“ΡΕΘΕΜΝΙΩΤΙΚΑ ΝΕΑ”

Προϋπόθεση ο εμβολιασμός για τη διατήρηση και ενίσχυση του τουρισμού στην Κρήτη το 2022

ΣΤΟΧΕΥΜΕΝΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΠΡΟΒΟΛΗΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ
  • Τρίτη, 30 Νοεμβρίου, 2021 - 06:26

Η Κρήτη κέρδισε το στοίχημα την φετινή τουριστική περίοδο, όπως δείχνουν όλα τα στοιχεία, αφού ξεπέρασε τον πανελλαδικό μέσο όρο των διεθνών αφίξεων. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε στα «Ρ.Ν.» ο εντεταλμένος περιφερειακός σύμβουλος για θέματα τουρισμού, Κυριάκος Κώτσογλου, το νησί κέρδισε τρεις διαφορετικές παραμέτρους αποκομίζοντας σημαντικά οφέλη, τα οποία καλείται να διαχειριστεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, με στόχο τη διατήρηση και την ενίσχυση της κίνησης και το 2022.

Ειδικότερα, η σεζόν έκλεισε ξεπερνώντας κάθε προσδοκία και φτάνοντας το 60% της τουριστικής κίνησης του 2019, που ήταν η χρονιά μέτρο σύγκρισης, σε μια σεζόν, όπου το τρίμηνο Απριλίου – Μαΐου – Ιουνίου ήταν «νεκρό» και ταυτόχρονα σε μια σεζόν που επισκέπτες βασικών τουριστικών δεξαμενών του νησιού, όπως η Σκανδιναβοί, η Βρετανία και η Ρωσία ήταν απόντες λόγω των περιορισμών που δημιούργησε η πανδημία του κορωνοϊού.

Την ίδια στιγμή η Κρήτη, που μέχρι πρότινος είχε κατά μέσο όρο δυο επαναλαμβανόμενους επισκέπτες και ένα νέο, τη χρονιά που μόλις ολοκληρώθηκε η αναλογία αυτή αντιστράφηκε και το νησί επισκέφτηκαν περισσότεροι νέοι επισκέπτες από άλλες χώρες πάρα επαναλαμβανόμενοι.

«Η Κρήτη φέτος επαναλανσαρίστηκε στο παγκόσμιο τουριστικό κοινό και απέκτησε νέους οπαδούς»

Παράλληλα, πρόσθεσε ο κ. Κώτσολγου η Κρήτη «επαναλανσαρίστηκε» στο νέο κοινό, το οποίο αύξησε σημαντικά τη δυναμική του, καθώς, όπως είπε επικαλούμενος στοιχεία της έρευνας του ΜΑΙΧ για την Δυτική Κρήτη το 60% των τουριστών τη φετινή χρονιά άνηκαν στη ηλικιακή ομάδα έως 35 ετών.

Το 16% στην ηλικιακή ομάδα 35-45 ετών, ένα ακόμα 16% στην ηλικιακή ομάδα 45-55 ετών και μόλις το 8% σε ηλικίες άνω των 55 ετών. «Η σεζόν πήγε πέραν κάθε προσδοκίας. Τα θετικά κυρίως είναι το μιξ των νέων αγορών. Ειδικά η Δυτική Κρήτη ξέφυγε από την «μονοκλωνία» των Σκανδιναβών, ανέκτησε σε ένα ποσοστό της τάξης του 60% την κίνηση του 2019, χωρίς το δίμηνο Μαΐου – Ιουνίου και ένα μέρος του Ιουλίου, αλλά φρόντισε να επανακάμψει με Ουκρανούς, Πολωνούς, Κεντροευρωπαίους επισκέπτες από χώρες της Μπενελούξ, Γερμανούς, που αποτέλεσαν τη βάση, Γάλλους και Ιταλούς. Ουσιαστικά «παίξαμε» χωρίς Σκανδιναβούς που είναι ειδικά για την Δυτική Κρήτη πολύ σημαντικό κομμάτι, χωρίς Βρετανούς και Ρώσους και δημιουργήσαμε μια πολυμορφία. Αυτό από μόνο του είναι πολύ σημαντικό κομμάτι. Το δεύτερο είναι ότι ενώ στην Κρήτη συνήθως είχαμε δυο repeaters (επαναλαμβανόμενους επισκέπτες) και έναν καινούριο, ήμασταν δηλαδή κατά κάποιο τρόπο περίκλειστη αγορά, φέτος αυτό αντιστράφηκε και είχαμε δυο καινούργιους, ένα παλιό, που σημαίνει ότι η Κρήτη εξαιτίας της δυσκολίας που είχαν Σκανδιναβοί, Ρώσοι και Εγγλέζοι επαναλανσαρίστηκε στο παγκόσμιο τουριστικό κοινό και απέκτησε νέους οπαδούς, οι οποίοι θα έρθουν και τα επόμενα χρόνια. Το τρίτο κομμάτι είναι ότι αν δει κανείς τα στοιχεία της έρευνας του ΜΑΙΧ, την οποία χρηματοδοτούμε, σε πολύ μεγάλο βαθμό οι επισκέπτες μας ήταν νέα παιδιά -ηλικίες ως 35 ετών ήταν το 65% των επισκεπτών- ενώ οι ηλικίες άνω των 55 ήταν μόλις 8%. Αυτό σημαίνει ότι οι ηλικιωμένοι φοβήθηκαν. Άρα αν πάνε καλά τα πράγματα θα επανακάμψουμε με τις μεγάλες ηλικίες, με τις παραδοσιακές αγορές και θα έχουμε ένα καλό μιξ. Και αυτό γιατί πάνω από το 40% των τουριστών που έρχονται στην Κρήτη δηλώνουν ότι θέλουν να την ξαναεπισκεπτούν» ανέφερε χαρακτηριστικά ο εντεταλμένος περιφερειακός σύμβουλος για θέματα τουρισμού.

Προϋπόθεση για την ανάκαμψη του κλάδου ο εμβολιασμός

Ο Κυριάκος Κώτσογλου εμφανίστηκε αισιόδοξος για την τουριστική κίνηση του 2022 υπογραμμίζοντας όμως με έμφαση ότι αυτή εξαρτάται κατά κύριο λόγο από την πορεία της εμβολιαστικής κάλυψης του πληθυσμού, ξεκαθαρίζοντας πως αν αυτό δεν γίνει τότε όλες οι προβλέψεις θα πέσουν στο κενό.

Η πανδημία επηρέασε τα μέγιστα το παγκόσμιο τουρισμό για αυτό και πλέον η πορεία των εμβολιασμών κάθε χώρας και κάθε περιοχής αποτελεί βασικό κριτήριο για τους ταξιδιώτες. Ο κ. Κώτσογλου, ανέφερε χαρακτηριστικά:

«Το πρώτο δεκαπενθήμερο του Σεπτεμβρίου ήταν «μουντό» από πλευράς κρατήσεων και η ίδια εικόνα συνεχίστηκε και το δεύτερο δεκαπενθήμερο, αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι τον Αύγουστο η Κρήτη είχε «κοκκινίσει». Και τα νούμερα που εμφανίζουμε σαν Κρήτη στους εμβολιασμούς μας απομακρύνουν από βασικούς παίκτες του ανταγωνισμού, όπως η Ισπανία και η Πορτογαλία που τα ποσοστά πλησιάζουν ή ξεπερνούν το 90%. Αυτό θα παίξει καθοριστικό ρόλο την νέα τουριστική περίοδο. Ο μεγάλος αριθμός των προκρατήσεων που είχαμε τον Οκτώβριο έπεσε και ο ρυθμός τους έχει μειωθεί. Αυτή τη στιγμή οι προκρατήσεις από τη Βρετανία είναι πάνω από το 10% των κρατήσεων του 2019, αλλά αυτό δεν σημαίνει κάτι, γιατί ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος και θα μεγιστοποιηθεί.

Η Κρήτη έχει ομορφιά και φαίουσα ικανότητα και πρέπει να τα διαχειριστεί αυτά τα χαρακτηριστικά. Πρέπει όμως να εμβολιαστούμε καθ’ υπερβολή. Καθώς ο εμβολιασμός δεν είναι από τα συγκριτικά μας χαρακτηριστικά σε αντίθεση με την Ισπανία και την Πορτογαλία».

Έμφαση στην αειφορία: Σε πρώτο πλάνο ο γαστρονομικός τουρισμός και οι ψηφιακοί νομάδες

Η Περιφέρεια Κρήτης ετοιμάζεται ήδη για τη νέα σεζόν προγραμματίζοντας μια σειρά δράσεων τουριστικής προβολής στοχεύοντας στην προώθηση της Κρήτης ως ένα αειφόρο τουριστικό προορισμό δίδοντας έμφαση στον γαστρονομικό τουρισμό και τους ψηφιακούς νομάδες. Ήδη στην τελευταία συνεδρίασή του το περιφερειακό συμβούλιο Κρήτης ενέκρινε το ποσό του 1.2 εκ. ευρώ. Η Περιφέρεια Κρήτης θα συμμετάσχει σε όλες τις μεγάλες διεθνείς και εγχώριες εκθέσεις, προκειμένου να συνεχιστεί η επιτυχημένη προβολή ολόκληρης της Κρήτης.

«Η Κρήτη δεν έχει τη λογική να «χτυπάει» παραπάνω σε ηλικίες ή γεωγραφικές περιοχές. Θέλει όλο τον κόσμο. Και τους επισκέπτες που θέλουν την Κρήτη για τον ήλιο και τις θάλασσές τους, και τους επισκέπτες που θέλουν ορειβατικό σκι στον Ψηλορείτη και περιηγήσεις στην Πατσό. Πρέπει να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε πάρα πολύ σοβαρά πως δεν θα κουράζουμε τον προορισμό. Μετά τον κορονοϊό υπάρχουν παγκόσμιες τάσεις που λένε ότι πάνω από το 80% των επισκεπτών πιστεύουν ότι οι διακοπές τους πρέπει να είναι αειφόρες. Αυτό θα κάνει τους Σκανδιναβούς που είναι πολύ ευαίσθητοι με το περιβάλλον να μην ανακάμψουν τόσο γρήγορα. Οι Σκανδιναβοί είναι ευαίσθητοι με τα θέματα αυτά, άρα δεν θα υπερταξιδεύουν. Είναι χαρακτηριστικό ότι πάνω από το 50% προτεραιοποιεί το περιβάλλον στο ταξίδι του, που είναι μια τάση που λέει ότι θέλει κάποια απομόνωση στη διάρκεια του ταξιδιού και πάνω από το 60% θεωρεί ότι αυξήθηκε η διάθεσή του για αειφορία με τον κορωνοϊό. Εκεί πρέπει να στραφούμε. Η Ελλάδα έχει πολυμορφία. Η Κρήτη είναι μια μικρή ήπειρος. Και εκεί θα στραφούμε στους ψηφιακούς νομάδες που είναι μια κατηγορία που δεν θέλει ντε και καλά την παραλία και τον υπερτουρισμό. Εμείς ξεκινάμε από τον Γενάρη από Νορβηγία και Φιλανδία, που θα συμμετέχουμε σε τουριστικές εκθέσεις, όπου η Ελλάδα είναι τιμώμενη χώρα. Εκεί θα μιλήσουμε για την αειφορία. Προσπαθούμε να περάσουμε την έννοια του γαστρονομικού τουρισμού που συνδέει όλα τα είδη τουρισμού θρησκευτικό, γαμήλιο και μαζικό τουρισμό. Ακολουθούν εκθέσεις σε Στουτγάρδη και Ουτρέχτη, Βέλγιο, Ισραήλ, Ρουμανία, Γιουγκοσλαβία. Δανία, Πολωνία και Ρωσία και Γερμανία που είναι τα χρηματιστήρια του τουρισμού. Θα πάμε Ουκρανία γιατί οι Ουκρανοί είχαν εκρηκτική αύξηση. Θα πάμε το Μάιο στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα γιατί θέλουμε τουρισμό πολυτελείας, θα πάμε στο Λονδίνο για τον γαστρονομικό τουρισμό και μετά θα πάμε στο Παρίσι, Κοπεγχάγη, Βαρσοβία. Είναι ένα πλήρες πρόγραμμα τουριστικής προβολής που θα συμμετέχουμε δια ζώσης φέτος».

Ελπίδα Αριστείδου