ΣΒΑΚ ορίζεται σε 14 μήνες.

Δεν περίσσευαν στον Δήμο 30 χιλ. ευρώ. Διατηρήσαμε τη χρηματοδότηση”

Σχετικά με τη σημερινή απόφαση και το γεγονός πως ο Δήμος επί πολλά έτη δεν είχε προχωρήσει στην αξιοποίηση της χρηματοδότησης, ο κ. Γιαλόγλου κλήθηκε να τοποθετηθεί.

“Είχαμε ενταχθεί στο Πράσινο Ταμείο. Δεν είχε ενεργοποιήσει τη χρηματοδότηση η προηγούμενη Δημοτική Αρχή και κινδυνεύσαμε τέλος του 2020 να χάσουμε τη χρηματοδότηση. Τελευταία στιγμή, διαπιστώσαμε ότι έληγε η χρηματοδότηση και πήραμε αποφάσεις στο Δημοτικό Συμβούλιο, τέλος του προηγούμενου χρόνου και δώσαμε την αναγκαία παράταση σε συνεννόηση με το Πράσινο Ταμείο” γνωστοποίησε σχετικά, σημειώνοντας μάλιστα πως, πλέον η νυν Δημοτική Αρχή και η Οικονομική Επιτροπή “εγκρίνουμε τους όρους δημοπράτησης για να το εκπονήσουμε”.

Αν και το ποσό αφορά σε 30.000 ευρώ, ο κ. Γιαλόγλου θέλησε να τονίσει πως, παρόλο το ύψος του, σήμερα ο Δήμος δεν έχει περιθώριο να χάνει χρηματοδοτήσεις. “Ναι, μιλάμε για ένα ποσό των 30.000 ευρώ αλλά σήμερα δεν νομίζω ότι περισσεύουν στον Δήμο αυτά τα χρήματα. Και μάλιστα, όπως προκύπτει, του χρόνου καθίσταται και θεσμικά υποχρεωτικό το ΣΒΑΚ”.

Ως εκ τούτου, εξήγησε πως στην περίπτωση που η χρηματοδότηση είχε χαθεί, “θα έπρεπε να το πληρώσουμε με λεφτά των δημοτών”.

Σχετικά με τον συνοπτικό διαγωνισμό που θα προκηρύξει ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης, ο ίδιος τόνισε πως αυτό γίνεται καθώς “απαιτείται μία τεχνογνωσία που δεν την έχει ο Δήμος και πρέπει να την πάρει”.

Η Σύρος μπορεί να προσδοκά βελτιώσεις”

Ερωτηθείς σε πρακτικό επίπεδο, τί θα προσφέρει η απόκτηση ενός στρατηγικού συστήματος για τις μεταφορές και τις μετακινήσεις, ο εντεταλμένος Προγραμματισμού υπήρξε περιγραφικός. “Ενδεικτικά μπορεί να προσδιορίσει καλύτερες θέσεις για στάσεις λεωφορείων, για mini bus, για ταξί. Δηλαδή θα κάνει μία γενικότερη αποτύπωση για τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς κλπ. Είναι ένα υποχρεωτικό “εργαλείο” που απορρέει από κάποιον νόμο και καθίσταται και υποχρεωτικό από του χρόνου” δήλωσε σχετικά, ενώ ταυτόχρονα τοποθετήθηκε και για το αν η Σύρος μπορεί μέσω της εφαρμογής του να προσδοκά ουσιαστικές αλλαγές και βελτιώσεις στο θέμα των μεταφορών και μετακινήσεων. “Ναι μπορεί να προσδοκά μία καλύτερη χωροθέτηση δράσεων” ανέφερε, απαντώντας καταφατικά και για το αν το ΣΒΑΚ συνδέεται και με το κυκλοφοριακό. “Προφανώς συνδέεται. Γιατί η σωστή αντιμετώπιση της χωροθέτησης δραστηριοτήτων, προφανώς και θα αλλάξει κάποια πράγματα στο κυκλοφοριακό” δήλωσε σχετικά, διευκρινίζοντας πως ο εν λόγω σχεδιασμός “Θα αποτυπώνει πού θέλει να πάει η Σύρος σε αυτό το κομμάτι. Αφού εκπονηθεί θα πρέπει όποιες δράσεις κάνουμε να εναρμονίζονται με αυτό”.

Άρα, πρόσθεσε πως, “Θα έχουμε ένα πλάνο μακροπρόθεσμο για την αντιμετώπιση των μετακινήσεων – μεταφορών μας. Όσες δράσεις εγκρίνουμε, θα πρέπει να εναρμονίζονται με αυτό”.

"Το κυκλοφοριακό δεν λύνεται με μαγικό “ραβδί”"

Στην παρατήρηση πως σχετικά με το κυκλοφοριακό της Ερμούπολης, η σημερινή Δημοτική Αρχή δεν έχει προχωρήσει σε επεξεργασία προτάσεων ή σκέψεων και δη για το πρόβλημα των καλοκαιρινών μηνών, όπως προσφάτως έθιξε εκπρόσωπος των καταλυματιών μιλώντας στην εφημερίδα, ο κ. Γιαλόγλου υπήρξε σαφής: “Έχει προχωρήσει ένα καυτό ζήτημα η Δημοτική Αρχή, αυτό της νέας πιάτσας των ταξί. Αυτό είναι μία βασική παρέμβαση κυκλοφοριακού χαρακτήρα. Είναι σε ώριμο στάδιο αυτή η παρέμβαση και θα υλοποιηθεί εντός της θητείας” ανέφερε σε απόλυτο τόνο, εξηγώντας πως με την αλλαγή της θέσης της πιάτσας και τη μεταφορά της στο παραλιακό τμήμα της Ερμούπολης, “Αυτομάτως θα υπάρξει μία ελάφρυνση”.

Ωστόσο, για συνολικότερες παρεμβάσεις, ο ίδιος υπήρξε φειδωλός στις αναφορές του. “Άλλες κυκλοφοριακές παρεμβάσεις θέλουν προσοχή. Χωρίς να είναι απόλυτο αυτό που αναφέρω, θεωρώ πως το ΣΒΑΚ θα δώσει μία κατεύθυνση. Θα βοηθήσει στο να αντιμετωπίσουμε και το κυκλοφοριακό. Όμως, η πόλη είναι συγκεκριμένη με συγκεκριμένες δυνατότητες” σχολίασε, λέγοντας τέλος πως, “Μην φανταζόμαστε ότι θα έρθει κάποιος με ένα μαγικό “ραβδί” και θα επιλύσει το κυκλοφοριακό”.

 

 

Ετικέτες: