Φτιάχνουμε έναν κόσμο καλύτερο
- Τετάρτη, 27 Μαΐου, 2015 - 06:10
Στο στάδιο διερεύνησης για τη συμμετοχή του στο δίκτυο των “Σχολείων της Φύσης και των Χρωμάτων” με κοινές δράσεις, που στηρίζονται σε αξίες όπως η προσφορά, η ενασχόληση με τη φύση και το παιχνίδι, βρίσκεται το Νηπιαγωγείο του Φοίνικα Σύρου με σημαία του την αγάπη και το σεβασμό προς τον συνάνθρωπο, την εξωστρέφεια και τη σύναψη σχέσεων με την τοπική κοινωνία.
Τα “Σχολεία της Φύσης και των Χρωμάτων” είναι δημόσια Σχολεία που προτείνουν μια εναλλακτική εκπαίδευση, όπου η προτεραιότητα δίνεται στην ψυχή και τη δημιουργικότητα των παιδιών. Στόχος του δικτύου είναι ένα χαρούμενο σχολείο, όπου ο μαθητής θα άφηνε πίσω του ό,τι στενάχωρο σκοτείνιαζε τη σκέψη και την ψυχή του και θα χανόταν σε έναν κόσμο, όπου μπορεί να είναι ο οποιοσδήποτε και να πετύχει τα πάντα. Μέσα στην “αγκαλιά” του, ο κάθε μαθητής θα μπορεί να ανακαλύψει τον καλύτερο εαυτό του και θα μάθει να τον ξεπερνά. Θα βλέπει ευκαιρίες στα προβλήματά του και θα νιώσει τη δύναμη τις επιλογές του. Το σχολείο αυτό θα είχε τις πόρτες ανοιχτές για τον επιστήμονα, τον αγρότη αλλά και έναν απλό περαστικό, ώστε μέσα από τις προσωπικές ιστορίες τους, οι μαθητές να γνωρίσουν καλύτερα τον ίδιο τους τον εαυτό.
Το σχολείο που φανταζόμαστε
Κυρίαρχο ρόλο στο δίκτυο διαδραματίζει η φύση. Οι εκπαιδευτικοί χρησιμοποιούν όλες τους τις αισθήσεις στις διδασκαλίες τους και πάνω από όλα την καρδιά. Μαζί με τους μαθητές παίζουν θέατρο, τραγουδούν και δημιουργούν με ό,τι υλικό έχουν στη διάθεσή τους. Όπως εξηγεί στην “Κοινή Γνώμη” η νηπιαγωγός Γεωργία Σταματοπούλου, τα σχολεία που συμμετέχουν στο δίκτυο, επιδιώκουν ένα γόνιμο και δημιουργικό διάλογο, ανατροφοδοτώντας το ένα το άλλο με τις ιδέες και τις πρακτικές τους. “Εμείς έχουμε δηλώσει τη συμμετοχή μας, ωστόσο η επικοινωνία δεν έχει προχωρήσει κυρίως για τεχνικούς λόγους, καθώς δεν έχουμε καταφέρει μέχρι στιγμής να κατασκευάσουμε την ιστοσελίδα του οποίου, μέσω της οποίας θα μπορούμε να μοιραζόμαστε τις δράσεις μας με τα υπόλοιπα μέλη του σχολείου”, υπογραμμίζει.
Αγάπη και σεβασμός προς τον συνάνθρωπο
Αναφερόμενη στην κουλτούρα και τη φιλοσοφία του Νηπιαγωγείου του Φοίνικα, η κ. Σταματοπούλου καθιστά σαφές ότι πρόκειται για ένα σχολείο που προωθεί τις ανθρωπιστικές αξίες, όπως η αγάπη και ο σεβασμός προς τον συνάνθρωπο, ενώ μαθαίνει στους μαθητές να αισθάνονται τα συναισθήματα του άλλου, να μη νιώθουν ότι είναι μόνοι τους στη γη, να ζουν και να μοιράζονται τόσο με τους ανθρώπους δίπλα τους, όσο και με ολόκληρο τον κόσμο. “Έτσι αποκτούν την αίσθηση ότι είναι μέλη μιας ομάδας μέσα στην τάξη τους, ενός μικρού σχολείου που έχει δύο τμήματα, μίας κοινότητας που λέγεται χωριό, ενός μεγαλύτερου τόπου που λέγεται νησί, μιας χώρας που λέγεται Ελλάδα, αλλά που είναι μια χώρα ανάμεσα σε άλλες χώρες μέσα σε ένα μεγάλο κόσμο, όπου οι άνθρωποι ζουν και είναι σημαντικό να καλλιεργούν τα πιο ευγενή αισθήματα και αξίες για τον συνάνθρωπο”.
Εξωστρέφεια και επικοινωνία
Σημαντική θέση μέσα στο αναλυτικό πρόγραμμα του σχολείου κατέχει η διαμόρφωση ενός ανθρωπογενούς περιβάλλοντος. Σύμφωνα με την κ. Σταματοπούλου, το Κοινωνικό σχολείο στοχεύει στο να μην μένει ερμητικά κλεισμένο μέσα στις δικές του δράσεις και να ικανοποιείται μέσα από αυτό που κάνει, αλλά να συνδιαλλαχτεί με το περιβάλλον του, να δείξει τις καλές του πρακτικές, να καλέσει ανθρώπους να μπουν μέσα στο σχολείο για να το βοηθήσουν, είτε είναι γονείς, είτε φορείς και καλλιτέχνες του τόπου. Το Κοινωνικό Σχολείο δίνει σημασία στον άνθρωπο και στην επικοινωνία με το εξωτερικό περιβάλλον. “Επισκέπτονται το σχολείο άνθρωποι για να μας μάθουν και να μας δείξουν πράγματα είτε ένας ψαράς, είτε ένας ζωγράφος, είτε ένας μουσικός, είτε οι γονείς που έρχονται στην τάξη και κάνουν δραστηριότητες με τα παιδιά”, επισημαίνει.
Προσθέτει επίσης, ότι μεταξύ άλλων, στο Νηπιαγωγείο του Φοίνικα διοργανώνονται εκδηλώσεις, μέσω των οποίων μαθητές και εκπαιδευτικοί μοιράζονται τις σκέψεις και τις ιδέες τους με τους κατοίκους του χωριού και του νησιού ευρύτερα. Εκτός από την καθιερωμένη Ανοιξιάτικη Γιορτή, στο παρελθόν έχει πραγματοποιηθεί παράσταση θεάτρου σκιών και κουκλοθέατρου σε διάφορες περιοχές της Σύρου, ενώ με τη βοήθεια ναυπηγού κατασκευάστηκε ένα μικρό ξύλινο σκάφος, το οποίο στη συνέχεια καθελκύστηκε στην παραλία του Φοίνικα. Στο αναλυτικό πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου εντάσσονται και τα ευρωπαϊκά προγράμματα. Στο παρελθόν, το σχολείο έχει συνεργαστεί με πέντε διαφορετικά σχολεία από όλη την Ευρώπη για τρία χρόνια.
Ο πολιτισμός στην εκπαιδευτική διαδικασία
Πέρα από τις ανθρωπιστικές αξίες και την εξωστρέφεια, ιδιαίτερη έμφαση δίνεται και στο κομμάτι του πολιτισμού. “Ενδιαφερόμαστε τα παιδιά να αγγίξουν και να αγγιχτούν από τα δημιουργήματα του ελληνικού και παγκόσμιου πολιτισμού μέσα από όλες τις τέχνες, οι οποίες περιλαμβάνονται στην εκπαιδευτική διαδικασία. Ένα πολύ μεγάλο κομμάτι της μεθοδολογίας αντλείται μέσα από την τέχνη. Μπορείς να κάνεις μαθηματικά μέσα από πίνακες ζωγραφικής για τα σχήματα” εξηγεί η κ. Σταματοπούλου.
Συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών
Ωστόσο, δεν παραλείπει να αναφερθεί και στη σημασία της συναισθηματικής ανάπτυξης των παιδιών, τα οποία δέχονται καθημερινά δεκάδες ερεθίσματα και πληροφορίες μέσα από την τηλεόραση, τον υπολογιστή και το ευρύτερο περιβάλλον τους. “Στην εποχή μας τα προβλήματα συναισθηματικής οργάνωσης είναι συνήθη, καθώς τα παιδιά δεν μπορούν να κατανοήσουν εύκολα τα συναισθήματά τους, έχουν έντονες συναισθηματικές εξάρσεις και συγκρούσεις μεταξύ τους. Αυτό το κομμάτι είναι η βάση για εμάς. Αν σε μια ζυγαριά βάζαμε το γνωστικό κομμάτι και τη συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού, η ζυγαριά θα έγερνε προς την καλλιέργεια των συναισθημάτων και στη συναισθηματική τους ανάπτυξη, γιατί πιστεύουμε πως όταν αυτό υπάρχει και σε μία ομάδα δημιουργείται ένα καλό εμπιστοσύνης, ασφάλειας και χαράς, τότε μπορούν όλα να ανθίσουν. Αν υπάρχει πολλή γνώση, αλλά αυτή συνοδεύεται από ένταση, δυσκολία και κακή διαχείριση των σχέσεων, τίποτα δεν πηγαίνει μπροστά”.
Φύση και παιχνίδι
Τέλος, η κ. Σταματοπούλου μιλά για τον καταλυτικό ρόλο της φύσης και του παιχνιδιού στην εποχή της γνώσης. “Τα παιδιά γνωρίζουν πάρα πολλά πράγματα για αυτή την εποχή, περισσότερα από όσα ξέραμε εμείς στην αντίστοιχη ηλικία. Εκείνο που τους λείπει είναι το παιχνίδι και η επαφή με τη φύση, δηλαδή είναι καθηλωμένοι θεατές και ακροατές είτε μπροστά στην τηλεόραση, είτε στο σχολείο για όλη τους τη ζωή. Θέλουμε τα παιδιά να μαθαίνουν και να ερευνούν, η μάθηση να είναι μέσα από την έρευνα και την αυτενέργεια, παίζοντας και μέσα από τη μελέτη του πεδίου. Και επειδή έχουμε φύση στο νησί, μαθαίνουμε να ερευνούμε τον κόσμο γύρω μας”, καταλήγει.
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- Σύρος: Ανοιξιάτικη δράση από το νηπιαγωγείο Φοίνικα
1 Μαΐου. 2023 - 18:21 - Τα παιδιά ζωγραφίζουν για να σώσουν τα λιβάδια ποσειδωνίας
14 Ιουν. 2022 - 6:17 - Έκθεση ζωγραφικής του νηπιαγωγείου Φοίνικα Σύρου
9 Ιουν. 2022 - 20:41 - Παρατείνεται η πασχαλινή δράση του Νηπιαγωγείου Φοίνικα έως και 16 Μαΐου
8 Μαΐου. 2021 - 14:43 - Πασχαλινή δράση Νηπιαγωγείου Φοίνικα 2021
22 Απρ. 2021 - 11:21