Συνέντευξη με τον εκπρόσωπο της “Τερψιχόρης”, Δημήτρη Αρβανίτη για την κατάσταση στον κλάδο το φετινό καλοκαίρι

Με “απώλειες” η εστίαση στη Σύρο τη θερινή σεζόν

Με μειωμένους τζίρους έρχονται αντιμέτωποι οι επιχειρηματίες της εστίασης στη Σύρο το φετινό καλοκαίρι, συγκριτικά με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, καθώς ένα σύνολο συγκυριών, επηρεάζει σοβαρά τον κλάδο, σύμφωνα με όσα αναφέρει στην “Κοινή Γνώμη” ο εκπρόσωπος της “Τερψιχόρης”, Δημήτρης Αρβανίτης.

Κάνοντας έναν μίνι απολογισμό της σεζόν μέχρι και τον Δεκαπενταύγουστο, καθώς μετά αρχίζει να μειώνεται σταδιακά η επισκεψιμότητα στο νησί, ο κ. Αρβανίτης μεταφέρει την εικόνα των επιχειρηματιών που διατηρούν εστιατόρια, καφέ και μπαρ στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων και σημειώνει πως διαπιστώνουν πτώση στα έσοδά τους. Βάσει των λεγομένων του, αυτό οφείλεται σε μία σειρά από οικονομικούς λόγους που απασχολούν τους πολίτες, όπως τα αυξημένα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, αλλά και τη γενικότερη ακρίβεια που πλήττει το μέσο νοικοκυριό. Ως εκ τούτου, επισημαίνει πως ο επισκέπτης της Σύρου, θα επιλέξει συνειδητά να “κόψει” από την εστίαση, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις επιχειρήσεις του κλάδου.

Εκτιμά δε, πως η τουριστική περίοδος θα κλείσει με αρνητικό πρόσημο, ενώ παρουσιάζεται ανήσυχος για τον αριθμό των επιχειρήσεων που θα κρατηθούν σε λειτουργία τον επόμενο χειμώνα. Ο κ. Αρβανίτης, τονίζει πως η Τερψιχόρη ζητά να υπάρξει ακριβής καταγραφή των επισκεπτών της Σύρου, εξηγώντας πως οι κατά καιρούς ανακοινώσεις για τις αφίξεις από πλευράς Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, δεν αποτυπώνουν την πραγματικότητα στον τουρισμό, αφού σε αυτές συμπεριλαμβάνονται και οι μετακινήσεις των ντόπιων.

  • Υπάρχει η εικόνα ότι η εστίαση στη Σύρο καταγράφει φέτος “απώλειες” κατά την καλοκαιρινή περίοδο. Λέγεται πως δεν υπάρχει κατανάλωση και υπάρχουν παράπονα. Ποια είναι η εικόνα στο νησί, όπως την εισπράττετε εσείς στην “Τερψιχόρη”;

“Καταγράφουμε πτώση στους τζίρους μας και στην κίνηση, τουλάχιστον κατά 28 - 30% συγκριτικά με πέρυσι. Έχουν περιοριστεί και τα κουβέρ, δηλαδή βλέπουμε πως οι παρέες των 6 και 7 ατόμων γίνονται τραπέζια των 3 ατόμων. Επίσης, λόγω οικονομικής δυσχέρειας γενικότερα, έχουν περιοριστεί και οι καταναλώσεις. Από τα 100 ευρώ που θα έδινε η κάθε παρέα, αυτή τη στιγμή κάνουν 50 και 60 ευρώ λογαριασμούς.”.

  • Που οφείλεται αυτή η κατάσταση; Υπάρχουν συγκυρίες που εκτιμάτε ότι “φρενάρουν” την κατανάλωση στην εστίαση;

“Όλα είναι μία αλυσίδα. Αρχίζουμε από τα ακριβά ακτοπλοϊκά εισιτήρια. Τον κάθε πολίτη τον συμφέρει να ταξιδέψει προς άλλες περιοχές, αντί να έρθει Κυκλάδες. Αν υπολογίσουμε μάλιστα πως μία οικογένεια για να έρθει στη Σύρο με όχημα, θέλει 600 ευρώ, καταλαβαίνετε... Με αυτά τα χρήματα, πηγαίνουν σε άλλες περιοχές και επιστρέφουν ικανοποιημένοι. Ακόμη, υπάρχει η οικονομική κρίση που πλήττει τον μέσο Έλληνα οικογενειάρχη ή ιδιωτικό υπάλληλο διότι υπάρχουν φόροι, οι μισθοί παραμένουν καθηλωμένοι, οπότε, ο κόσμος προσπαθεί να ξοδέψει ελεγχόμενα και με μέτρο. Άρα, αν αποφασίσει να έρθει εδώ, προφανώς θα πληρώσει κατάλυμα και ακτοπλοϊκή μετακίνηση, αλλά θα “κόψει” από την εστίαση. Αυτό το βλέπουμε. Μειώνεται ο τζίρος.”.

  • Πώς θεωρείτε ότι θα μπορούσε να αλλάξει η συγκεκριμένη κατάσταση; Ουσιαστικά το νησί έχει επισκεψιμότητα. Οι αφίξεις, αυτό λένε. Τι διαπιστώνει η Τερψιχόρη;

“Επιμένουμε πως οι πραγματικοί αριθμοί δεν είναι αυτοί που ανακοινώνονται. Όσα αναφέρονται δημοσίως ως στοιχεία αφίξεων, συμπεριλαμβάνουν και τις δικές μας μετακινήσεις, δηλαδή των ντόπιων, που ενδεχομένως να πάμε στην Αθήνα και να επιστρέψουμε. Από την πλευρά μας ζητάμε να μάθουμε ακριβή νούμερα. Ποιος είναι ο ξένος κόσμος που έρχεται, πόσοι είναι Έλληνες ή ξένοι επισκέπτες. Αυτά τα στοιχεία μας ενδιαφέρουν και γι’ αυτό υποστηρίζουμε πως αν αποτυπωθούν όλα αυτά, η Σύρος θα φανεί δυστυχώς πως έχει καταγράψει μία πτώση περίπου στο 40%. Με εξαίρεση την πρώτη εβδομάδα του Αυγούστου που ξέρουμε ότι πηγαίνει διακοπές όλη η Ελλάδα, η κατάσταση είναι διαφορετική. Ο κ. Κουταβάς ανακοίνωσε μία αύξηση της τάξεως του 6-7%. Αυτό όμως δεν είναι αντικειμενικό. Πόσος κόσμος από το νησί ταξίδεψε Αθήνα και επέστρεψε... Ζητάμε τα πραγματικά νούμερα για τους επισκέπτες.”.

  • Προφανώς για να διαπιστώσετε τι κοινό κερδίζει η Σύρος από την τουριστική πίτα…

“Ακριβώς. Αυτή τη στιγμή βλέπουμε πως έχουμε αρκετό νέο κόσμο και οι οικονομικές δυνατότητες των νέων είναι περιορισμένες. Ό,τι μπορεί ο κάθε ένας να διαθέσει. Είτε με λίγα χρήματα, είτε με χαρτζιλίκι από την οικογένειά του. Φέτος, ακούστηκε και βλέπουμε ότι υπάρχει ξένος επισκέπτης. Αυτό όμως προκύπτει έντονα γιατί; Επειδή δεν υπάρχει ο εγχώριος τουρισμός. Άρα, θεωρούμε ότι έχουμε περισσότερους ξένους, κάτι που είναι πλασματικό.”.

  • Τι χρειάζεται για να αλλάξει αυτή η εικόνα στο νησί;

“Η “Τερψιχόρη” λέει εδώ και χρόνια ότι πρέπει να ανοίξουμε οργανωμένα τα “φτερά” μας στον ξένο επισκέπτη. Οργανωμένα όμως… Παλαιότερα είχαμε τη σκανδιναβική αγορά. Την αφήσαμε και χάθηκε τελείως. Πλέον το 70% είναι η γαλλική αγορά. Αν ενισχύσουμε αυτό το κεκτημένο ώστε να μη χαθεί, μπορούμε να επεκταθούμε και σε άλλες αγορές. Αυτά όλα χρειάζονται διαβουλεύσεις, συζητήσεις, οργάνωση. Θεωρούμε πως αυτή τη στιγμή δεν γίνεται τίποτα.”.

  • Σε μία μερίδα κόσμου που υποστηρίζει πως οι τιμές στην εστίαση στις επιχειρήσεις της Σύρου είναι “τσιμπημένες”, τι απαντάτε;

“Αυτή τη στιγμή ο κόσμος έχει και δίκιο και άδικο. Από τη μία πλευρά, λόγω οικονομικής κρίσης, ο κάθε πελάτης θέλει να φάει καλά, γρήγορα και φθηνά. Από την άλλη όμως, έχουμε τους επαγγελματίες του κλάδου, που για να προσπαθήσουν να εξυπηρετήσουν έχουν αυξημένο προσωπικό. Πέρυσι είχαμε παράπονα γιατί καθυστερούσαμε να εξυπηρετήσουμε. Όλη αυτή η κατάσταση μας έκανε να βελτιώσουμε τις υπηρεσίες μας. Με αυξημένο κόστος φυσικά. Και πρέπει σε όλες μας τις υποχρεώσεις ως εργοδότες να είμαστε απόλυτα σωστοί και τυπικοί. Επίσης, να μην ξεχνάμε ότι έχουν αυξηθεί οι τιμές σε όλα τα προϊόντα. Ένα λάδι 20 λίτρων αγοραζόταν 40 ευρώ και σήμερα, 60 ευρώ. Οπότε, δεν είναι υπερβολικά αυξημένες οι τιμές μας. Προφανώς κάθε επισκέπτης της εστίασης επειδή βιώνει τις δικές του δυσκολίες, ίσως το βλέπει όπως το αναφέρατε. Όμως η πραγματικότητα είναι και αυτή που περιγράφουμε. Υπάρχουν και επισκέπτες που μας θεωρούν από τους πολύ προσιτούς προορισμούς. Όσον αφορά στην εστίαση.”.

  • Θεωρείτε πως η σεζόν θα κλείσει με αρνητικό πρόσημο;

“Ναι. Τα νούμερα θα είναι αρνητικά. Δυστυχώς. Αν αυτή τη στιγμή είμαστε 20-30% κάτω και είμαστε στον Δεκαπενταύγουστο, τότε ναι. Γιατί μετά τον Δεκαπενταύγουστο αρχίζει η μείωση στην επισκεψιμότητα. Δεν θέλω να σκεφτώ τι μπορεί να γίνει τον Σεπτέμβρη.”.

  • Από όσα περιγράφετε, προκύπτει το γεγονός πως τα έσοδα του καλοκαιριού για την εστίαση, δεν θα μπορέσουν να στηρίξουν τις επιχειρήσεις σας για τον χειμώνα; Εκτιμάτε πως θα δούμε πάλι αρκετές από αυτές, κλειστές για κάποιου μήνες;

“Δυστυχώς πιστεύουμε πως ναι. Το καλοκαίρι δεν είναι αυτό που αναμέναμε. Και δυστυχώς και ο χειμώνας θα είναι δύσκολος. Η Σύρος και οι ντόπιοι φαίνεται πως δεν μπορούν να συντηρήσουν όλες τις επιχειρήσεις της εστίασης, ούτε όμως το 50% εξ αυτών. Το είδαμε και πέρυσι. Η Σύρος λειτουργεί ένα Σαββατοκύριακο το χειμώνα. Τον τελικό απολογισμό θα τον κάνουμε στο τέλος της σεζόν. Αλλά τα πράγματα δεν είναι καλά.”.