“ΠΑΤΡΙΣ” ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ

Λοκντάουν και… ασφυξία στα καύσιμα

  • Τρίτη, 1 Μαρτίου, 2022 - 06:25

Ούτε στα πιο μακρινά όνειρα ορισμένων δεν θα μπορούσε να γίνει πιστευτό το γεγονός ότι παράλληλα με την υγειονομική κρίση και τα λοκντάουν που θα προκαλούσε, μέσα στο 2022 θα ερχόταν ένα ακόμα «άτυπο» λοκντάουν που θα σχετιζόταν με τον πόλεμο στην Ουκρανία.

Κι όμως είναι μια πραγματικότητα, αφού ήδη η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, σε συνδυασμό με την εκτόξευση των τιμών στην ενέργεια, έχουν δημιουργήσει μια ασφυξία σε παγκόσμιο επίπεδο, που αφορά σε μεγάλο βαθμό και την Κρήτη.

Ειδικότερα, σε σχέση με τις μετακινήσεις, οι ιδιοκτήτες πρατηρίων μπορούν να διαπιστώσουν πως ήδη υπάρχει μια μεγάλη μείωση που ξεπερνά σε πρώτη φάση το 35%, ενώ κάθε ημέρα που περνά παρατηρείται ακόμα μεγαλύτερη μείωση.

Την ίδια στιγμή, οι συνεχώς αυξανόμενες τιμές στα καύσιμα, σε συνδυασμό με τους υπέρογκους λογαριασμούς κατανάλωσης ρεύματος, αλλά και οι δυσκολίες των νοικοκυριών έχουν δημιουργήσει ένα εκρηκτικό μίγμα με πολλαπλές συνέπειες σε μια σειρά από κλάδους.

Παράπλευρες απώλειες και πιέσεις δέχονται ασφαλώς και η επιχειρηματικότητα, όπως επίσης και η διασκέδαση, οι οποίες κι έρχονται πλέον σε δεύτερη ή σε τρίτη μοίρα. Οι κύριες απώλειες ωστόσο φαίνονται απ’ ευθείας στην αγορά των υγρών καυσίμων.

Είναι χαρακτηριστικό πως η ζήτηση του πετρελαίου θέρμανσης το τελευταίο διάστημα έχει σχεδόν μηδενιστεί, ενώ ούτε οι φόβοι για πιθανή εκτόξευση της τιμής του ήταν ικανοί για να δημιουργήσουν έστω μία υποτυπώδη προοπτική αύξησης στη ζήτηση. Στο μεταξύ, όσο οι τιμές στα καύσιμα αυξάνονται, τόσο οι μετακινήσεις μειώνονται, με ιδιοκτήτες πρατηρίων να δηλώνουν πως παρατηρούν μειώσεις αντίστοιχες με αυτές που είχαν παρατηρηθεί κατά το δεύτερο λοκντάουν.

Όπως οι ίδιοι αναφέρουν, προσπαθούν αρκετά να διατηρούν τις τιμές πώλησης των καυσίμων σε αντίστοιχες με αυτές της Αθήνας, συμπιέζοντας τα κέρδη τους στο ελάχιστο, προκειμένου να επιβιώσουν. Σύμφωνα με επιχειρηματίες του κλάδου, τα όρια της επιβίωσης μιας επιχείρησης σε ιδανικές συνθήκες θα ήθελαν τις τιμές τουλάχιστον 10 λεπτά ακριβότερες σε σχέση με σήμερα. Οι ίδιοι επιχειρηματίες ωστόσο τονίζουν πως αν κάτι τέτοιο συμβεί, θα περιορίσουν ακόμα περισσότερο τις πωλήσεις τους.

Πέραν αυτού, το «στοίχημα» που καλείται να κερδίσει τώρα ο κλάδος, αλλά πιθανόν θα χάσει αντικειμενικά, είναι το «στοίχημα» της πώλησης με τιμή απλής αμόλυβδης κάτω από τα 2 ευρώ ανά λίτρο. Όταν όμως η μέση τιμή πώλησης απλής βενζίνης στο Ηράκλειο έχει φθάσει ήδη στο 1.92 με τις τάσεις να είναι αυξητικές καθημερινά, γίνεται κατανοητό πως το όριο των 2 ευρώ είναι πολύ εύκολο να σπάσει.

Όταν παράλληλα, το πετρέλαιο κίνησης έχει φθάσει ήδη στο 1.65 ευρώ ανά λίτρο, που πριν ένα χρόνο θεωρούνταν «παράλογη» τιμή ακόμα και για αμόλυβδη βενζίνη κι όταν η μέση τιμή πώλησης του πετρελαίου θέρμανσης βρίσκεται στο 1.32 γίνεται κατανοητό το μέγεθος των προβλημάτων.

«Θέλουμε να πιστεύουμε πως θα υπάρξει άμεσα μία λύση, όμως τώρα όλοι βρισκόμαστε στα όρια μας, με πολύ χαμηλότερα κέρδη και σαφώς χαμηλότερους τζίρους σε σχέση με την περυσινή χρονιά» αναφέρει ο πρόεδρος του Συλλόγου βενζινοπωλών Λυκούργος Σαμόλης για να προσθέσει:

«Είναι ανάγκη πλέον να δοθούν πολιτικές λύσεις αφού η αγορά δεν μπορεί να ρυθμιστεί με τίποτα. Επιμένουμε στη μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης κι ελπίζουμε πως θα υπάρξουν λύσεις σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, εφόσον η Κομισιόν αντιληφθεί πως το πρόβλημα της ενέργειας είναι ένα παγκόσμιο πρόβλημα που δεν μπορεί να λυθεί χωρίς κρατικές παρεμβάσεις».